Pages

Tuesday, 29 January 2013

MEMBANTU KANAK-KANAK LELAKI DAN MENDIDIK KANAK-KANAK PEREMPUAN: SUATU LONTARAN AWAL. “HELPING BOYS AND NURTURING GIRLS”




Suatu fakta yang diketahui umum dan perlukan perhatian pihak institusi pendidikan ialah nisbah mahasiswa dan mahasiswi di Institusi Pengajian Tinggi adalah dengan jurang ketara iaitu 35: 65 yang bermula pada awal era 1990-an hingga kini. Kemasukan pelajar lelaki dan perempuan ke IPTA untuk pelbagai peringkat, diploma, sarjana muda, diploma lanjutan lepasan ijazah, sarjana dan Doktor Falsafah pada sesi 2009/2010 juga menunjukkan peratusan kemasukan yang sama.


Bagi kemasukan ke IPTA pada tahun 2009 dan 2010, nisbah peratusan keseluruhan kemasukan pelajar lelaki kepada perempuan untuk pelbagai peringkat adalah 39:61. Pada tahun 2009, daripada 153, 470, hanya 59, 706 adalah lelaki. Manakala, pada tahun berikutnya, jurang peratusan masih kekal walaupun terdapat peningkatan jumlah kemasukan iaitu 65, 204 daripada 167, 159 pelajar adalah lelaki dan selebihnya adalah pelajar perempuan.


Berikut adalah statistik kemasukan pelajar ke IPTA mengikut gender bagi peringkat Ijazah Sarjana Muda dari tahun 2006 hingga 2011 yang menunjukkan nisbah pelajar lelaki kepada perempuan sebanyak 37:63.

Tahun
Pelajar lelaki
Pelajar perempuan
Jumlah keseluruhan

2006

80, 231

143, 737

223, 968

2007

94, 337

153, 544

247, 881

2008

27, 803

47, 324

75, 127

2009

29, 051

50, 955

80,006

2010

43, 627

61, 750

105, 377

2011 (sesi pertama pengambilan)

14, 266

27,001

41, 267

Jumlah

289, 315

484, 311

773, 626


























(Sumber: Laman sesawang rasmi Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia, Berita Harian Online, dan MStar Online, dimuat turun pada 16 Mei 2012)


Fenomena golongan perempuan mendominasi IPTA ini bukanlah baru dibicarakan kerana ketidakseimbangan gender ke institusi pendidikan tertiari bermula seawal tahun 1990-an. Pada era sebelumnya, pelajar lelaki lebih medominasi IPT manakala ramai wanita tidak meneruskan pelajaran sehinggakan telah berlaku pemberdayaan potensi kaum wanita seluruh dunia di bawah UNICEF.



Penekanan kepada kebajikan dan pemerkasaan wanita boleh dilihat dengan tergubalnya Dasar Wanita Negara pada lewat 1980-an, penumpuan khusus terhadap wanita dalam Rancangan Malasyia ke-enam (1990-1995) dan paling utama tertubuhnya Kementerian khas untuk isu-isu berkaitan wanita iaitu Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat pada 2001 serta sebarang bentuk diskriminasi ke atas wanita adalah dikira suatu jenayah yang termaktub dalam pindaan Perlembagaan Malaysia pada Ogos 2001. (Memperkasa Wanita-wanita di Malaysia di http://www.unicef.org/malaysia)



Kesan positif dari pengupayaan wanita dalam pendidikan kita boleh lihat pada hari ini bilamana para wanita berpendidikan mula menceburi bidang professional dan turut serta sebagai tulang belakang pembangunan negara. Namunpun begitu, tidak tahu dimana puncanya, golongan lelaki seolah-olah terpinggir sehingga berlaku perkembangan pola yang tidak seimbang antara gender. Ini boleh dilihat apabila wanita menjuari carta kemasukan dalam Institusi Pendidikan Tertinggi untuk beberapa dekad sehingga hari ini.



Penulisan ini bukan mahu menyalahkan mana-mana pihak tetapi ketidakseimbangan ini perlukan perhatian rapi oleh semua terutama institusi pendidikan. Institusi pendidikan Negara dikatakan terlalu keperempuan yang memerlukan penumpuan, pembacaan dan penghafalan fakta sehingga ramai pelajar lelaki tewas sedari di bangku sekolah rendah lagi. Kesan lebih ketara apabila pelajar-pelajar lelaki ke sekolah menengah kerana disinilah ‘transit’ penting yang membolehkan mereka layak ke IPT ataupun tidak. Malangnya ramai yang ‘gagal’ oleh kerana sistem pendidikan ini melemahkan keperkasaan diri mereka.



