Anida Nasuka & Vijayaletchumy Subramaniam. Mekanisme Kesalahan
Ejaan Kanakkanak Disleksia. “ Bahasa dan Penyelidikan”. Dewan Bahasa.
Jilid 14. Bil.6. 2014.1435H. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Ronaldi Salleh et. al (2011) melaporkan bahawa Kerajaan Malaysia mengharapkan rakyatnya akan dapat menguasai kecekapan literasi seratus peratus menjelang 2020. Walau bagaimanapun, kemahiran asas membaca, menulis, dan mengira mungkin sukar diperoleh. Pendapat ini disokong oleh Julina Johan (2005) yang mengatakan bahawa, salah satu faktor penyumbang kepada masalah pelajar tidak berkemampuan menguasai kemahiran asas membaca, menulis, dan mengira pada peringkat sekolah rendah ialah disebabkan oleh murid yang menghadapi kognitif yang berat seperti kanak-kanak disleksia. Kementerian Pelajaran Malaysia (2004), juga menerangkan bahawa salah satu daripada ciri kanak-kanak yang menghadapi masalah pembelajaran spesifik disleksia ialah mereka mengalami kesukaran dalam menguasai kemahiran membaca dan menulis. The International Dyslexia Association (2003) turut menyenaraikan antara ciri-ciri masalah yang biasa berlaku pada seseorang yang mempunyai masalah disleksia bagi kemahiran menulis adalah seperti kesukaran menulis idea pada kertas, banyak kesalahan ejaan, dan kesukaran dalam melakukan pembetulan.
Disleksia
berasal daripada gabungan perkataan Greek dys
yang bermaksud ‘kesukaran’ dan lexis
yang bermaksud ‘bahasa’. Secara literalnya, disleksia bermaksud “kesukaran
dalam berbahasa” (Ott, 1997). Kanak-kanak disleksia bukan sahaja menghadapi
masalah dalam pembacaan, tetapi juga ejaan, penulisan serta beberapa aspek
bahasa yang lain (Sheila Devaraj dan Samsilah
Roslan, 2006: 11).Vicki Davidson (2002) et. al mengatakan bahawa
kanak-kanak disleksia selalu mempunyai masalah dengan proses bahasa. Kebanyakan
kanak-kanak disleksia ini mengalami kepayahan dalam membaca dan menyalin teks.
Walaupun kini kecanggihan teknologi telah membolehkan aktiviti pemerosesan
perkataan dilakukan dengan menggunakan komputer dan tulisan serta ejaan bukan
lagi menjadi satu isu utama, tetapi keadaan di sekolah adalah berbeza kerana
adalah amat penting bagi seseorang murid menulis dengan tulisan yang baik dan
pada kadar kelajuan tertentu di samping dapat menggunakan ejaan yang betul.
Tambahan pula, tulisan yang buruk sering dikaitkan dengan kerja yang tidak
baik, tidak berkualiti dan seterusnya memberi kesan kepada konsep kendiri
seseorang murid.
Mengikut
Levinson (1994), kebolehan menulis dalam kalangan kanak-kanak disleksia agak
lambat dan kelihatan seperti tidak ada koordinasi. Keadaan ini menggambarkan
kesukaran kanak-kanak mengingat dan menggunakan kemahiran motor yang telah
dipelajari. Bentuk tulisan, langkauan, dan aliran isi kandungan yang ditulis
oleh murid-murid kerap kali tidak mempunyai sistem, bertaburan tanpa kesatuan,
dan kualiti. Tulisan kanak-kanak disleksia adalah tidak tetap dan perkataan
tidak ditulis di atas garisan. Kanak-kanak disleksia sering memerlukan usaha
dan tumpuan yang lebih untuk mengingati kemahiran motor yang telah
dipelajarinya. Apabila kanak-kanak ini
keletihan, pola tulisannya yang sama seperti lama muncul semula.
Selain itu
terdapat kanak-kanak disleksia yang lebih suka mengecap tulisan pada kertas
daripada menulis tulisan tersebut. Terdapat pula kanak-kanak disleksia lain
yang dapat menulis tulisan dalam bentuk kaligrafik. Selebihnya, ada yang tidak
dapat menulis dengan normal secara spontan dan cepat. Secara lazim, kebanyakan
kanak-kanak disleksia belajar menulis dengan cara sengaja menulis lambat-lambat
dan menggunakan mekanisme lukisan. Dengan cara ini, kualiti tulisan dan
kepantasannya menulis akhirnya menjadi bertambah baik. Analisis yang dilakukan
ke atas kesalahan tulisan dalam kalangan kanak-kanak disleksia menunjukkan
mereka lebih suka mencetak perkataan daripada menulis perkataan. Kanak-kanak
disleksia mengabaikan kerja menulis yang berterusan, iaitu yang memerlukan
mereka untuk menghasilkan bahan bertulis seperti karangan pendek
(Vijayaletchumy Subramaniam, 2003).
