Kamu ni, asyik mahu main sahaja! Lihat Kakak kamu ini. Rajin baca buku!" Bebel si ibu kepada anak lelakinya yang berusia 9 tahun.
Situasi ini boleh berlaku ke atas mana-mana keluarga.
Anak perempuan kelihatan lebih cekap membaca berbanding
anak lelaki. Anak perempuan kelihatan lebih rajin belajar daripada anak lelaki
yang asyik bermain.
Apa yang sebenarnya terjadi?
Kajian longitudinal (jangka panjang) terhadap
perkembangan anatomi otak di National Institute of Mental Health di Amerika
Syarikat menunjukkan perkembangan otak kanak-kanak lelaki adalah berbeza
berbanding kanak-kanak perempuan. Malah, perkembangan otak kanak-kanak lelaki
berlaku dalam urutan dan tempo yang berbeza berbanding kanak-kanak perempuan.
Hanya apabila mereka mula akil baligh, baharulah perkembangan otak mereka
kembali seiring sehingga ke alam dewasa awal.
Namun, dalam kemahiran 'visual spatial' dan kemahiran
motor kasar, kanak-kanak lelaki jauh lebih matang berbanding perempuan. Kemahiran
'visual spatial' adalah keupayaan memproses dan mentafsir kedudukan objek dalam
ruang dengan melihat menggunakan mata atau fikiran (mental imej). Sebab itulah
kanak-kanak lelaki lebih banyak bermain berbanding kanak-kanak perempuan yang
suka membaca buku.
Perkembangan bahasa kanak-kanak perempuan yang lebih
pesat mendorong mereka suka meneroka buku. Mereka mahu memahami simbol-simbol
percakapan di atas kertas iaitu, tulisan. Manakala kanak-kanak lelaki pula
mengikut “fitrah” mereka yang gemar menggunakan kemahiran motor kasar dan ruang
penglihatan melalui bermain bermacam jenis permainan.
Tunggu!
Keadaan ini tidak bermakna kanak-kanak perempuan lebih
bijak atau kanak-kanak lelaki lebih hebat berbanding kanak-kanak perempuan.
Umpama makan roti canai tidak bermakna lebih sedap berbanding makan nasi lemak.
Kedua-duanya adalah sedap dengan rasanya yang tersendiri. Begitu juga dengan
anak-anak kita.
Jika begitu, bagaimana caranya mendidik anak-anak
sedangkan perkembangan otak mereka berbeza?. Kita raikan perbezaan ini dan pada
masa yang sama, beri ruang kepada mereka untuk meneroka kemahiran baharu.
Berikan lagi ruang untuk anak lelaki ekspresikan
kemahiran motor kasar dengan permainan lasak. Beri mereka ‘kenyang’ dengan
permainan melibatkan 'visual spatial' seperti lego, binaan blok, jingsaw
puzzle, permainan melibatkan peta, dan permainan meneka berkaitan ruang.
Konsep permainan atau ‘games’ kanak-kanak selalu
dibezakan mengikut jantina apabila seseorang itu masih lagi di peringkat awal
usia lagi. Secara umunya di Malaysia, kita dapat lihat pengkhususan jenis
permainan dibeza-bezakan mengikut jantina.
Perbezaan gender dengan pengelasan permainan terhadap
kanak-kanak dianggap suatu yang tidak berasas, kerana secara rasionalnya
permainan adalah salah satu proses perkembangan interaksi kanak-kanak dengan
persekitaran. Tujuan bermain adalah untuk meningkatkan daya perkembangan minda
kanak-kanak, meningkatkan perkembangan sosial kanak-kanak. kanak-kanak yang
banyak bermain akan lebih aktif dan lebih cepat peningkatan sosialnya.
Oleh itu dengan menerapkan aktiviti bermain kepada
kanak-kanak dapat menerapkan perkembangan yang sekata antara kanak-kanak lelaki
dan kanak-kanak perempuan.
0 comments:
Post a Comment