IMPLIKASI SOSIAL AKIBAT KEPUPUSAN LELAKI DI MENARA GADING


Tiada kesan positif yang mampu dicoretkan kepada isu kepupusan lelaki di menara gading. Malah, bertalu-talu pula kesan negatifnya terutama jika dipandang dalam aspek pembangunan sosial negara-bangsa di masa hadapan.



Implikasi jangka panjang akan berlaku kepincangan dalam unit kecil sosial sendiri iaitu keruntuhan institusi keluarga. Ini akan  berlaku apabila keluarga bergantung kepada pendapatan si isteri kerana berjawatan besar berbanding si suami yang berkelulusan dan bergaji rendah. Natijahnya, si isteri akan mengambil peranan suami sebagai ketua keluarga yang memberi nafkah kepada anggota isi rumah. Malah, penumpuan si isteri di tempat kerja dengan jawatan berkelulusan tinggi hanya akan meyebabkan fokus kepada keluarga semakin kurang.Justeru itu apakah implikasinya kepada institusi keluarga?



Bukan itu sahaja, kesan negatif lain yang semakin jelas adalah ‘trend kahwin lewat’. Dr. Anjli Doshi Gandhi, Timbalan Ketua Pengarah (Dasar) Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) menyatakan kekhuatirannya apabila kajian menunjukkan 30 peratus wanita dalam lingkungan umur 25 dan 29 tahun masih lagi bujang manakala bagi lelaki 25 peratus dalam lingkungan umur 30 hingga 34 tahun. Alasan yang umumnya diterima daripada kemunculan trend kahwin lewat ini adalah tiada calon yang sesuai bagi wanita dan kewangan tidak stabil bagi lelaki. Bukankah trend ini jika dibiarkan hanya akan merugikan Negara? Apatah lagi Tun Dr. Mahathir Mohamad pernah dalam satu perhimpunan UMNO, 1982 menyatakan satu dasar iaitu Dasar Kependudukan Negara ke arah  mencapai 70 juta rakyat Malaysia menjelang 2035. 



Malah kekurangan golongan lelaki di menara gading mengurangkan kualiti modal insan idaman negara yang bercita-cita menjadi negara industri dengan kebolehan kemandirian yang setanding peringkat global. Keciciran lelaki dalam pendidikan seolah-olah merupakan ‘dosa’ kerana gagal untuk mendapatkan kerjaya yang baik. Inilah fenomena sosial yang merunsingkan dan jika tidak ditangani segera akan berlaku pelanggaran sunnatullah yang lebih teruk.




KAEDAH P&P YANG TEPAT TANGANI KECICIRAN LELAKI DALAM PELAJARAN



Pelbagai cadangan dibentang oleh pelbagai ahli akademik sebagai usaha untuk memperbetulkan ketidakseimbangan gender ini terutama dalam aspek pendidikan. Daripada penelitian penulis, lelaki bukanlah tidak hebat, tetapi dilemahkan oleh sistem pendidikan yang lebih memihak kepada perempuan selain sesi pengajaran dan pembelajaran (pnp) yang tidak tepat untuk pelajar lelaki sehingga berlakunya keciciran terutama untuk kelulusan ijazah sarjana muda. Kekurangan penawaran jurusan yang menepati kelayakan lelaki juga menjadi faktor kemerosotan dan keberadaan mereka di IPTA khususnya yang lebih banyak menawarkan bidang sastera.



Ini boleh dilihat apabila penguasaan bidang-bidang aliran sastera seperti sejarah, bahasa, ekonomi dan pelbagai lagi menjadi pilihan pelajar perempuan untuk meneruskan pengajian ke IPTA/ S dan Politeknik. Ini kerana kebolehan pelajar perempuan untuk membaca, menghafal fakta dan penumpuan fokus yang lama berbanding lelaki. Pada tahun 2009, kemasukan pelajar perempuan ke IPTA untuk jurusan sastera adalah dengan nisbah 32: 68 iaitu 27, 481 pelajar lelaki dan 57, 981 pelajar perempuan. Pada tahun 2010, nisbah pelajar lelaki kepada perempuan adalah sebanyak 33: 67 dengan kemasukan sebanyak 30, 822 pelajar lelaki daripada keseluruhan 94, 462. (Indikator Pengajian Tinggi 2009-2010)



