Pages

Thursday 7 June 2018

ARTERA DAN GENDER- Syarah Atiqah bt. Sudarma


 Kamu ni, asyik mahu main sahaja! Lihat Kakak kamu ini. Rajin baca buku!" Bebel si ibu kepada anak lelakinya yang berusia 9 tahun. 

Situasi ini boleh berlaku ke atas mana-mana keluarga.

Anak perempuan kelihatan lebih cekap membaca berbanding anak lelaki. Anak perempuan kelihatan lebih rajin belajar daripada anak lelaki yang asyik bermain.


Apa yang sebenarnya terjadi?


Kajian longitudinal (jangka panjang) terhadap perkembangan anatomi otak di National Institute of Mental Health di Amerika Syarikat menunjukkan perkembangan otak kanak-kanak lelaki adalah berbeza berbanding kanak-kanak perempuan. Malah, perkembangan otak kanak-kanak lelaki berlaku dalam urutan dan tempo yang berbeza berbanding kanak-kanak perempuan. Hanya apabila mereka mula akil baligh, baharulah perkembangan otak mereka kembali seiring sehingga ke alam dewasa awal.


Namun, dalam kemahiran 'visual spatial' dan kemahiran motor kasar, kanak-kanak lelaki jauh lebih matang berbanding perempuan. Kemahiran 'visual spatial' adalah keupayaan memproses dan mentafsir kedudukan objek dalam ruang dengan melihat menggunakan mata atau fikiran (mental imej). Sebab itulah kanak-kanak lelaki lebih banyak bermain berbanding kanak-kanak perempuan yang suka membaca buku.


Perkembangan bahasa kanak-kanak perempuan yang lebih pesat mendorong mereka suka meneroka buku. Mereka mahu memahami simbol-simbol percakapan di atas kertas iaitu, tulisan. Manakala kanak-kanak lelaki pula mengikut “fitrah” mereka yang gemar menggunakan kemahiran motor kasar dan ruang penglihatan melalui bermain bermacam jenis permainan.


Tunggu!


Keadaan ini tidak bermakna kanak-kanak perempuan lebih bijak atau kanak-kanak lelaki lebih hebat berbanding kanak-kanak perempuan. Umpama makan roti canai tidak bermakna lebih sedap berbanding makan nasi lemak. Kedua-duanya adalah sedap dengan rasanya yang tersendiri. Begitu juga dengan anak-anak kita.


Jika begitu, bagaimana caranya mendidik anak-anak sedangkan perkembangan otak mereka berbeza?. Kita raikan perbezaan ini dan pada masa yang sama, beri ruang kepada mereka untuk meneroka kemahiran baharu.


Berikan lagi ruang untuk anak lelaki ekspresikan kemahiran motor kasar dengan permainan lasak. Beri mereka ‘kenyang’ dengan permainan melibatkan 'visual spatial' seperti lego, binaan blok, jingsaw puzzle, permainan melibatkan peta, dan permainan meneka berkaitan ruang.


Konsep permainan atau ‘games’ kanak-kanak selalu dibezakan mengikut jantina apabila seseorang itu masih lagi di peringkat awal usia lagi. Secara umunya di Malaysia, kita dapat lihat pengkhususan jenis permainan dibeza-bezakan mengikut jantina.


Perbezaan gender dengan pengelasan permainan terhadap kanak-kanak dianggap suatu yang tidak berasas, kerana secara rasionalnya permainan adalah salah satu proses perkembangan interaksi kanak-kanak dengan persekitaran. Tujuan bermain adalah untuk meningkatkan daya perkembangan minda kanak-kanak, meningkatkan perkembangan sosial kanak-kanak. kanak-kanak yang banyak bermain akan lebih aktif dan lebih cepat peningkatan sosialnya.


Oleh itu dengan menerapkan aktiviti bermain kepada kanak-kanak dapat menerapkan perkembangan yang sekata antara kanak-kanak lelaki dan kanak-kanak perempuan.


0 comments:

Post a Comment