Pages

Wednesday 28 December 2016

GAJET DAN KANAK-KANAK- Syazwan Bin Sha’ari

Penggunaan gajet dalam kehidupan seharian bukan asing lagi bagi masyarakat kita. Ramai yang mengakui, lebih mudah jika anak-anak digula-gulakan dengan Ipad bagi mengawal tingkah laku anak jika berada di rumah kawan sebagai contoh, ataupun di kedai makan. Tetapi, ramai yang tidak sedar, kesan yang boleh memudaratkan anak-anak kecil ini. Adakah anda tahu, bahawa rangsangan yang berlebihan dari penggunaan gajet ini boleh mengecutkan otak anak anda, terutamanya kanak-kanak yang berumur bawah 3 tahun? Gajet yang dimaksudkan ini juga termasuklah penggunaan televisyen, dan apa sahaja yang di tonton dan terhad dalam sebuah kotak.


Kajian menunjukkan anak-anak di bawah umur 2 tahun yang di biarkan menonton rancangan di TV terlalu lama akan mengalami efek negatif yang pada perkembangan bahasa, skil membaca dan ingatan memori jangka pendek. Kesan menonton TV pada 2 tahun pertama juga akan mengganggu tidur dan tumpuan anak-anak apabila mereka meningkat dewasa.


Namun begitu, memberi anak menggunakan gajet sekejap-sekejap bukanlah satu kesalahan. Teknologi sememangnya memberi banyak manafaat kepada kita. Berikut ialah panduan penggunaan gajet:


1. Had masa

Tidak lebih 15-20 minit bagi satu-satu sesi penggunaan gajet bagi anak di bawah 2 tahun,  'tolak-tambah' 2 jam dalam sehari bagi anak 2 tahun ke atas mengikut kesesuaian umur.


2. Jangan benarkan anak makan sambil menonton tv

Makan sambil menonton tv/skrin akan samada membuat anak hilang fokus untuk menghabiskan makanannya atau membuat anak makan dengan lebih banyak kerana asyik menonton boleh ganggu kebolehan anak merespon pada isyarat kenyang. Ini adalah salah satu punca obesiti.


3. Iklan


Pilihlah program tanpa iklan kerana iklan akan menganggu anak untuk faham jalan cerita yang ditonton. Ini kerana bahagian otak yang kekalkan info masa singkat anak belum sepenuhnya berkembang. Gangguan iklan akan membuat anak lupa jalan cerita sebelumnya lalu mendapat rumusan jalan cerita akhir yang salah. Ini amat tidak membantu usaha untuk melatih anak memanjangkan tempoh tumpuannya.


4. Pilih program

Memilih program-program yang menarik dan menghiburkan. Program yang banyak pengulangan ayat, perkataan dan nilai yang ingin dipupuk. Rentak program yang tidak terlalu laju hingga menyukarkan anak kecil untuk mengikutinya. Program yang menarik dari segi kandungan dan bahan paparannya supaya dapat menjadi contoh pembelajaran kepada kanak-kanak. Memilih program yang memberi peluang kepada kanak-kanak untuk melibatkan diri dan belajar bersama.


5. Menggunakan gajet bersama anak

Menggunakan gajet bersama bukan sekadar merapatkan hubungan tetapi ia mewujudkan komunikasi dua hala sebenar walau skrin/TV sedang digunakan.


Pendek kata,bukan alat atau teknologi yang harus dimusuhi, tetapi sikap melampau manusia atau ketidakbijaksanaan manusia dalam mengurus penggunaan bahan teknologi ini. Teknologi akan memberi banyak manafaat jika kita pandai memenafaatkan kelebihan itu.



Disediakan Oleh,


En Syazwan Bin Sha’ari
Pensyarah,
Jabatan Pendidikan,
Fakulti Pendidikan Dan Pembangunan Manusia,
Kolej Uniti Port Dickson


0 comments:

Post a Comment