Majoriti
murid-murid disleksia menghadapi masalah mengeja. Kebanyakan murid yang boleh
membaca juga menghadapi masalah mengeja dan kebanyakan murid yang tidak pandai
membaca juga menghadapi masalah mengeja. Janet W. Lerner (2003) menyatakan
ejaan adalah “the invention of the devil”
manakala keupayaan mengeja dengan baik adalah “a gift fromGod”. Hal ini kerana hanya ada satu bentuk penulisan
ejaan yang diterima betul manakala penulisan ejaan yang hampir sama bentuk dan
bunyinya tetap dianggap salah. Menurut
British Psycology Society, disleksia terbukti wujud apabila ketetapan
dan kelancaran membaca atau mengeja perkataan berkembang secara tidak lengkap
dan mengalami kesukaran yang amat ketara. Kelemahan mengeja pula akan memberi
kesan yang lebih negatif daripada kelemahan membaca pada jangka waktu panjang
(Payne & Turne, 1999).
Kelemahan mengeja akan mengehadkan kebolehan
murid untuk belajar di dalam bilik darjah dan akan menyebabkan murid menghadapi
masalah dalam melakukan latihan. Sekiranya masalah dalam aspek mengeja ini
tidak ditangani, hal ini akan menyebabkan kanak-kanak disleksia tersebut terus
melakukan kesilapan ejaan dan seterusnya akan menyebabkan mereka mendapat
keputusan yang kurang baik dalam peperiksaan, terutamanya dalam mata pelajaran
bahasa Melayu. Hal ini kerana mata pelajaran ini memerlukan mereka untuk
menulis seperti pada soalan karangan. Tambahan pula, kelemahan mengeja akan
mengakibatkan kebolehan dalam menyampaikan pengetahuan yang diperoleh amat
terhad. Kelemahan mengeja ini jika tidak diatasi dalam tempoh yang panjang akan
memberi kesan yang mendalam, iaitu terhadap permasalahan membaca. Hal ini
kerana kanak-kanak yang menghadapi masalah ingatan urutan visual biasanya
menghadapi masalah serius dalam mengingat perkataan semasa membaca ataupun
mengeja. Walau bagaimanapun, mereka mempunyai kemahiran menyebut bunyi dan
menggunakan strategi fonetik yang berkesan untuk menyahkod dan mengeja
perkataan yang panjang (Sandra F. Rief, 2008: 315). Oleh itu, mekanisme
kesalahan yang sering dilakukan oleh kanak-kanak disleksia ini perlu dikenal
pasti terlebih dahulu agar tenaga pengajar atau pengkaji dapat mengambil langah
untuk mengatasi masalah ini.
Mekanisme
kesalahan ejaan
Untuk
mengenal pasti mekanisme kesalahan ejaan dalam penulisan kanak-kanak disleksia, Teori Sindrom Disleksia
yang diutarakan oleh Levinson (1994) boleh dijadika garis panduan. Dalam teori
ini Levinson menggariskan tujuh mekanisme kesalahan dalam aspek bacaan dan
tulisan, iaitu pemindahan, penyisipan, penggantian, pengguguran, pemeluwapan,
pembalikan dan agakan atau suka-suka. Mekanisme kesalahan ejaan yang dilakukan
oleh kanak-kanak disleksia ini dapat dilihat melalui latihan penulisan, iaitu
dengan meminta mereka menyalin petikan yang diberi. Walaupun dalam latihan ini
mereka hanya diminta untuk melakukan peniruan, iaitu dengan menyalin semula
petikan yang telah diberi, tetapi kesalahan ejaan dalam penulisan masih tetap
berlaku. Keadaan ini dapat dilihat berdasarkan contoh tulisan sampel 1 di
bawah.
Tulisan
sampel 1
Berdasarkan pemerhatian, didapati bahawa sampel 1 kurang teliti dan agak terburu-buru semasa menyalin petikan yang diberi. Bentuk tulisan yang dihasilkan tidak sekata dan masih terdapat kesalahan ejaan yang dilakukan. Hal ini dapat dilihat dalam jadual 1 di bawah. Mekanisme kesalahan yang dilakukan oleh sampel 1 ini berdasarkan tujuh mekanisme kesalahan mengikut teori Levinson (1994) juga dapat dilihat pada jadual 1.
