Pages

Sunday 11 March 2018

Kolej Uniti Kolej Keusahawanan Menjelang Tahun 2020



KENYATAAN MEDIA

PROGRAM PRA PELANCARAN PROGRAM KEUSAHAWANAN KOLEJ UNITI PORT DICKSON

6 MAC 2018/SELASA


Port Dickson, 6 Mac- Dato’Jamal Mohd Amin selaku Presiden Kolej UNITI menegaskan bahawa Kolej UNITI ke arah Kolej Keusahawanan menjelang tahun 2020. Ia selaras dengan pelan strategik yang telah dirangka pada tahun 2013 dan beberapa perancangan awal telah dibuat sebagai persediaan ke arah wawasan tersebut.

Selain penerapan sifat dan semangat keusahawanan melalui subjek dalam struktur kurikulum, Kolej juga  komited menjadi kolej keusahawanan dengan menyediakan ruang dan peluang kepada siswa/i kolej ini melibatkan diri dalam enam (6) Program Sijil Keusahawanan yang kami tawarkan iaitu:

a)     Fertigasi Cili- iaitu satu sistem pertanian baru menggunakan kaedah fertigasi yang menjimatkan kos dan melibatkan modal putaran yang minima.
b)     UNITI Brick- kemahiran pembinaan menggunakan batu-bata dengan teknologi dari Jerman sebagai jurubina masa hadapan.
c)     Artera dan Artera Tods- sejenis permainan yang menggunakan kemahiran logic, asas matematik dan sains bagi melahirkan jurutera dan arkitek cilik.
d)     Artera Busy Book- program permainan untuk tadika yang menekankan aspek kreativiti dan motor halus.
e)     Ladang Kolej UNITI- menjadi ruang untuk tanaman seperti jambu, ubi kayu, jagung, buah naga, tebu dan pelbagai lagi dan
f)       Koperasi Kolej UNITI- memberi kemahiran asas perniagaan, jual-beli dan tatacara perkhidmatan.

“Kita mensasarkan 50 peratus siswa/I kolej UNITI akhirnya memilih bidang keusahawanan sebagai alternatif kerjaya selepas tamat belajar.” Jelasnya dalam ucapan Majlis Pra Pelancaran tadi.

Menurut Encik Muhammad Fadhilat bin Mohd Supi, Pengarah Unit Keusahawanan dan Pusat Kerjaya Kolej UNITI, program sijil keusahawanan juga merupakan satu inisiatif pihak Kolej UNITI untuk membantu pelajar mendapatkan wang saku, dan paling utama ialah memberikan mereka kemahiran dan semangat keusahawanan untuk terus berdaya saing dalam kehidupan yang serba mencabar ini.

Majlis telah dirasmikan oleh Yang Berhormat Dato’ Haji Abdul Rahman Mohd Redza. Yang Berhormat mengingatkan agar mahasiswa/I yang dikurniakan keupayaan intelek dapat memainkan peranan kepimpinan dalam mengubah diri, keluarga dan masyarakat dengan melibatkan diri dalam apa-apa juga program yang memberikan manfaat termasuklah menceburi bidang keusahawanan.

Majlis ini juga mengambil kesempatan untuk menghebahkan bahawa Kolej UNITI Port Dickson merupakan Institusi Pengajian Tinggi Swasta pertama yang menjalinkan kerjasama dengan Malaysian Technology Development Corporation (MTDC) dalam membantu menghasil graduan yang menjadi usahawan dengan suntikan dana dalam program microcredit untuk mengembangkan perniagaan yang menjurus kepada minat graduan.


Dikeluarkan oleh,

Puan Faridah Mohd Tap
Ketua Ajk Protokol Dan Perhubungan Awam
Program Pra Pelancaran Program Keusahawan Kolej Uniti Port Dickson.
(faridah@uniti.edu.my)

0 comments:

Post a Comment