Pages

Thursday 13 July 2017

DIPLOMA PENDIDIKAN ISLAM SEKOLAH RENDAH ISLAM KOLEJ UNITI PORT DICKSON PILIHAN TERBAIK ANDA!

Gambar ihsan: Imej Google
Diploma Pendidikan Islam Sekolah Rendah merupakan sebuah program baru di bawah Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia (FPPM), Kolej  UNITI Port Dickson, Negeri Sembilan. Pembangunan program ini merupakan satu tindakan proaktif pihak Kolej bagi memenuhi keperluan masa depan dalam pendidikan Negara.


Bagi sekolah Kerajaan, subjek pendidikan Islam mula dimasukkan dalam jadual murid sekolah rendah pada tahun 1961 dengan kadar 2 jam seminggu.Falsafah disebalik penawaran subjek pendidikan Islam sebagai mata pelajaran wajib lebih kepada membentuk peribadi murid agar terbangun segala potensi dirinya dengan menjadikan Islam sebagai satu gaya hidup.


Kita juga boleh lihat akhir-akhir ini permintaan ibubapa untuk memasukkan anak ke sekolah aliran agama semakin meningkat. Maka, boleh dilihat kemunculan Sekolah-sekolah Rendah Islam Swasta (SRIS). Menurut data sehingga 30 Jun 2012, terdapat 32 buah sekolah swasta berdaftar sepertimana rekod yang dikeluarkan oleh Bahagian Pendidikan Swasta , Kementerian Pelajaran Malaysia. Namun begitu, pengkaji mengatakan jumlah sekolah tersebut lebih banyak berbanding data tersebut terutama apabila dilihat di bandar-bandar besar. ( Asmawati  Suhid, Abd. Muhsin Ahmad, Syaza Mohd Sabri, Azreen Efendy Mohamad, 2015).


Berikut merupakan statistik sekolah-sekolah agama di Malaysia yang dilaporkan dalam laman web SIMPENI, Jakim.  
SEKOLAH AGAMA
Bilangan Sekolah Agama
Peringkat
Bilangan Sekolah
Tadika
1058
Rendah
1579
Menengah
347
Rendah & Menengah
199
Tahfiz
666
Kolej
9
Pondok/Madrasah
175
JUMLAH
4033


Selain itu, sekolah-sekolah rendah Islam swasta seperti SERI dan Al-Amin merupakan dua buah sekolah yang dikelolakan oleh pertubuhan Islam yang agak terkemuka di Malaysia. Malah pencapaian anak muridnya juga tidak mengecewakan mendorong ibu bapa untuk menjadikan ia sebagai alternatif kepada sekolah harian di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia.


Kelebihan DPISR Kolej UNITI ialah pelajar didedahkan dengan teknik pengajaran dan pembelajaran terkini dan aktif yang khusus untuk kanak-kanak sekolah rendah Islam. Malah, pelajar didedahkan pelbagai program khas lain sebagai nilai tambah pelajar sepanjang belajar di Kolej ini antaranya teknik bacaan Al-Qur’an  melalui kaedah Al-Barqy dan Teknik Mengajar Bahasa Arab Sekolah Rendah.


Paling menarik, pelajar DPISR akan didedahkan dengan ilmu keusahawanan agar pelajar bukan lagi terikat dengan kerjaya makan gaji semata-mata, tetapi juga menjadi pencipta kerjaya kepada orang lain. Inilah keunikan DPISR Kolej UNITI yang tidak mungkin ditawarkan oleh ipts lain.


Syarat kemasukan yang minima dengan tiga kredit dalam Sijil Mata Pelajaran Malaysia tidak menjadikan anda pelajar second class. Kolej UNITI Port Dickson merupakan pilihan terbaik kerana ia merupakan intitusi pendidikan tinggi swasta yang komited membangunkan potensi pelajar dalam apa jua bidang yang dipilih agar mencapai kecemerlangan dunia akhirat.

Apa lagi, jom daftar DPISR hari ini juga!




Disediakan oleh,

Puan Faridah Mohd Tap,
Unit Media,
Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia,
Kolej UNITI Port Dickson, Negeri Sembilan.



0 comments:

Post a Comment