Perkataan asal
|
Tulisan
kanak-kanak disleksia
|
Mekanisme kesalahan
|
berkelah
|
berkelak
|
Agakan/suka-suka h
k
|
sungai
|
sugai
|
pengguguran huruf
n
|
Rahmah
|
Rad mah
|
Agakan/suka-suka h
d
|
ibu
|
Itu
|
Agakan/suka-suka b
t
|
melalui
|
mele lui
|
penggantian
huruf a e
|
terdapat
|
terdapa
|
pengguguran huruf
t
|
dilarang
|
di lalang
|
Agakan/suka-suka r
l
|
Jadual
1: Kesalahan ejaan dan mekanisme kesalahan sampel 1
Berdasarkan
jadual 1, mekanisme kesalahan agakan/suka-suka paling ketara dilakukan oleh
sampel 1 kajian ini. Bagi perkataan <berkelah> sampel ini telah mengeja perkataan
‘berkelah’ menjadi <berkelak>. Bagi kata nama khas<Rahmah>,
sampel ini telah mengeja kata nama <Rahmah> tersebut menjadi <Rad
mah>. Bagi perkataan <ibu>, sampel telah mengeja perkataan tersebut
sebagai <itu>. Bagi perkataan <dilarang> pula sampel ini telah
mengeja perkataan tersebut sebagai <di lalang>. Hal ini menunjukkan
bahawa sampel ini tidak pasti ejaan sebenar keempat-empat perkataan tersebut
dan ia telah melakukan mekanisme agakan atau suka-suka. Bagi perkataan
<sungai>, sampel ini telah melakukan mekanisme pengguguran
huruf konsonan /n/ dan bagi perkataan <terdapat> pula sampel ini telah
menggugurkan huruf konsonan /t/. Bagi perkataan <melalui>, sampel telah
melakukan mekanisme penggantian huruf vokal /a/ kepada huruf vokal /e/. Oleh
itu, dapat disimpulkan bahawa sampel pertama kajian inilebih dominan melakukan mekanisme
kesalahan agakan/suka-suka dan pengguguran huruf konsonan.
Tulisan sampel 2
Berdasarkan
pemerhatian yang dilakukan, didapati sampel 2 kajian pula sangat berhati-hati
dan mengambil masa yang agak lama untuk menyalin petikan yang diberi.Walau
bagaimanapun, Spaffod dan Grosser (1999) telah melaporkan bahawa salah satu
ciri-ciri kanak-kanak yang disyaki mengalami disleksia ialah kanak-kanak
tersebut mengambil masa yang lama untuk menyalin sesuatu. Namun begitu, bentuk
tulisannya lebih kemas jika dibandingkan dengan sampel kajian pertama.
Pembahagian perenggannya juga lebih jelas. Sungguhpun sampel ini begitu
berhati-hati dan mengambil masa yang agak lama untuk menyalin petikan yang
diberi, tetapi masih terdapat kesalahan ejaan yang dilakukan oleh sampel ini.
Kesalahan ejaan dan mekanisme kesalahan berdasarkan teori Levinson (1994) yang dilakukan
oleh sampel ini dapat dilihat dalam jadual 2 di bawah.
Jadual 2: Kesalahan ejaan dan mekanisme kesalahan
sampel 2
Perkataan asal
|
Tulisan kanak-kanak disleksia
|
Mekanisme kesalahan
|
mereka
|
merek
|
pengguguran huruf a
|
merancang
|
marancang
|
penggantian
huruf e a
|
makanan
|
makan
|
pengguguran huruf a n
|
mereka
|
meraka
|
penggantian
huruf e a
|
besi
|
beri
|
agakan/suka-suka s
r
|
dengan
|
dangan
|
penggantian
huruf e a
|
Rabu
|
Radu
|
pembalikan
huruf b d
|
Berdasarkan
jadual 2, mekanisme kesalahan penggantian huruf pula
paling ketara dilakukan oleh sampel 2 kajian ini. Bagi perkataan
<merancang> sampel telah menggantikan huruf vokal /e/ kepada huruf vokal
/a/. Bagi perkataan<mereka>, sampel juga telah menggantikan huruf vokal
/e/ kepada huruf vokal /a/ dan bagi perkataan <dengan>, sampel turut
menggantikan huruf vokal /e/ kepada huruf vokal /a/. Oleh itu, pengkaji
mendapati bahawa mekanisme kesalahan ejaan yang dilakukan oleh sampel ini lebih
kerap belaku pada penggantian antara huruf vokal dengan huruf vokal.
