Dua minggu sebelum peperiksaan akhir semester
bermula, pelajar-pelajar saya bertungkus lumus menyiapkan esei ilmiah Pengajian
Malaysia. Kursus ini tidak ‘popular’ di kalangan pelajar kerana ia dianggap sebagai
kursus sejarah dan menuntut pelajarnya membaca pelbagai bahan untuk memahami
isi kandungan kursus ini sebelum dan selepas kuliah.
Setelah kira-kira 3 bulan lebih soalan diberi,
masanya telah tiba untuk saya melihat hasilnya. Walaubagaimanapun sepanjang
masa ini, hanya beberapa kerat sahaja kumpulan pelajar yang menemui saya untuk
berbincang mengenai tajuk tugasan mereka. Saya mengharapkan lebih ramai lagi
yang mencari suluhan atau petunjuk tentang proses memula, mencari dan
menyudahkan tugasan kursus yang berat ini. Tapi ini tidak berlaku sebagaimana diharapkan.
Yang berjumpa saya pula dengan
kerenah dan ragam masing-masing. Ada yang merungut ‘…tajuknya tidak ada dalam
internet encik.’ Jelas nada kehampaan mereka kerana setelah lama meng‘goggle’
bahan-bahan internet yang dicari masih juga gagal ditemui. Internet seperti
‘tidak mesra’ kepada pelajar yang kelihatannya begitu beria-ia ini.
Sejak internet muncul dalam kamus hidup pelajar ia telah
menjadi sumber primer untuk mereka mendapatkan maklumat dan data kajian. Perpustakaan
maya terbesar dunia di internet cukup membantu pelajar saya. Tidak keterlaluan
jika saya katakan bahawa kebanyakan hasil kerja pelajar sekarang sarat dengan
‘data’ atau ‘dalil-dalil’ yang diambil dari internet.
Barangkali ini bukan fenomena lokal di kolej saya.
Ia juga adalah fenomena melanda sebahagian pelajar di IPT lain. Kini dengan
prasana IT yang sangat canggih dan internet sudah menjadi sebahagian cara hidup
pelajar di IPT untuk mendapatkan maklumat, kecenderungan ini semakin merebak
dan meluas lagi. Betullah bahawa maklumat kini di hujung jari mereka.
Buku atau artikel majalah
ilmiah tidak lagi menjadi rujukan utama. Begitulah hakikatnya, secara
perlahan-lahan apa-apa yang bersifat tradisi atau amalan lazim mula
ditinggalkan kerana ada cara atau kaedah baharu yang lebih cepat dan mudah
untuk mendapatkan bahan yang dicari.
Ini menunjukkan betapa besarnya pengaruh internet
dalam kehidupan pelajar. Namun – di sebalik kecanggihan teknologi maklumat (IT)
yang membolehkan capaian internet di
mana-mana sahaja dengan kelajuan yang kian pantas dan kini ditambah lagi dengan
teknologi tanpa wayar – saya tetap runsing kerana sejak bertahun-tahun lamanya bahan
internet telah diambil secara tidak bertanggungjawab dan tidak beretika hingga
berlaku fenomena penciplakan idea atau hasil fikiran penulis asal. Dalam bahasa
akademik gejala ini disebut plagiarisme.
Budaya negatif ini telah menarik perhatian Ketua
Pengarah Jabatan Pengajian Tinggi Datuk Dr Radin Umar Radin Sohadi ketika
berucap pada majlis perasmian 1 Megalab, di Perpustakaan Universiti Malaysia
Sabah (UMS), Likas pada 23 Mac 2009. Katanya “…penggunaan komputer dan internet untuk mendapatkan maklumat yang
diperlukan telah mencetuskan budaya kerja “cut and paste” dan
sehingga mengabaikan proses penyelidikan untuk maju ke hadapan.”
Namun malangnya pelajar tidak
menyedari bahawa perbuatan ‘cut and paste’ boleh disabitkan sebagai
plagiat iaitu satu kesalahan akademik yang serius di sisi peraturan akademik
IPT.
Besarnya kesalahan memplagiat digambarkan oleh
laporan BERNAMA yang bertajuk ’Ijazah Pelajar UM dilucut Akibat Ciplak Tesis’,
bertarikh 20 Jun 2007. Antara lain laporan itu menyatakan bahawa menurut Pengarah
Perhubungan Korporat dan Antarabangsa Universiti Malaya (UM) Profesor Madya Khoo
Boo Teong, menggunakan Seksyen 56, Perlembagaan Universiti Malaya , status
seorang graduan yang memegang ijazah Sarjana Pengajian Bahasa Melayu yang
dianugerahkan pada Istiadat Konvokesyen UM pada 4 Ogos 2004 telah dilucutkan
kerana disabitkan kesalahan memplagiat dalam penulisan tesisnya. Menurut beliau
lagi melalui pengalamannya kebanyakan kes penipuan dikenal pasti oleh pihak
ketiga yang menggunakan kajian terdahulu sebagai rujukan.