Manakala bagi pelajar lelaki, mereka lebih cenderung untuk memilih bidang sains tulen dan teknikal. Statistik yang dikeluarkan oleh Bahagian Perancangan dan Penyelidikan KPT menunjukkan jumlah pelajar lelaki yang seimbang dengan pelajar perempuan, malah di IPTS dan politeknik mereka lebih dominan kerana secocok dengan kecenderungan mereka sebagai lelaki. Di IPTA, jumlah pelajar lelaki dan perempuan hampir seimbang dengan nisbah 47: 53 pada 2009 dan 2010. Manakala di IPTS, lelaki melebihi majoriti dengan kemasukan pada 2009 seramai 38, 231 berbanding 36, 014 atau dengan nisbah 51:49. Pada 2010 pula, nisbah meningkat sedikit kepada 52: 48. Di politeknik juga menunjukkan pelajar lelaki lebih dominan iaitu dengan nisbah kepada perempuan sebanyak 58:42 (2009) dan 56:44 (2010).



Justeru itu, boleh kita simpulkan bahawa pengajaran dan pembelajaran untuk pelajar lelaki dan perempuan adalah berbeza mengikut kekuatan fitrah masing-masing. Lelaki lebih berjaya dalam bidang sains dan teknikal kerana itulah kekuatan mereka. Begitu juga perempuan yang cocok dengan bidang sains sosial. Keseimbangan pelajar lelaki di IPT boleh dikurangkan apabila pendidik mengenal pasti teknik p&p yang terbaik untuk pembangunan kedua-duanya.



Jika UKM dan UPM didominasi oleh golongan perempuan, begitulah juga UPNM, UTeM dan UTHM yang mesra lelaki kerana jurusan yang ditawarkan adalah menepati selera dan minat pelajar lelaki. Penaiktarafan politeknik dan vokasional sebagai IPT juga membantu golongan lelaki supaya keciciran dalam pelajaran peringkat tertiari dapat dikurangkan.



MEMBANTU KANAK-KANAK LELAKI DAN MENDIDIK KANAK-KANAK PEREMPUAN (HELPING BOYS, NURTURING GIRLS)

Bagi Kolej UNITI Port Dickson khususnya di bawah Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Sumber Manusia memandang serius isu keciciran lelaki di IPT. Fakulti di bawah pimpinan Dekannya, Ahmad Shafiai Uda @ Pak Utih telah menggagaskan satu usaha yang diharapkan dapat membantu pengembalian pendidikan yang sesuai mengikut  fitrah lelaki dan perempuan yang sememangnya berbeza. (Kini Dekan Fakulti adalah Encik Zakri bin Md Zain).


Perbezaan cara pendidikan kanak-kanak lelaki dan perempuan telah Allah Ta’ala firmankan didalam KitabNya yang bermaksud, “maka tatkala isteri ‘Imran melahirkan anaknya, dia pun berkata, “ya Tuhanku, sesungguhnya aku melahirkan seorang anak perempuan; dan Allah lebih mengetahui apa yang dilahirkannya itu; dan anak lelaki tidaklah seperti anak perempuan…” (Surah Al-‘Imran: ayat 36).



Tambahan lagi, Allah berfirman maksudnya, “kaum lelaki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan kerana mereka (lelaki) telah menafkahkan sebahagian dari harta mereka. Sebab itu, maka wanita yang soleh ialah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada, kerana Allah telah memelihara mereka. (Surah An-Nisa’: ayat 34).



Sebagai kesimpulan, usaha membantu pelajar lelaki dan mendidik pelajar perempuan akan dimulai dengan memberi penekanan sedari pendidikan pra-sekolah dengan jenamanya “Helping Boys, Nurturing Girls”. Ini supaya kanak-kanak lelaki dapat dibangunkan keperkasaannya sebagai pemimpin dan kanak-kanak perempuan dapat dididik sebagai pemelihara dan taat yang sangat penting kepada kesejahteraan sosial dalam masyarakat dan seterusnya Negara. Kepercayaan kepada perbezaan fitrah ini mempunyai sangkut paut dengan sistem dan silibus pendidikan yang dirangka supaya ia berjaya mencapai misi dan visinya.Semoga usaha kearah pengembalian sosial kepada fitrah dan sunnatullah akan diberkati. Wallahu’alam.



Oleh:

Cik Faridah Mohd Tap
Pensyarah Jabatan Pengajian Umum
Kolej UNITI, Port Dickson.

(Juga pernah diterbitkan di Majalah MileniaMuslim Edisi Disember 2012)


(Diterbitkan di Majalah MileniaMuslim Edisi Disember 2012)




0 comments:

Post a Comment