Pages

Monday, 20 June 2016

ULASAN BUKU: AWAS! ANCAMAN ORIENTALIS TERHADAP KITA- Faridah Mohd Tap


 

AWAS! ANCAMAN ORIENTALIS TERHADAP KITA oleh Mohd Fikri Che Hussain. Shah Alam: Karya Bestari, Grup Buku Karangkraf, 2011. Halaman 367. ISBN: 978-967-86-0382-9.


Penulis memulakan penulisan buku ini dengan menjelaskan tujuan beliau menulis karya ini yang merupakan kesinambungan daripada buku pertama dalam kajian orientalis beliau bertajuk Biografi Tokoh Orientalis Menurut Kitab al-A’lam al Zarikli. Individu yang menguatkan penulisan beliau kali ini ialah Dr. Ahmad Zahid Salleh seorang ahli akademik IPTA di pantai timur dengan alasan ketiadaan bahan bacaan berkaitan topik orientalisme ini di pasaran terbuka. Pengulas bersetuju kerana agak sukar untuk mendapatkan bahan ini  dalam bahasa Melayu di pasaran terbuka. Pengulas telah didedahkan dengan karya Edward D. Said berjudul Orientalism ketika di bangku universiti lagi mungkin didorong oleh bidang pengajian pengulas iaitu sains politik.



Penulis berharap karya ini dapat membantu umat Islam untuk mempertahankan akidah umat Islam dengan respons lebih ilmiah daripada penyelewengan intelektual barat terhadap ajaran Islam sebenar. Umat Islam hari ini telah diserang dengan pelbagai ‘isme’ (ideologi) yang meragukan dan menyesatkan. Para orientalis hingga kini telah menyerang agama Islam dengan menimbulkan pelbagai syak wasangka terutama dalam aspek ketuhanan, kenabian serta dakwah islamiyyah. Malahan, sirah nabawi dan sejarah Islam juga dipesongkan dengan banyak sekali dan ironinya telah tersebar dikalangan umat Islam sendiri.  Penulis membuktikan segala pemesongan yang dibuat oleh para orientalis dengan mendatangkan fakta-fakta kukuh untuk menjelaskan riwayat dengan lebih adil dari kaca mata Islam yang sebenar.



Buku ini terdiri daripada 12 bab yang menyentuh pelbagai aspek orientalisme . Penulis menulis karya ini atas dorongan murni iaitu ingin menangani lambakan karya-karya berunsurkan kajian ketimuran atau orientalisme yang meracuni pemikiran umat Islam khususnya dan pengkaji Islam lainnya. Bagi pembaca yang tiada maklumat tentang agenda orientalisme mungkin tidak berminat dengan bacaan ‘agak berat’ ini tetapi pengulas yakin, bacaan ini mampu membuka mata kita tentang banyak pemesongan yang menggugat akidah umat Islam. Disebabkan itu, judul yang diberikan diolah dengan nada tegas  iaitu ‘AWAS! Ancaman Orientalisme  Terhadap Kita: Jangan Biarkan Dunia Islam Ditakluki.’



Bab satu karya ini memulakan perbincangan dengan mengenalkan pembaca tentang konsep orientalisme daripada pelbagai sumber dan perspektif. Walaupun kata akar bagi istilah orientalism –orient iaitu kajian hal-hal ketimuran, didapati kajian yang dilakukan oleh barat tentang timur lebih menjurus kepada hal ehwal Islam. Antara pengkaji barat yang terawal mengkaji ketimuran ini ialah A.J Arberry (1638), Anthony Wood (1691), Samuel Clarke (1675-1729), Lord Byron (1788-1729) dan Maxim Rodinson (1799).



