Pages

Monday 1 October 2018

TUJUH Tip Keselamatan Semasa Aktiviti Main Air @ Berenang- Nur Akmar Mohd Arif

 Aktiviti main air atau berenang merupakan antara aktiviti yang menjadi kesukaan kanak-kanak di Tadika dan Taska.

Aktiviti ini dapat memberi kegembiraan dan keseronokan kepada kanak-kanak kerana air bersifat terapuitik yang menjadi terapi menghilangkan tekanan serta kebosanan dalam kalangan kanak-kanak.

Walaubagaimanapun, kemalangan atau kecelakaan boleh berlaku di tempat main air jika aspek-aspek keselamatan tidak dititikberatkan sepanjang aktviti main air dijalankan.

Maka, setiap guru di Taska mahupun Tadika perlu membuat persediaan senarai semak keselamatan semasa aktiviti main air dijalankan bagi memastikan kanak-kanak seronok beraktiviti dalam persekitaran fizikal dan emosi yang selamat.

Jom ikuti TUJUH (7) tip keselamatan semasa aktiviti bermain air dijalankan di Taska/Tadika!

1. Air yang bersih dan selamat

Guru perlu memastikan air yang digunakan untuk aktiviti main air adalah bersih, tidak keruh dan dijauhi daripada najis binatang. Pastikan air sentiasa bertutup jika tidak digunakan bagi mengelak kehadiran jejentik yang boleh menjejaskan kesihatan kanak-kanak.

2. Peralatan main air yang selamat

Peralatan main air yang digunakan perlulah bersih, tahan lama, tidak berkarat, tidak tajam dan tidak mudah rosak seperti pelampung, google, gayung dan apa sahaja yang boleh digunakan, disesuaikan dan dimanfaatkan dalam aktiviti main air. Ini penting bagi memastikan kanak-kanak dapat meneroka segala bahan dan peralatan main air yang selamat dalam persekitaran yang selamat dan meyakinkan.

3. Kedalaman air yang cetek

Kedalaman air yang digunakan untuk aktiviti main air perlulah cetek dan bersesuaian dengan tahap umur kanak-kanak. Ingat! Membiarkan kanak-kanak mandi di kolam renang yang mempunyai kedalaman air yang tidak bersesuaian boleh mengundang risiko lemas. Air walaupun pada kadar 2.5sm boleh menyebabkan risiko lemas.

4. Suhu air yang bersesuaian

Guru bertanggungjawab memastikan air yang digunakan untuk aktiviti main air tidak teralu panas kerana dikhuatiri boleh melecur atau terlalu sejuk juga boleh menyebabkan kanak-kanak mengalami hipotermia.

5. Pakaian yang sesuai

Guru perlu memastikan anak-anak memakai pakaian mandi yang sesuai, selesa dan selamat semasa aktiviti main air. Elakkan kanak-kanak memakai pakaian yang boleh menyekat pergerakan kanak-kanak semasa aktiviti main air bagi mengelak risiko kemalangan.


6. Pemantauan guru


Pastikan ruang aktiviti bermain air adalah dalam ruang lingkup yang boleh dipantau dan dalam kawalan guru. Guru bertanggungjawab untuk memantau aktiviti kanak-kanak sepanjang bermain air. Elakkan membiarkan kanak-kanak bersendirian atau membiarkan mereka bermain sesama rakan sebaya tanpa pemantauan guru.

7. Penerapan disiplin dan nilai murni 

Anak-anak perlu didedahkan tentang keselamatan melalui disipin dengan bantuan guru. Jelaskan pada kanak-kanak peraturan dan prosedur semasa bermain air dengan menggunakan arahan yang mudah difahami seperti mengingatkan mereka supaya beratur sebelum masuk ke kolam renang, tidak menolak kawan dan membaling pelampung bagi mengelak kemalangan yang tidak diingini. Terapkan nilai murni seperti kesabaran, tunggu giliran dan bekerjasama semasa aktiviti main air dijalankan.


Kesimpulannya, tip- tip keselamatan semasa bermain air perlu diambil berat oleh guru bagi memastikan kanak-kanak dapat meneroka aktiviti bermain air dalam persekitaran fizikal dan emosi yang selamat dan meyakinkan!


Disediakan Oleh,

Nur Akmar Binti Mohd Arif
Pensyarah,
Fakulti Pendidikan Dan Pembangunan Manusia,
Kolej UNITI Port Dickson.

0 comments:

Post a Comment