TASKA
merujuk kepada Taman Asuhan Kanak-kanak yang diperuntukkan sebagai premis untuk
penjagaan kanak-kanak di bawah umur 4 tahun. Akta TASKA 1984 (Akta 308) di
bawah Seksyen 2 mendefinisikan TASKA sebagai ‘Mana-mana premis di mana empat orang atau lebih kanak-kanak di bawah umur
empat tahun dari lebih daripada satu isi rumah diterima masuk untuk dijaga
dengan upah’.
TASKA
Cahaya Tasneem Kolej UNITI (TCT KU) telah ditubuhkan pada tahun 2016 dimana telah
beroperasi secara rasmi pada 1 April 2016. TASKA ini dikendalikan di bawah
pengurusan Fakulti Pendidikan Dan Pembangunan Manusia, Kolej UNITI Port
Dickson, di bawah pimpinan Dekan Fakulti Pendidikan Dan Pembangunan Manusia
(FPPM), Puan Siti Zaleha Binti Ahmad. FPPM dipertanggungjawabkan untuk
menerajui pengurusan TASKA Cahaya Tasneem Kolej UNITI (TCT KU), dari semua
aspek, sebelum penubuhan sehinggalah tertubuhnya TASKA pada hari ini dengan
sokongan padu daripada pihak pengurusan atasan Kolej UNITI Port Dickson. Penubuhan
TASKA ini telah dirasmikan oleh Ketua Pegawai Operasi Kolej UNITI Port Dickson,
En Hamdan Bin Ikram dalam satu ‘Majlis Perasmian dan Doa selamat TASKA Cahaya
Tasneem Kolej UNITI’ yang telah diadakan pada 31 Mac 2016 bagi meraikan
penubuhan TASKA ini selain mendoakan kesejahteraan serta kelangsungan TASKA ini.
OBJEKTIF PENUBUHAN TASKA
TASKA
Cahaya Tasneem Kolej UNITI (TCT KU) ini
telah ditubuhkan untuk menyediakan satu pusat penjagaan, pengasuhan dan
pembelajaran yang berkualiti khusus untuk anak-anak staf Kolej UNITI Port
Dickson yang berumur di bawah 4 tahun. Penubuhan TASKA ini juga adalah atas
inisiatif pihak pengurusan atasan Kolej UNITI Port Dickson untuk memberi
perkhidmatan kebajikan dalam penjagaan anak-anak staf Kolej UNITI Port Dickson pada
kadar yang rendah. Selain itu, penubuhan TASKA ini juga adalah bertujuan untuk
menyahut seruan kerajaan dalam mewujudkan TASKA di Tempat Kerja yang
berkualiti. Kewujudan TASKA ini secara tidak langsung memberi kelebihan kepada
staf Kolej UNITI Port Dickson yang mempunyai anak, seiring dengan keyakinan
mereka kepada pihak Kolej UNITI Port Dickson untuk memberi perkhidmatan kebajikan
yang berkualiti dalam penjagaan anak-anak staf. Ini bertujuan untuk memenuhi
keperluan si kecil yang semakin membesar dalam meransang perkembangan yang
sempurna dari aspek jasmani, emosi, rohani, intelektual dan sosial.
Sehingga
1 Julai 2016, seramai 3 orang anak staf Kolej UNITI yang telah didaftarkan di
TASKA Cahaya Tasneem Kolej UNITI (TCT KU).
Pada peringkat awal penubuhan TASKA ini, Ahli Jawatankuasa TASKA Cahaya
Tasneem Kolej UNITI yang terdiri daripada para pensyarah Diploma Pendidikan
Prasekolah (DPS) dari FPPM telah dipertanggungjawabkan untuk menjalankan
pengasuhan serta sesi pengajaran dan pembelajaran kepada anak-anak di TASKA
ini. Tanggungjawab ini telah dilaksanakan dengan cemerlang dalam memastikan
anak-anak staf yang dihantar ke TASKA ini berasa selesa, seronok dan selamat
sepanjang berada di TASKA ini. Para pensyarah DPS yang terlibat juga telah
memiliki Sijil Kursus Asas Asuhan Kanak-Kanak (kini disebut sebagai Kursus
PERMATA) yang diiktiraf oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia (JKMM) dalam
menjalankan tanggungjawab pengasuhan ini.
Pada
12 April 2016, Cik Siti Junainah Binti Bahari telah dilantik sebagai guru di
TASKA Cahaya Tasneem Kolej UNIT I(TCT KU). Beliau merupakan bekas pelajar Kolej
UNITI yang mengambil jurusan dalam bidang Diploma Pendidikan Prasekolah. Kewujudan
TASKA ini juga adalah relevan dengan produk Diploma Pendidikan Prasekolah (DPS)
dan Diploma Pendidikan Dan Asuhan Awal Kanak-Kanak (DPAKK) yang ditawarkan di
bawah Fakulti FPPM. TASKA ini juga akan berfungsi sebagai makmal kajian
perkembangan kanak-kanak, khusus untuk pelajar DPS dan DPAKK dalam memahami perkembangan
dan keperluan dan kanak-kanak di bawah umur 4 tahun. Selain itu, kajian
‘Helping Boys And Nurturing Girls’ juga dapat diperkukuhkan dengan kewujudan
TASKA ini dimana aktiviti yang dijalankan adalah berdasarkan fitrah anak lelaki
sebagai pemimpin dan anak perempuan yang sentiasa ingin dibelai.
