Pages

Thursday 17 September 2015

SIMULASI MENARIK PELAJAR KOLEJ UNITI PORT DICKSON UNTUK MENINGKATKAN KEFAHAMAN KESELAMATAN KANAK-KANAK DAN PERLINDUNGANNYA

Kolej UNITI Port Dickson- Seramai 44 orang pelajar Diploma Pendidikan Pra Sekolah semester enam telah melakukan aktiviti simulasi berkaitan isu keselamatan kanak-kanak pada 17, 18, 24 dan 25 Ogos yang lalu bertempat di kampus Uniti Village.

Tujuan simulasi itu merupakan sebahagian tuntutan tugasan bagi subjek DPP3243- Keselamatan Kanak-kanak dan Perlindungannya. Selain itu, ia adalah medium latihan untuk menggilap kreativiti bakal guru pra sekolah yang dikeluarkan oleh Kolej UNITI Port Dickson supaya relevan dan berdaya saing kepada pasaran industri pra-sekolah di Malaysia.



Nur Akmar Md Ariff
Penyelaras DPP3243
Kolej UNITI
"Program ini bertujuan murni iaitu untuk mencungkil kreativiti bakal-bakal guru parasekolah kami dalam mengendalikan program keselamatan kanak-kanak melalui pengajaran dan pembelaran yang menggembirakan dan bermakna untuk kanak-kanak serta simulasi pertolongan cemas untuk guru, penghasilan alat bantu mengajar yang menarik daripada bahan-bahan terbuang serta pencetusan idea-idea baru, nilai dan pengajaran mengenai isu-isu keselamatan kanak-kanak yang semakin membimbangkan melalui aktiviti debat, forum dan drama yang menarik dan kreatif." Jelas Nur Akmar Md Ariff selaku penyelaras subjek ketika di Istiadat Konvokesyen Kolej UNITI Port Dickson ke-14 baru-baru ini. 

Antara program yang telah dijalankan ialah ‘Peranan Guru Dalam Program keselamatan: Latihan Kebakaran Di Tadika', ‘Drama: Penderaan dan Pengabaian Kanak-Kanak’,  ‘Debat: Anak – Anak Dirotan Untuk Didisiplinkan’, ‘Debat: Pengabaian Anak Kerap Berlaku Dalam Kalangan Ibu Bapa Yang Bekerjaya’, ‘Forum:  Tersedak Susu. Salah Siapa?’ dan ‘Simulasi Pertolongan Cemas : CPR dan Balutan’. 




Galeri Foto:-




0 comments:

Post a Comment