Bab dua pula membincangkan tentang sejarah kemunculan orientalisme. Dr. Sasi Salim Al-Haj, seorang sarjana Islam telah menulis buku sebanyak dua jilid tentang berjudul ‘Kemunculan Orientalisme’ pada tahun 1990-an. Antara yang menarik perhatian pembaca ialah tentang bagaimana kajian orientalisme ini digunakan dalam dasar imperialism untuk menguasai dunia timur. Para orientalis adalah ‘tulang belakang’ kejayaan proses penjajahan barat di dunia timur. Para orientalis diberi jawatan-jawatan penting misalnya ketua turus angkatan tentera, pegawai tentera dan tentera angkatan pertahanan. Kini, mereka diposisikan di bahagian pentadbiran luar negara untuk merancang taktik bagi menguasai politik semasa di timur dan peranan mereka cukup besar dalam serangan di Afghanistan dan membenarkan kewujudan Israel secara haram pada tahun 1948. Orientalisme Yahudi pula menyebarkan tentang kuil purba Yahudi iaitu Haikal Sulaiman di bawah tapak Masjid Al-Aqsa yang jelas merupakan penipuan dan penyelewengan hingga kini (hlm.40).



Penulis membincangkan matlamat orientalisme ini dalam bab tiga buku ini. Pelbagai tujuan diketengahkan sebagai matlamat para orientalis iaitu tujuan keagamaan, keilmuwan, ekonomi perdagangan, politik penjajahan, kebudayaan, pengembangan kesusasteraan, tujuan berkonsepkan Arab Islam yang dipengaruhi elemen orientalisme dan tujuan berkonsepkan aliran pemikiran. Sebagai contoh, para orientalis Yahudi dan Kristian melakukan pelbagai kajian menyeluruh tentang segenap aspek agama Islam; bahasa, undang-undang, Al-Qur’an dan Sunnah, pendidikan dan lain-lain lalu memesongkan segala fakta secara licik kerana Islam dirasakan sebagai saingan kepada Yahudi dan Kristian hingga kini.



Seterusnya, dalam bab empat dan lima, penulis mendedahkan metode yang digunakan para orientalis untuk meng’halal’kan agenda mereka dan kaedah asas orientalisme. Metode-metode yang digunakan para orientalis ialah dakwaan bahawa Islam adalah serpihan dan agama Yahudi dan Kristian, mewujudkan keraguan terhadap kesahihan hadis nabi, mengkaji perkara-perkara yang dhaif dan syaz di dalam periwayatan, mengutamakan kajian suku Arab minoriti, pertentangan yang wujud, sejarah zaman jahiliyyah dan apa sahaja sebelum kedatangan Islam misalnya Kerajaan Himyar, Ghassan, Palmjra dan Tademmur yang telah pupus, fokus kepada pertelagahan umat Islam yang mendokong fahama politik rosak serta mengumpul kisah golongan munafik sebagai pihak pembangkang yang berani. Selain itu, para orientalis juga lebih suka menggunakan metode menurut hawa nafsu daripada fakta ilmiah, menggunakan huraian yang tiada kaitan misalnya dakwaan perlantikan Saidina Abu Bakar As-Siddiq untuk jawatan khalifah melalui penipuan, mewujudkan keraguan pada aspek sejarah dan Sunnah, menimbulkan penyelewengan dan pemalsuan dan menggunakan sumber yang ditolak dan tidak boleh dipercayaai seperti merujuk karya Al-Asfahani berjudul Al-Aghani.



Perkembangan orientalisme dibincangan dalam bab enam buku ini . Menurut penulis, permulaan perkembangan gerakan orientalisme ini tidak dapat dikenalpasti, tetapi majoriti mengatakan perkembangan kajian orientalisme agak mendadak ketika tercetusnya konflik antara Kristian dan Islam di Andalusia pada kurun ke-13. Ia disokong oleh Dr. Mustafa Al-Siba’ii, Muhammad ‘Ali Jarisyah dan Muhammad Syarifzaibaq (Hlm. 98). Perkembagan seterusnya selari dengan kebangkitan Eropah apabila tercetusnya Revolusi Industri. Fakulti Pengajian Bahasa Arab dan Timur tumbuh dengan pesat dan sebuah Kolej Pengajian Orientalis dibangunkan dan aktif menganjurkan seminar berkaitan ketimuran setiap tahun. Mereka meluaskan pengaruh orietalisme ini dengan menggunakan pelajar muslim yang menuntut di universiti dan kajian akademik di negara mereka untuk mengelirukan umat Islam sendiri. Mereka juga menerbitkan lambakan bahan-bahan kajian tentang Islam dari perspektif berat sebelah Orientalis, mengadakan seminar, konvensyen dan perhimpunan, membuat ulasan politik dan laporan media massa.