Penggantian huruf vokal yang dilakukan tersebut merupakan penggantian huruf
vokal /e/ kepada huruf vokal /a/. Bagi mekanisme kesalahan pengguguran, sampel
ini juga cenderung untuk menggugurkan huruf vokal.
Bagi perkataan <mereka>, sampel telah menggugurkan huruf vokal /a/ dan
bagi perkataan <makanan>, sampel telah menggugurkan huruf vokal /a/ dan
huruf konsonan /n/.Oleh itu, dapat disimpulkan bahawa sampel kajian 2 ini lebih
dominanmelakukan mekanisme kesalahan pengguguran dan penggantian huruf vokal
jika dibandingkan dengan huruf konsonan. Hanya terdapat satu kesalahan bagi
mekanisme agakan/suka-suka dan mekanisme pembalikan huruf.
Tulisan sampel 3
Berdasarkan
pemerhatian, didapati bahawa sampel kajian 3 pantas dalam menyalin petikan
yangdiberi, tetapi hanya terdapat dua
kesalahan ejaan yang dilakukan oleh sampel ini. Walau bagimanapun, sampel ini
tidak dapat menulis mengikut perenggan seperti dalam petikan asal. Pembahagian
antara perenggan juga tidak dapat dilihat dengan jelas. Keadaan ini menunjukkan
sampel ini benar-benar menghadapi masalah pembelajaran spesifik disleksia
kerana menurut Sheila Devaraj dan Samsilah Roslan (2006: 65), salah satu ciri
yang dapat dilihat dalam tulisan kanak-kanak disleksia ialah mereka mempunyai
masalah dalam menetukan ruang antara
perkataan serta kekeliruan
antara huruf kecil dan huruf besar. Kesalahan ejaan dan mekanisme kesalahan
berdasarkan teori Levinson (1994) yang dilakukan oleh sampel ini dapat dilihat
dalam jadual 3 di bawah.
Jadual
3: Kesalahan ejaan dan mekanisme kesalahan sampel 3
Perkataan asal
|
Tulisan kanak-kanak disleksia
|
Mekanisme kesalahan
|
bangun
|
bagun
|
pengguguran huruf n
|
sungai
|
sungi
|
pengguguran huruf a
|
Berdasarkan
jadual 3, hanya mekanisme kesalahan pengguguran huruf sahaja yang telah
dilakukan oleh sampel 3 kajian ini. Bagi perkataan <bangun> sampel telah
menggugurkan huruf konsonan /n/ dan bagi perkataan <sungai>, sampel telah
menggugurkan huruf vokal /a/. Oleh itu, pengkaji mendapati bahawa mekanisme
kesalahan ejaan yang dilakukan oleh sampel ini setara antara pengguguran huruf
konsonan dan pengguguran huruf vokal. Mekanisme kesalahan yang dilakukan oleh
sampel ketiga ini juga lebih sedikit jika dibandingkan dengan sampel kajian
yang pertama dan kedua. Hal ini menunjukkan bahawa sampel ketiga ini kurang
menghadapi masalah dalam menyalin semula petikan yang diberi.
Tulisan sampel 4
Bentuk tulisan
sampel kajian 4 mudah dibaca tetapi saiznya agak besar dan sampel kajian sukar
untuk menentukan ruang antara perkataan. Semasa menyalin petikan ini, didapati
subjek kajian sangat berhati-hati dan mengambil masa yang agak lama untuk
menyiapkannya.Keadaan ini serupa dengan sampel kedua, tetapi sampel kedua lebih
banyak melakukan keaslahan ejaan dan sampel ini hanya melakukan satu kesalahan
ejaan sahaja. Kesalahan ejaan yang dilakukan oleh sampel ini dan mekanisme
kesalahannya mengikut teori Levinson (1994) dapat dilihat dalam jadual 4 di
bawah. Namun begitu, terdapat juga kesalahan lain yang telah dilakukan oleh
sampel ini. Kesalahan tersebutadalah meninggalkan tanda baca, iaitu tanda nokta
dan menggugurkan morfem ‘ke’ dalam ayat
‘...masuk ke kawasan renang...’.