Maksud Plagiat Secara Akademik
Menurut
manual Study Guide : Plagiarism and How to Avoid It (http://www.essex.ac.uk/myskills/Plagiarism_and_how_to_avoid_it.pdf)
yang
dikeluarkan oleh University of Essex, plagiat berlaku apabila seseorang
itu “..menggunakan atau menyalin idea atau perkataan orang lain – samada dalam
bentuk tulisan, bercetak atau dalam bentuk-bentuk lain - tanpa memaklumkan dengan cara yang sewajarnya
dalam kerja-kerja kursus (ilmiah).”
Dahulu
kegiatan memplagiat berlaku ke atas ‘idea atau perkataan orang lain’ yang
terdapat dalam sumber konvensional seperti buku, artikel, jurnal dan kertas
kerja. Pelajar yang terdesak atau yang malas akan menyalinnya semula samada
secara bulat-bulat atau mengolahnya semula dalam tugasan mereka tanpa
menyatakan sumber asal di mana ia diambil.
Internet dan Plagiat
Memplagiat
kini menjadi lebih mudah dengan adanya capaian internet untuk membawa pelajar
ke Wikipedia, kamus atas talian (online), laman sesawang atau blog
personal. Bahan-bahan yang serupa boleh diperolehi dengan lebih mudah di
perpustakaan maya ini kerana internet hanya di hujung jari mereka sahaja.
Menginsafi fenomena yang tidak
sihat ini, Andrew Keen dalam bukunya ‘The
Cult of Amateur: How Today’s Internet is Killing Our Culture and Assaulting Our
Economy’ di halaman 145 menyatakan :
“ The fact is that co-opting other people’s creative work – from
music file sharing, to downloading movies and videos, to passing off others’
writing as one’s own – is not only illegal, in most cases, but immoral. Yet the
widespread acceptance of such behaviour threatens to undermine a society that
has been built on hard work, innovation, and the intelectual achievement of our
writers, scientists, artists, composers, musicians, journalists, pundits and
moviemakers.”
Di halaman 143 dalam buku yang sama Keen memetik
laporan kajian Center for Academic
Integrity pada Jun 2005 ke atas 50,000 siswa oleh di kalangan mahasiswa di
Amerika Syarikat. Keputusan kajian itu cukup memeranjatkan.
“… 70% of college students admitted to engaging in
some form of cheating; worse still, 77% of college students didn’t think that
Internet plagiarism was a “serious” issue. This disturbing finding gets at a
grave problem in terms of Internet and culture : The digital revolution is
creating a generation of cut-and-paste burglars who view all content on the Internet
as common property.”
Jelas
sekali bahawa fenomena ini juga ‘menjangkiti’ siswa di negara maju. Oleh itu
tidak hairanlah jika siswa di negara membangun bakal mengalami keparahan yang
sama kerana biar pun kadar penembusan internet dan literasi IT semakin baik
dari tahun ke tahun di negara membangun seperti Malaysia, mentaliti dan
pengiktirafan pelajar dan masyarakat umum kepada nilai ilmu berada pada tahap
yang relatifnya masih rendah lagi.
Ada beberapa sebab mengapa fenomena plagiat ini terjadi.
Pertama, pelajar tidak didedahkan dengan kemahiran
mencari maklumat atau membuat ‘kajian kepustakaan’. Sepanjang pengetahuan saya
kursus Penulisan Ilmiah hampir tiada dalam
senarai kursus wajib kolej atau universiti yang perlu ditawarkan kepada
pelajar. Kursus ini sebagaimana kursus pengajian umum sepatutnya diajar merentasi
program atau kurikulum. Ia melatih kemahiran menyelidik dan menjana minda
menjadi objektif, kritis dalam mencari fakta dan akhirnya menemukan kebenaran
perkara yang dikaji. Kualiti ini jarang ditekankan secara langsung dan tegas
dalam program akademik.
Kedua, kegiatan ‘cut and
paste‘ adalah kaedah mudah dan cepat untuk menyiapkan tugasan. Asalkan
dapat bahan yang difikirkan sesuai, salin sahaja bulat-bulat dan adunkan dengan
bahan-bahan lain maka siaplah tugasan. Mudahkan begitu!
Ketiga, pelajar memplagiat
kerana kesuntukan masa dan bersikap ambil mudah (take things for granted).
