Pages

Sunday 8 April 2018

APABILA SI KECIL BEREMOSI..JANGAN CEPAT MELATAH, IA NORMAL. IKUTI LANGKAH INI UNTUK PERKEMBANGAN EMOSI POSITIF ANAK-ANAK- Puan Hidayah Tokiman

Emosinya dia…

“Mama tadi kan kakak belajar, cikgu cakap dalam keluarga ada lima orang. Ada ayah, ada mama, ada kakak, ada abang, ada adik. Tapi kenapa kakak tak ada abang? Kakak sedih laa tak ada abang.”

Anak ini sedang beremosi nampaknya. . 

Dah diduga soalan ini akan ditanya. Getus dihati. 

Apa nak jawab ni? 

Tenang-tenang sahaja kerana ia proses normal perkembangan kanak-kanak. 

Sebagai ibu, saya berterus-terang dan jelaskan padanya bahawa dia adalah anak pertama, maka tiada abang dalam keluarga kecil kami. 

Bagaimana kita boleh membimbing anak-anak kecil berhadapan konflik emosi?

Ihsan imej: Pinterest.com
Menurut Rohani Abdullah (2001), emosi merupakan tindak balas sebagai rangsangan kepada perasaan emosi. Sementara ahli fisiologi dan psikologi berpendapat bahawa emosi melibatkan gerak hati, perasaan, pernyataan emosi dan tindak balas fisiologi. Kematangan emosi akan mempengaruhi perkembangan menyeluruh yang lain. 

Manakala, Teori Psikososial Erickson menyatakan perkembangan berlaku mengikut tahap dan mempunyai konflik tertentu yang perlu diatasi supaya tidak menjejaskan perkembangan kanak-kanak.

Disini saya kongsikan perkara yang dapat membantu dalam memberikan kesan yang positif kepada perkembangan emosi kanak-kanak :


1. Memberitahu bahawa kita sayang padanya. Kata-kata sayang kita perlu selari dengan perbuatan juga.

2. Memuji usaha anak walaupun hasilnya tidak memuaskan misalnya “pandainya kakak tolong mama lipatkan baju adik, terima kasih kakak”.


3. Beri pilihan dan beri anak buat keputusan sendiri dalam masa yang sama tetap masih memerlukan bimbingan dari ibu bapa.

4. Minta bantuan anak untuk membantu membuat kerja rumah yang mudah dan lakukan bersama-sama misalnya mengemas barang mainan.


5. Memberikan kepercayaan dan bimbing anak dalam membuat sesuatu perkara.

6. Berikan anak ruang dan peluang untuk mereka bercerita, galakkan komunikasi dua hala antara ibu bapa dan anak menerusi soal jawab dan lazimkan bertanya mengenai aktiviti mereka di sekolah atau di rumah pengasuh. Dengan bercerita, mendengar dan memberi respon kepada mereka,  anak-anak akan berasa dihargai.


Demikian adalah sangat penting bagi semua guru, ibu bapa dan pihak yang berinteraksi secara bersemuka dengan kanak-kanak supaya dapat berperanan dalam menggalakkan perkembangan emosi kanak-kanak secara berkesan. Walaupun dimata dewasa kita perkara di atas dianggap remeh namun pada kanak-kanak ia memberi impak yang besar kepada emosi mereka. 




Disediakan oleh:


Pn. Hidayah Binti Tokiman,
Dekan, 
Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia,
Kolej UNITI Port Dickson. 

0 comments:

Post a Comment