Pages

Monday 30 January 2017

SENI MENJADIKAN KANAK-KANAK LEBIH KREATIF- Fatimah Bt Kamaruddin

Seni merupakan satu perkara yang subjektif pada pandangan setiap insan. Sebagai manusia, kita menjalani kehidupan dengan pengalaman seni yang tersendiri dan berbeza. Seni boleh  merangkumi kepada seni lukis, seni muzik, seni lakonan dan lain-lain lagi. Seni visual merupakan satu seni yang mana merupakan hasil karya individu dengan menggunakan pelbagai teknik seperti melukis, mewarna, menampal, mengoyak, merenjis dan sebagainya.



Seni juga merupakan perkara yang dikeluarkan dari dalaman seseorang yang mana juga di kenali sebagai luahan emosi. Pendedahan dalam bidang ini sejak kecil akan memberikan kesan yang positif dalam diri kanak-kanak. Kebiasaanya pada peringkat awal kanak-kanak, mereka akan melalui proses perkembangan dari segi intelek, jasmani, emosi, rohani dan sosial. Oleh sebab itu kanak-kanak pada masa ini dilihat suka menyoal, meneroka serta mencuba. Pada usia sebegini perasaan ingin tahu sangat tinggi peratusannya dalam diri mereka. Pada peringkat ini juga kanak-kanak memang gemarkan aktiviti seni yang berbentuk hands-on.


Keinginan untuk mengetahui perkara-perkara yang berlaku disekeliling membuatkan kanak-kanak memerlukan pengalaman secara langsung. Malah kanak-kanak akan lebih berupaya atau berkembang secara aktif apabila terlibat dalam aktiviti-aktiviti yang dilakukan oleh mereka sendiri. Melalui pengalaman dan pengamatan sendiri, seseorang kanak-kanak akan lebih cerdas dalam aktiviti pembelajarannya.


Ramai pengkaji menyatakan pelajar yang kreatif adalah pelajar yang belajar melalui penyoalan, pemerhatian dan percubaan. Pengalaman menerusi kegiatan seni adalah ideal untuk mencambah, melatih serta merangsang daya imaginasi dan pemikiran kreatif kanak-kanak. Menerusi gerak kreatif, ia merupakan satu ruang yang boleh digunakan oleh kanak-kanak untuk menunjukkan daya kreativiti mereka.


Maka untuk menghasilkan kraf yang menarik, alat-alat dan peralatan memang perlu disediakan dengan baik. Antara peralatan yang diperlukan adalah pensil, gunting, berus lukisan,batang aiskrim, gam, gam pistol, pen marker, kotak, pengasah pensil, kapas, pemadam, tali benang, cawan kertas, pita pelekat, kertas warna, warna air, tisu, pinggan kertas, kotak serbaguna dan banyak lagi bahan yang boleh diguna semula.


Bermain dengan alatan-alatan ini akan menarik minat kanak-kanak. Mereka akan merasa seronok dan lebih mudah untuk menerima pembelajaran. Kanak-kanak yang didedahkan dengan perkara sebegini semenjak awal akan menggunakan segala kreativiti dan kepintaran mereka untuk mencipta sesuatu yang lebih besar, lebih kreatif dan lebih menggagumkan.


Disediakan oleh,

Fatimah Bt Kamaruddin,
Pensyarah,
Jabatan pendidikan,
Fakulti pendidikan dan pembangunan manusia,
Kolej uniti port Dickson,
Negeri sembilan


0 comments:

Post a Comment