Pages

Wednesday 28 December 2016

PENDERAAN FIZIKAL KANAK-KANAK-Nurul Hidayah Bte Sahrom

Ibu mana yang tidak hancur luluh perasaannya apabila melihat anak kecilnya seawal lima tahun patah tulang belakang, rusuk, paha selain dipenuhi kesan parut pada anggota badan akibat penderaan? Sebagai seorang insan yang dikurniakan hati dan perasaan kita sememangnya akan kecewa dan marah apabila hal ini berlaku kepada mereka yang kita sayangi. Apatah lagi jika ianya bakal menyebabkan kecacatan kekal akibat kecederaan patah 13 tulang di seluruh badan. Namun, inilah nasib adik Nur Zuliana Zaara Zulkifli, lima tahun yang telah didera oleh ibu tirinya pada Jun 2015. Ini adalah antara kes penderaan fizikal yang dilaporkan oleh media massa. Bagaimana pula nasib kanak-kanak yang didera namun tiada siapa yang mendengar rintihan mereka? Siapa yang membela nasib mereka?


Penderaan fizikal kanak-kanak boleh didefinisikan sebagai kecederaan tidak sengaja atau dipukul/dera. Keadaan ini berlaku apabila kanak-kanak mendapat kecederaan fizikal dari perlakuan (atau pengabaian) ibu bapa, penjaga atau mereka yang diberi tanggungjawab untuk menjaga kanak-kanak (Dr. Irene Cheah, 2012). Penderaan bukan sahaja terjadi akibat kekerasan yang dilakukan dengan anggota badan pendera, malah ianya boleh dilakukan dengan pengunaan agen-agen penderaan. Agen-agen penderaan ini biasanya digunakan untuk menyakitkan dan mencederakan mangsa. Antara agen-agen penderaan yang biasa digunakan untuk tujuan ini adalah seterika panas, air panas, tali pinggang, getah paip, rotan, penyangkut baju dan puntung rokok.


Tindakan mencubit, menggigit, memukul, menyepak, menampar, menumbuk, memijak, menghantukkan kepala ke dinding merupakan antara contoh tindakan penderaan fizikal yang sudah tentu tidak wajar apatah lagi menggunakan agen-agen penderaan sebagai peralatan sokongan kepada penderaan. Mengapa penderaan ini terus berlaku? Adakah disebabkan pendera sudah hilang sifat belas kasihan kepada anak-anak kecil ini? Statistik Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat menunjukkan peningkatan kes penderaan kanak-kanak dari 2010 iaitu sebanyak 3,257 kes, 3,428 kes (2011), 3,831 kes (2012), dan 4,119 kes pada 2013, manakala dari Januari hingga April 2014 sahaja terdapat sebanyak 1,430 kes (Mastura Mohd Zain, 2015). Mengapa angka ini terus meningkat?


Menurut penulis, antara punca yang menyebabkan penderaan fizikal ini berlaku adalah disebabkan tekanan kehidupan dan kejahilan.  Tekanan kehidupan yang dimaksudkan oleh penulis adalah tekanan di tempat kerja, bebanan kerja, masalah kewangan dan  masalah rumah tangga. Manakala kejahilan ini boleh dilihat daripada ketidakprihatinan si pendera terhadap isu berkaitan kanak-kanak. Atas faktor-faktor ini si pendera yang jahil akan melepaskan tekanan dan kemarahan kepada insan yang tidak mampu melawan mereka iaitu anak kecil.


Adakalanya si pendera menganggap tindakan memukul adalah salah satu cara mendisplinkan kanak-kanak. Sebenarnya tindakan sedemikian langsung tidak berkesan untuk mendisplinkan kanak-kanak bahkan ianya membekaskan ketakutan mangsa kepada orang dewasa. Selain kesan fizikal lebam, luka, terpulas, terkoyak kulit, patah tulang dan pendarahan, penderaan fizikal juga boleh memberikan kesan secara  langsung terhadap personaliti kanak-kanak. Kanak-kanak yang didera biasanya cenderung menyimpan dendam dan mampu bertindak agresif terhadap rakan sebaya. Hal ini kerana mereka meniru aksi si pendera dan mahu melepaskan kemarahan akibat penderaan yang dialami.


Masyarakat harus sedar bahawa penderaan fizikal adalah sesuatu yang serius. Kerajaan Malaysia dalam Seksyen 31(1) Akta Kanak-kanak 2001 (Akta 611) memperuntukkan bahawa sekiranya mana-mana orang yang mempunyai tugas pemeliharaan seorang kanak-kanak yang menyebabkan kecederaan fizikal telah melakukan satu kesalahan di bawah seksyen 31 Akta 611 yang membawa hukuman denda tidak melebihi RM 20,000.00 atau penjara tidak melebihi sepuluh tahun atau kedua-duanya.


        Pelbagai usaha telah dilaksanakan oleh kerajaan demi membela nasib kanak-kanak negara ini. Cawangan perlindungan kanak-kanak Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia (JKMM) giat menyelaras dan memantau kes-kes berkaitan dengan penganiayaan, pengabaian, pembuangan atau pendedahan kanak-kanak kepada situasi merbahaya mengikut Akta Kanak-kanak 2001 (Jabatan Kebajikan Masyarakat, 2016).  


       Justeru masyarakat perlu lebih prihatin menyalurkan maklumat tentang sebarang bentuk penganiayaan kanak-kanak kepada pihak berkuasa. Segala usaha murni kerajaan ini harus disokong oleh semua pihak secara holistik. Media massa mampu memberi impak besar dalam menyampaikan mesej anti penderaan kepada masyarakat. Media massa perlu kerap menyampaikan mesej pendidikan penderaan kepada penonton supaya Malaysia dapat mengurangkan statistik penderaan kanak-kanak seterusnya melahirkan peneraju negara yang berjiwa besar dan penyayang.


Bibliografi

California Department Of Education. (2016, Januari 19). Child Abuse Prevention. Diperoleh pada September 2016, 2016, dari California Department Of Education: http://www.cde.ca.gov/ls/ss/ap/childabusereportingguide.asp


Dr. Irene Cheah. (2012, April 27). Penderaan Fizikal. Diperoleh pada September 26, 2016, dari MyHEALTH Kementerian Kesihatan Malaysia: http://www.myhealth.gov.my/penderaan-fizikal/


Jabatan Kebajikan Masyarakat. (2016, Januari 01). Fungsi Bahagian. Diperoleh pada September 26, 2016, dari Portal Rasmi Jabatan Kebajikan Masyarakat: http://www.jkm.gov.my/jkm/index.php?r=portal/left&id=WEFTZ2F0bHRmVGQxQWlCVmIrUzFkZz09


Mastura Mohd Zain. (2015, Julai 06). Rencana. Diperoleh pada September 26, 2016, dari Untusan Online: http://www.utusan.com.my/rencana/kekang-kes-penderaan-kanak-kanak-1.110952


Utusan . (2016, April 15). Jenayah. Diperoleh pada September 26, 2016, dari Utusan Online: http://www.utusan.com.my/berita/jenayah/penderaan-kanak-kanak-serius-1.260222




Disediakan Oleh,


Cik Nurul Hidayah Bte Sahrom,
Jabatan Pendidikan,
Fakulti Pendidikan Dan Pembangunan Manusia,
Kolej Uniti Port Dickson

0 comments:

Post a Comment