Jadual 4: Kesalahan ejaan dan mekanisme kesalahan
sampel 4
Perkataan asal
|
Tulisan kanak-kanak
disleksia
|
Mekanisme kesalahan
|
kawasan
|
kewasan
|
penggantian huruf a
e
|
Berdasarkan
jadual 4, terdapat satu sahaja mekanisme kesalahan yang dilakukan oleh sampel
4. Sampel ini hanya melakukan mekanisme kesalahan penggantian huruf bagi satu
perkataan sahaja, iaitu perkataan ‘kawasan’. Bagi perkataan ‘kawasan’ ini,
sampel telah menggantikan huruf vokal /a/ kepada huruf vokal /e/. Oleh itu,
pengkaji mendapati bahawa sampel kajian 4 ini tidak cenderung untuk melakukan
mekanisme kesalahan ejaan hasil daripada penulisan dengan penyalinan semula
petikan yang diberi. Keadaan ini menggambarkan bahawa latihan menyalin semula
petikan tidak menimbulkan masalah kepada sampel ini.
Kesimpulannya,
walaupun kesemua sampel ini hanya diminta untuk menyalin semula petikan yang
diberi, namun masih terdapat beberapa mekanisme kesalahan yang dilakukan oleh
mereka. Berdasarkan tujuh mekanisme kesalahan yang digariskan oleh Levinson
(1994), didapati terdapat dua jenis kesalahan yang dominan dilakukan oleh
sampel ini. Kesalahan tersebut ialah kesalahan penggantian huruf dan kesalahan
pengguguran huruf. Sampel yang paling bermasalah dalam menyalin semula petikan
yang diberi merupakan sampel 1 dan sampel 2. Hal ini dapat dilihat menerusi
kekerapan mereka melakukan mekanisme kesalahan pengguguran huruf dan
penggantian huruf yang menyebabkan kesalahan ejaan adalah lebih tinggi jika
dibandingkan dengan sampel 3 dan sampel 4. Seterusnya mekanisme kesalahan
penggantian huruf vokal /e/ kepada /a/ dan /a/ kepada /e/ juga kerap dilakukan
oleh sampel.
Menurut
Wan Muna Ruzanna Wan Mohammad (2013),
hasil daripada dapatan kajian beliau terhadap permasalahan pembelajaran
spesifik disleksia, iaitu masalah mengeja menunjukkan bahawa salah mengeja perkataan
mencatat skor min tertinggi (4.11) dan sisihan piawai (0.698). Beliau
menyatakan bahawa permasalahan salah mengeja perkataan ini terjadi akibat
daripada fokus tumpuan mata tidak tertumpu pada perkataan asal. Kebanyakan
pemprosesan perkataan berlaku semasa mata tertumpu pada sesuatu perkataan, atau
sekiranya ia tidak berlaku pada ketika itu, maka ia berlaku semasa mata
tertumpu pada perkataan sebelum atau selepasnya. Kenyataan ini disokong oleh
Carpenter dan Just (1983), Hogaboam (1983), Rayner dan Pollatsek (1981) yang
menyatakan bahawa perhatian yang difokuskan ke atas perkataan yang ditumpukan
oleh mata mungkin sebahagian daripada proses pengenalpastian dan penyatupaduan
antara satu perkataan dengan perkataan yang lain. Keadaan inilah yang telah menyebabkan
sampel dalam kajian ini cenderung melakukan kesalahan ejaan walaupun mereka
hanya diminta untuk menyalin semula petikan yang telah diberikan. Oleh itu,
diharapkan tenaga pengajar atau kajian selanjutnya dapat dilakukan untuk
mencari jalan bagi mengatasi masalah yang telah dikenal pasti ini.
Rujukan
Carpenter, P. A.
dan Just , M. A. (1983).What Eyes
Do While Your Mind is Reading, dalam K.
Rayner (ed.).Eye Movement in Reading: Perception and Language Processes. New York: Academic
Press.
Catts, H. (1989)
Defining Dyslexia As A Developmental
Language Disorder. Annals of Dyslexia. 39(1), pp. 50- 64.
Ott, P. (1997) How to Detect and Manage Dyslexia. A Reference and Resource Manual. London: Heinemann Educational Publishers.
Nor Hasnizam Parman (1997). Satu kajian mengenai cirri-ciri
disleksia di kalangan kanak-kanak
berumur 7- 12 tahun. Disertasi
Kajian Ilmiah Sarjana Muda tidak diterbitkan. Universiti Kebangsaan Malaysia: Bangi.
Hogaboam, T. W.
(1983). Reading Pattern in Eye Movement Data, dalam K. Rayner (ed.). Eye Movement in Reading: Perception and Language Processes. New York: Academic Press.