Orientalisme melalui fasa gawat apabila ia gagal muncul sebagai satu jurusan ilmu yang jelas disamping perkembangan ilmu sains kemasyarakatan di Barat. Kebangkitan Islam dan proses islamisasi juga mempengaruhi kegawatan ini. Antara tokoh yang giat berinteraksi dengan orientalis secara positif ialah Dr. Ismail Raji Faruqi dan isterinya, Lamiya, Al-Afghani, Muhammad Abduh, dan Ikhwanul Muslimin (Bab 8). ‘Ali Harb dan Dr. Akram Dhiya ‘Al-Umai antara tokoh Islam yang mengatakan gerakan orientalisme semakin lemah dan tidak mendapat sambutan di Barat. Selepas penganjuran Seminar Antarabangsa Orientalisme pada tahun 1973 di Paris, mereka (yakni para orientalis sendiri) telah bersetuju untuk menghapuskan istilah’orientalisme’. Penulis juga membincangakan secara terperinci faktor-faktor kemerosotan gerakan orientaslime ini dalam Bab Lapan.



Bab Sembilan penulis memperkenalkan pembaca dengan pusat-pusat pengajian orientalisme dan para tokohnya di Eropah; Itali, Belanda, Sepanyol, Jerman, Russia, Amerika Syarikat, England dan Perancis. Manakala, pandangan orientalisme terhadap ajaran Islam dibentangkan dalam bab 10 buku ini. Aspek-aspek seperti Al-Qur’an, Sunnah, Fiqh, Sejarah Islam, Sirah Nabawiyyah  tidak terlepas dari kelicikan agenda orientalisme. Mereka memesongkan hingga Islam dipaparkan sebagai agama negatif bercanggah dengan ajaran Islam yang diakui kebenarannya.  Orientalisme berjaya memberi pengaruh pada dunia Islam khususnya dalam aspek akidah, sosio-kemasyarakatan, politik dan ekonomi Islam, kebudayaan dan pemikiran dan dibincangkan oleh penulis dalam bab 11.



Bab akhir buku ini penulis mengetengahkan kata lawan orientalisme iaitu ‘oksidentalisme’- merupakan suatu kajian mengenai dunia Barat. Penulis menggesa pengkaji muslim kontemporari untuk mengkaji dan menyelidik ketamadunan barat yang diungguli oleh Eropah dan Amerika Syarikat sebagai membangunkan revolusi keilmuwan di kalangan umat Islam. Beliau mengambil contoh bagaimana Eropah bangkit dari zaman gelapnya apabila mereka mula mengkaji kekuatan dunia timur ketika itu dengan penuh komited dan bersungguh. Beliau juga menegaskan supaya kajian oksidentalisme ini perlu rasional dan adil untuk memahami dunia barat. Malahan, kesan positif kajian oksidentaslime ini amat dipengaruhi oleh keperibadian oksidentalis itu sendiri. Menurut penulis, oksidentalis yang baik tidak akan terpengaruh dengan kemajuan peradaban dan ketamadunan Barat. Ironinya, penulis tidak memberikan perincian tentang oksidentalisme ini memandangkan tidak ramai pelajar serta pengkaji di negara ini menumpukan penyelidikan mereka di bidang orientalisme apatah lagi oksidentalisme. Pengulas bersetuju kerana bidang kajian orientalisme dan oksidentalisme sangat luas dan memakan masa yang begitu panjang untuk mendapatkan kajian yang terperinci, adil dan saksama.



Pengulas:


Puan Faridah Mohd Tap,
Pensyarah Jabatan Pengajian Umum,
Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia,
Kolej UNITI, Port Dickson.


0 comments:

Post a Comment