Pages

Thursday 19 May 2016

PERTANDINGAN IMLA’ 2016- Unit Bahasa Arab, Jabatan Bahasa, FPPM

Unit Bahasa Arab, Jabatan Bahasa FPPM mempunyai matlamat untuk menjadikan Kolej UNITI Port Dickson sebagai salah satu platform yang terbaik untuk mahasiswa mempelajari dan mendalami Bahasa Arab serta mengaplikasikannya di dalam kehidupan seharian juga mendedahkan pemahaman dan penggunaan ilmu Bahasa Arab.


           Untuk mencapai misi tersebut, Unit Bahasa Arab telah mengadakan satu Pertandingan Mengeja Bahasa Arab (Imlak) untuk para mahasiswa dan mahasiswi Kolej UNITI Port Dickson melibatkan program Diploma Pendidikan Pra Sekolah, FPPM pada bulan Mac lepas. 


           Program  yang bertemakan “Mencintai Bahasa Al-Quran” ini merupakan medan bagi para mahasiswa dan mahasiswi Kolej UNITI Port Dickson meluangkan masa untuk mengaplikasikan Bahasa Al-Qur’an ini dalam bicara harian.


          Objektif lain yang ingin dicapai ialah untuk melahirkan jiwa pendakwah dan sukarelawan yang boleh berbahasa arab di kalangan umat Islam terutama golongan mahasiswa.

          Siti Noratikah Nadia Binti Asmuni, pelajar DPS (Grup D) semester empat telah menewaskan 34 peserta lain yang turut bertanding dan dinobatkan sebagai pemenang tempat pertama dalam pertandingan Imla' tahun 2016 kali ini. 



           Penganjur berharap program Imla' 2016 ini mencetuskan satu gelombang pendidikan bahasa yang bersifat universal yang mampu memberikan suntikan yang bersifat motivasi, islamik dan garapan akademik kepada para pelajar Kolej UNITI Port Dickson di masa hadapan.


0 comments:

Post a Comment