Pages

Tuesday 5 June 2018

Siapa Sangka Noor Salinaa yang dulunya pendiam dan tiada keyakinan diri kini menjadi GURU PEMBIMBING kepada pelajar praktikum, junior beliau ketika belajar Diploma Pendidikan Pra Sekolah di Kolej UNITI, Port Dickson- Nur Akmar Mohd Arif



Salinaa bersama pengusaha tadika, Puan Juli 
Admin nak cerita sedikit tentang bekas pelajar dari Fakulti Pendidikan Dan Pembangunan Manusia Kolej UNITI, bernama Noor Salinaa Binti Omar, anak kelahiran Negeri Sembilan.


Ciri-ciri Noor Salinaa dari perspektif para pensyarahnya ialah seorang yang tidak banyak cakap, pendiam, pemalu dan tiada keyakinan diri.


Admin ingat lagi, beliau sendiri selalu luah rasa tidak yakin dengan diri, lagi-lagi masa pembentangan dalam kelas walaupun sudah berada di tahun akhir pengajian. Pernah juga beliau mendengar bebelan admin dalam kelas. Mana tidaknya, tidak nampak sedikitpun kesungguhan dan komitmen semasa sesi pembentangan beliau! 

'Dah tahun akhir kan? Kena berubah, tak boleh main-main lagi dah!!!" Marah-marah sayang admin masa tu.


“Miss, saya risau la nak praktikum. Rasa tidak yakin, takut tak boleh buat dengan baik” Luah Salinaa pada admin.


"Nak jadi cikgu ni kena ‘versatile’ dan jadi ‘role model’ yang baik depan anak-anak. Sentiasa ceria dan pandai ambil hati anak-anak. Tak boleh takut-takut…Yang penting, awak kena yakin pada diri sendiri.InshaaAllah awak boleh buat dengan baik" Balas admin.


Berkat sokongan pensyarah dan rakan-rakan serta usaha gigihnya, Salinaa berusaha sehabis baik menyempurnakan Latihan Praktikumnya. Beliau berjaya menamatkan pengajian dan bergraduat tepat pada waktunya.


Demikian itu, kesungguhan dan komitmen yang telah ditunjukkan sepanjang menjalani Latihan Praktikum, Salinaa telah terpilih untuk diserap masuk sebagai guru di tempat beliau jalani Latihan Praktikum, iaitu Tadika Rumah Si Kecil di kawasan Negeri Sembilan. Kini beliau telah berkhidmat selama dua tahun di tadika tersebut.


Satu hari…


Salinaa bersama Puan Juli, guru dan pelajar praktikum.
Admin datang ke Tadika Rumah Si Kecil untuk menyelia lima orang pelajar praktikum dari Kolej UNITI. Sempat berborak panjang dengan Salinaa, admin tumpang gembira melihat kejayaan Salinaa sebagai guru di sana. Salinaa merupakan GURU PEMBIMBING kepada pelajar Kolej UNITI yang menjalani Latihan Praktikum di sana. 



“Miss…dulu saya pendiam kan, selalu je tidak yakin pada diri. Saya tidak sangka ada rezeki saya bergelar guru” Luah Salinaa.



“Alhamdulillah…Awak dah berubah. Awak dah berjaya hari ini Salinaa. Harap adik-adik awak di UNITI ini dapat jadikan awak sebagai contoh” Tambah admin sambil sempat admin menitipkan nasihat kepada pelajar-pelajar admin yang berpraktikum di sana.



Moga kisah Salinaa ini menjadi inspirasi buat para pelajar Kolej UNITI. Kami warga Kolej UNITI mendoakan agar Salinaa terus meraih kecemerlangan dalam kerjaya yang diceburinya ini.

Salinaa bersama rakan sekelas di tahun akhir pengajian di Kolej UNITI.

Inginkan kerjaya pendidikan awal kanak-kanak seperti Salinaa? Jangan abaikan cita-cita anda.


Berminat membuat permohonan menyambung pengajian ke peringkat Diploma Pendidikan dan Asuhan Awal Kanak-kanak?


Boleh terus isi borang di sini:http://bit.ly/BorangPermohonanOnline
📌Info segera: 06 6468 444
atau terus whatsapp kami di http://www.wasap.my/6011-16505162/Salam+saya+nak+Diploma+PendidikanAsuhan+AwalKanakKanak/

Kami bersedia membantu adik-adik....

Info Kolej UNITI Port Dickson: www.uniti.edu.my

#EarlyChildhood
#PendidikanAwalKanakKanak
#DPS
#DPAKK
#FPPM
#FPPMhebat
#SPM2017
#sambungbelajar
#sambungbelajarlepasSPM
#tawaransambungbelajar2018
#Yuranmurah
#Studentbest
#Lecturerbest
#SoaringUpwards
#UNITIPilihanTerbaikAnda
#20TahunUNITI
#6StarMyQuest2017
#IPTSdengansijilMQA
#KolejUNITI
#JomMasukUNITI


0 comments:

Post a Comment