Pages

Sunday 14 October 2018

TIGA (3) sebab ini menjadi penyebab utama keperluan kewujudan TASKA di tempat kerja- Puan Hidayah Tokiman


“Semua agensi dan jabatan kerajaan perlu mewujudkan Taman Asuhan Kanak-Kanak (taska) di tempat kerja masing-masing mulai Januari 2019, khasnya membabitkan kerja secara syif”
(Petikan kenyataan dari Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail).


Apakah kepentingan keperluan kewujudan taska di tempat kerja?

Taska Cahaya Tasneem Kolej UNITI merupakan inisiatif pihak kolej untuk membolehkan staff berkhidmat dengan lebih produktif tanpa perlu risau kepada keselamatan anak- anak. 


Sudah tentu kepentingannya adalah untuk memberi manfaat kepada syarikat, pekerja dan anak-anak itu sendiri.

Bagaimana kewujudan taska di tempat kerja dapat membantu meringankan beban ibu bapa yang bekerja? 

Berikut dinyatakan TIGA (3) kepentingan kewujudan taska di tempat kerja secara umum :


1.     Membantu pekerja mengatasi masalah penjagaan anak ketika bekerja

2.     Sistem sokongan kepada ibu bapa bekerja khususnya bagi ibu yang menyusukan anak. Secara tidak langsung syarikat telah memudahkan proses penyusuan dan hubungan antara ibu dengan anak tanpa memberi tekanan kepada ibu. Seterusnya ini akan meningkatkan produktiviti pekerja wanita tersebut. Masa akan lebih terurus dan ibu dapat mencari waktu berkualiti untuk anak, pada masa yang sama mereka akan lebih fokus pada kerja

3.     Membantu mencegah daripada berlakunya kejadian buruk juga dapat mengurangkan sebarang risiko. Ibu bapa tidak perlu risau mengenai keselamatan anak-anak yang diletakkan di taska tempat kerja. Ibu bapa tidak perlu bimbang mengenai isu keselamatan anak-anak kerana mereka boleh memantau keadaan taska berkenaan dengan mudah disebabkan lokasinya yang dekat atau berada di kawasan tempat kerja  ibu bapa.

Mengapakah ibu bapa berasa lebih selamat dan keadaan anak-anak lebih terjamin?

Taska di tempat kerja terikat dengan peruntukkan undang-undang yang termaktub di bawah Akta Taman Asuhan Kanak-Kanak 1984 yang mewajibkan pusat-pusat asuhan mematuhi syarat-syarat asas operasinya.

Walaubagaimanapun, pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) tidak boleh memaksa majikan untuk mewujudkan taska, ianya bergantung sepenuhnya pada inisiatif pihak majikan. 

Mengikut rekod JKM, terdapat 205 taska tempat kerja sektor awam dan 52 taska tempat kerja sektor swasta yang sedang beroperasi. Ini merupakan inisiatif yang wajar dipuji.

Pelbagai inisiatif akan ditawarkan kepada mana-mana sektor yang dapat membina taska tempat kerja kerana hakikat manfaatnya lebih banyak dan tenaga pekerja wanita juga lelaki dapat digunakan secara maksimumnya tanpa ada halangan dan kegagalan. 

Demikian kewujudan taska tempat kerja sangat memberi manfaat dalam menjaga kebajikan sistem kekeluargaan para pekerja di sesebuah syarikat kerajaan mahupun swasta.


Disediakan oleh:

Puan Hidayah Binti Tokiman,
Dekan, 
Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia, 
Kolej UNITI, Port Dickson, NSDK.


0 comments:

Post a Comment