KONSEP BELAJAR SAMBIL
BERMAIN
Konsep
belajar sambil bermain diterapkan dalam pembelajaran di sini seiring dengan
minat kanak-kanak dan memenuhi naluri mereka yang sentiasa ingin meneroka dan
bermain. Memetik kata pepatah daripada Imam Al Ghazali, ‘If you don’t allow them to play. You will kill their soul’.
Hakikatnya, fitrah anak kecil itu memang dilahirkan dengan naluri ingin
bermain. Jadi, minat kanak-kanak untuk bermain itu perlu dimanipulasikan dalam
pengajaran dan pembelajaran yang menggembirakan dan bermakna baik di rumah
mahupun di TASKA.Ini secara tidak langsung dapat menarik minat dan mencungkil
bakat dalam diri kanak-kanak comel ini. Antara aktiviti yang dijalankan adalah Aktiviti sahsiah, sosioemosi dan
kerohanian, Aktiviti Awal Matematik Dan Pemikiran Logik, Aktiviti Perkembangan
Deria Dan Pemahaman Dunia Persekitaran, Aktiviti Bahasa, Komunikasi Dan Awal
Literasi, Aktiviti Estetika Dan Kreativiti,
Aktiviti Fizikal, ‘Nature Walk’, Membaca dan Main Luar. Aktiviti-aktiviti
yang dijalankan ini dapat meransang perkembangan kanak-kanak seiring dengan
perkembangan umur mereka. Kemahiran motor halus dan motor kasar kanak juga
diasah melalui aktiviti-aktiviti yang menggembirakan dan bermakna di dalam dan
di luar TASKA, sesuai dengan keupayaan dan kebolehan kanak-kanak ini serta
minat kanak-kanak ini yang sentiasa ingin meneroka dan bermain.
INTEGRASI STEM DAN KURIKULUM
PERMATA
Sesi
pengajaran dan pembelajaran kanak-kanak di TASKA Cahaya Tasneem Kolej UNITI (TCT
KU) adalah berdasarkan kurikulum PERMATA. Kaedah STEM (Science, Technology,
Engineering & Mathematics) akan diaplikasikan dalam sesi pengajaran dan
pembelajaran yang diintegrasikan dalam Kurikulum PERMATA Negara. Melalui
pendidikan STEM, kanak-kanak akan diberi galakan oleh pendidik untuk bertanya
soalan, berkomunikasi dengan pendidik dan rakan-rakan secara aktif. Mereka juga
digalakkan untuk bekerja dalam satu pasukan selain bersama menghargai alam
semulajadi dan mencintai alam sekitar melalui aktiviti-aktiviti yang akan
dijalankan di TASKA ini seperti ‘Nature Walk’ dan aktiviti berkebun.
Model Pembelajaran Inkuiri Berasaskan Projek
(PIP) paling sesuai dilaksanakan untuk kanak-kanak yang berumur di bawah empat
tahun ini, mengikut sukatan pelajaran dan tahap kebolehan kanak –kanak ini. Ini
bagi meningkatkan perasaan ingin tahu, seiring dengan minat kanak-kanak yang
ingin meneroka dan mencuba perkara baru dalam kehidupan mereka. Terdapat empat
fasa dalam ‘Pembelajaran Inkuiri Berasaskan Projek’ ini iaitu dimulai dengan
Fasa 1: Inkuiri, Fasa 2: Penerokaan, Fasa 3: Reka cipta dan Fasa 4: Refleksi.
Model PIP ini paling sesuai dan bersesuaian dengan perkembangan kanak-kanak
untuk belajar STEM. Pengajaran dan pembelajaran yang menggembirakan dan bermakna
ini dapat meningkatkan minat kanak-kanak dalam melakukan penerokaan,
bereksperimen dan seterusnya memberi pengalaman pembelajaran yang bermakna di
TASKA Cahaya Tasneem Kolej UNITI (TCT KU).
Dekan
FPPM, Puan Siti Zaleha Binti Ahmad selaku Penasihat TASKA Cahaya Tasneem Kolej
UNITI (TCT KU) telah hadir ke Persidangan Antarabangsa PERMATA 2016 bertema
'Children Beyond Tomorrow', selama tiga hari pada 31 Mei 2016 sehingga 2 Jun
2016 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC). Persidangan ini dihadiri bagi meningkatkan pemahaman terhadap
pembangunan pertumbuhan optimum kanak-kanak serta Integrasi Pedagogi STEM dan
PERMATA Negara dalam Kurikulum Pendidikan Awal Kanak-kanak. Pengalaman yang
diperoleh dalam Persidangan yang dianjurkan oleh Program PERMATA ini akan
dimanfaatkan dalam memastikan kelangsungan dan kesejahteraan TASKA Cahaya
Tasneem Kolej UNITI (TCT KU) serta memenuhi keperluan dan fitrah
semulajadi kanak-kanak seiring dengan
objektif penubuhan TASKA ini seperti yang diusulkan oleh pihak pengurusan atasan
Kolej UNITI Port Dickson.
Disediakan oleh,
Cik Nur Akmar Mohd Arif,
Pensyarah Jabatan Pendidikan,
Fakulti
Pendidikan dan Pembangunan Manusia,
Kolej UNITI,
Port Dickson.
Galeri Foto:
0 comments:
Post a Comment