Pages

Sunday 28 February 2016

SIMULASI PERTOLONGAN CEMAS PELAJAR DPS KOLEJ UNTI- Nur Akmar Mohd Arif

Pelajar Diploma Pendidikan Pra Sekolah (DPS) Kolej UNITI telah dilatih dengan kemahiran mengendalikan keselamatan kanak-kanak seperti pengendalian prinsip pertolongan cemas yang merupakan antara kriteria penting guru yang menjadi pilihan utama pemilihan taska mahupun tadika oleh pihak ibu bapa.


Latihan simulasi melibatkan pelajar DPS semester enam bertujuan mendedahkan pelajar kepada teknik dan prinsip pertolongan cemas yang menjadi keperluan guru prasekolah untuk diaplikasikan ketika berlakunya kecemasan di taska atau tadika.


Pertolongan cemas adalah suatu kaedah, perkara atau bantuan yang boleh dilakukan oleh seseorang yang berada di tempat kemalangan untuk merawat mangsa yang cedera atau sakit sementara menunggu ketibaan ambulans atau kakitangan paramedik.


Ia merupakan pertolongan pertama, sementara dan serta merta yang diberi kepada seseorang yang sedang sakit atau jatuh sakit secara tiba-tiba.


Antara teknik yang dilakukan oleh pelajar adalah ‘RICE- tindakan awal bagi kecederaan seperti terseliuh, dislokasi, retak dan kontusil’, ‘TOTAPS- tindakan awal bagi membuat penilaian terhadap kecederaan mangsa yang dapat dilihat seperti pendarahan, ‘DRABC- teknik yang diaplikasikan untuk CPR (hasil gabungan bantuan penafasan dan tekanan luar jantung.’. 











0 comments:

Post a Comment