Janet W.
Lerner (2003). Learning
Disabilities: Theories, Diagnosis, And Teaching Strategies. Boston: Houghton MifflinCollege Division.
Julina Johan. (2005). Kementerian Rujuk Aduan Masih Banyak Pelajar Gagal Menguasai
3M. Utusan Malaysia, 14 Februari:14
Kamhi, A.G.
(1992) Response to historical perspective:
A developmental language perspective. Journal of Learning Disabilities.
25(1),pp. 48-52.
Kementerian Pelajaran Malaysia. (2004). Garis
panduan Pengoperasian Program
Rintis Bermasalah Pembelajaran Spesifik Disleksia 2004. Jabatan Pendidikan Khas, Kementerian
Pelajaran Malaysia.
Levinson, H.N.
(1994)A Solution to the Riddle Dyslexia. New York: Springer-Verlag.
Mercer, Ed.D.,
Cecil. (1997)Students with Learning Disabilities.Columbus, OH: Prentice Hall.
Musa Abdul
Wahab. (2002)Tinjauan Ciri- Ciri Disleksia Di Kalangan Murid- Murid Pemulihan
di Zon Pudu, Wilayah Persekutuan.
Latihan Ilmiah, Universiti Kebangsaan Malaysia.
Noor Hayati Che’
Mat (2007). Masalah Pembelajaran Spesifik Disleksia dalam Kalangan Murid Pemulihan Yang Mengikuti Program Pemulihan Khas. Disertasi Kajian Ilmiah Sarjana
tidak diterbitkan. Serdang,
Selangor: Universiti Putra
Malaysia.
Payne, T &
Turner, E, (1999)Dyslexia. A parents and teachers guide (3). U.K: Multilingual Matters Ltd.
Rayner, K. dan
Pollatsek, A. (1981). Eye Movement
Control During Reading. Evidence for Direct Control. Quarterly
Journal of Experimental
Psychology, 33A, 351-373.
Ronaldi Saleh Umar, Fadilahwati Abdul Rahman, Fattawi Mokhtar & Nor
Aziah Alias. (2011). Menggunakan
Animasi di dalam Instruksi Khas
untuk Kanak-kanak Disleksia. Jurnal Teknologi Pendidikan Malaysia, 1(2), 27-38.
Sandra F. Rief.
(2008). Bagaimana Mendekati dan Mendidik Kanak- kanak
ADD/ADHD. Kuala Lumpur: Institut Terjemahan Negara Malaysia Berhad.
Spafford, C.S., Spafford, C.A. & Grosser, G.S. (1999). Dyslexia: research and
resource guide. Massachusetts: Allyn
and Bacon.
Sheila Devaraj
dan SamsilahRoslan (2006: 65)Apa itu Disleksia? Panduan Untuk
Ibu Bapa, Guru & Kaunselor.
Selangor, Malaysia: PTS
Professional Publishing Sdn. Bhd.
The International Dyslexia Association. (2003). ABCs of dyslexia. Diakses pada
28 November 2013 dari laman web: http://www.interdys.org/
Ummi Hani Mohamed Zaid. (2008). Masalah Ejaan dalam Kalangan Murid-murid Bermasalah Pembelajaran Spesifik Disleksia. Disertasi Kajian Ilmiah Sarjana tidak diterbitkan. Universiti Putra Malaysia:
Serdang.
Vicki Davidson
et al. (2002: 19). Mississppi Dyslexia Handbook: Guidelines and Prosedures Concerning Dyslexia and Related Disorder Revised. Mississippi:Department of Education, Washington, DC.
Vijayaletchumy a/p Subramaniam. (2003). Disleksia
dalam Aspek Bacaan Bahasa Melayu.
Disertasi Tesis Phd. Tidak diterbitkan. Universiti Putra Malaysia, Serdang.
Wan Muna Ruzanna
Wan Mohammad (2013). Pembinaan Diagnostik Disleksia sebagai Pengesanan
Awal Simptom Disleksia. Seminar Penyelidikan Siawazah UniSZA “Memperkasakan Penyelidikan Siswazah”. 7-8 September. Kuala Terengganu: Universiti Sultan Zainal
Abidin Kampus Gong Badak.
Zabidi A.M.
Hussin (2000). Dyslexia Kanak-Kanak Boleh Dirawat. Utusan
Malaysia, 20 November, diakses
pada 26 November 2013 dari laman
web: http://www.utusan.com.my
0 comments:
Post a Comment