Bagi yang selalu buat kerja last minute amalan
ini lebih menjadi-jadi kerana pada hujung semester biasanya banyak tugasan
ilmiah perlu disiap dan dihantar kepada pensyarah.
Namun hakikat sebenar kepada
gejala ini ialah sikap (attitude) pelajar terhadap budaya ilmu itu
sendiri. Pengiktirafan dan ‘harga’ yang diletakkan kepada ilmu dan bahan-bahan
ilmiah adalah rendah.
Mereka melakukan semua
aktiviti akademik asalkan siap dan tidak mempunyai sasaran pencapaian yang
tinggi dan berkualiti. Tanggapan pelajar penulisan esei ibarat menulis sebuah
karangan semasa mereka di bangku sekolah menengah dahulu.
Tanggapan ini ternyata salah
kerana penulisan sebuah naskah ilmiah seperti esei menuntut ketelitian dan
keseriusan pemikiran pelajar yang ditunjukkan dalam pengolahan isi, pemilihan
serta kewajaran data dan dalil yang diambil bagi membina hujah pelajar untuk
menjawap persoalan atau permasalahan yang ditimbulkan dalam esei. Ia bukan
penulisan sembarangan. Disiplin penulisan adalah ketat dan pelajar tentunya
perlu patuh kepada format dan kaedah penulisan tertentu bagi menonjolkan ciri
ilmiah esei.
Pelajar turut beranggapan kerja plagiat ini tidak
akan dapat dikesan pensyarah. Namun anggapan ini juga ternyata silap kerana
pensyarah masih boleh mengesan ciri-ciri tulisan yang diplagiat pelajar. Bak
kata pepatah ‘ibarat sekilas ikan di air, dah tau jantan betinanya’.
Pelajar harus banyak belajar kemahiran untuk
menghasilkan esei ilmiah yang baik. Seperti yang telah ditegaskan sebelum ini
esei adalah naskah akademik yang mempunyai piawaian dan ciri-ciri pemikiran
yang tinggi dan serius. Ia suatu kegiatan ilmiah yang sukar tetapi tidak pula
mustahil untuk dihasilkan. Asalkan ‘di mana ada kemahuan di situ ada jalan’.
Alah bisa tegal biasalah nanti.
Sikap ‘dingin’ dan ambil mudah serta tidak begitu
peduli terhadap ‘selok belok’ kegiatan ilmiah ini tidak akan banyak membantu
pencapaian ilmu dan kualiti minda kelas pertama di kalangan pelajar IPT. Ini
kerana ilmu dan minda kelas pertama ini tidak akan dicapai dan dikuasai tanpa
didahului dengan kerja kuat, penelitian, ketekunan, kesabaran dan pengorbanan.
Justeru pra-syarat paling asas untuk berjaya
menulis secara ilmiah ialah dengan mempunyai sikap yang betul terhadap budaya
ilmu. Bagi sesetengah mazhab perubahan, sikap yang betul adalah penentu kepada
setiap perubahan yang berlaku dalam hidup seseorang. Melalui sikap yang betul
ini pelajar didorong oleh kesedaran dalam dirinya untuk ‘bergelumang’ dengan
aktiviti keilmuan sebelum, semasa dan selepas kuliah. Proses ini berterusan
sepanjang tempoh pengajian.
Kesannya, antara lain akan dilihat dalam penyediaan
naskah ilmiah kelak di mana pelajar tahu amanah ilmu dan tanggungjawab
menghargai sumbangan pengkaji asal dalam buku atau laman sesawang yang
berwibawa dan mempunyai merit akademik. Melengkapkan proses dan disiplin ilmiah
ini adalah kemahiran merekod bahan-bahan kajian dengan kaedah yang betul dan
tepat sebagai catatan nota kaki dan kemudian ditulis semula sumber petikan itu
di bahagian bibliografi sesebuah naskah ilmiah.
Dengan cara ini disiplin dan amalan serta piawaian
dalam penerbitan naskah ilmiah tetap akan dipertahan dan dikekalkan oleh pelajar
yang menjadi sebahagian daripada komuniti akademik yang seharusnya bertanggungjawab
terhadap ilmu yang dipelajarinya. Tradisi keilmuan dan perkembangannya masih
tetap diakari oleh nilai dan integriti yang tinggi dalam jiwa pelajar. Ia
sesekali tidak boleh dikompromi kerana pegangan inilah yang akan menjaga keaslian
dan keutuhan ilmu itu sendiri.
(Pernah disiarkan
dalam Milenia Muslim Isu Disember 2012)
Disediakan oleh
Badrul Hisham Ithnin,
Jabatan Pengajian Umum,
Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia,
Kolej UNITI, Port Dickson.
0 comments:
Post a Comment