Pages

Wednesday 24 April 2013

BENGKEL KEMAHIRAN MEMBACA DAN BEDAH BUKU



KOLEJ UNITI, 23 April- Sebuah Bengkel Kemahiran Membaca dan Bedah Buku telah dijalankan di Bilik Kuliah 12 UNITI Village untuk para pensyarah Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia (FPPM) khususnya pensyarah pendidikan bersama Read Dynamics Consultant anjuran Unit Penyelidikan, FPPM Kolej UNITI. 

Unit Penyelidikan di bawah fakulti ini  kini sedang memberi fokus kepada pembangunan gagasan fakulti iaitu ‘Helping Boys Nurturing Girls (HBNG)’. HBNG ini adalah inisiatif yang dicetuskan oleh mantan Dekan FPPM iaitu Encik Ahmad Shafiai Uda Jaffar dan kini diteruskan oleh kepimpinan dekan baru, Encik Zakri bin Mohd Zain dan Institusi HBNG UNITI.

Bengkel yang telah berlangsung pada 9:00 pagi dan berakhir pada jam 1:00 petang itu mensasarkan beberapa objektif iaitu:-


1.1   Mendedahkan kepentingan membaca ke arah menjadi individu yang berjaya.

1.2   Memberikan tips dan teknik penting kepada para pensyarah mengenai pembacaan buku yang efektif.

1.3   Memberikan pendedahan kepada para pensyarah teknik asas bedah buku dan ‘speed reading’ supaya aktiviti pembacaan tidak menjadi beban dan menyeronokkan.

1.4   Mendedahkan teknik dan kemahiran penulisan artikel ilmiah dan jurnal akademik yang baik.

1.5   Mengaplikasi dan mengajar teknik pembacaan dan penulisan ilmiah yang betul  kepada para pelajar. 



Sebagai permulaan, unit ini akan memulakan aktiviti bedah buku secara berkala di kalangan para pensyarah di bawah fakulti ini khususnya untuk program Diploma Pendidikan Pra-Sekolah. Justeru, menjadi keperluan bagi Unit Penyelidikan untuk mendedahkan teknik sebenar bedah buku dan kemahiran bacaan laju supaya peringkat pertama dapat berjalan dengan efektif terutama  jumlah jam atau beban mengajar yang mencengkam sebahagian besar waktu sebagai pendidik.

 Diharapkan, kerjasama dengan Konsultan professional luar iaitu Read Dynamics Consultant dapat membantu Unit Penyelidikan mencapai objekitf murni ini supaya aktiviti bedah buku dan penulisan artikel ilmiah dapat dijayakan.


SLOT 1: Encik Yusni Read Dynamics mengupas permasalahan kurang membaca di kalangan masyarakat dan kepentingan membaca dalam tasawwur Islam.


SLOT 3: Latihan 'Speed Reading' (bacaan pantas) oleh para pensyarah yang terlibat.


Dekan FPPM, En. Zakri menyampaikan cenderamata kepada En. Yusni, Read Dynamics Consultant.


Disediakan oleh;

Cik Faridah binti Mohd Tap
KJ Pengajian Umum
(Pemangku Ketua Unit Penyelidikan, FPPM)
  


0 comments:

Post a Comment