Pages

Sunday 27 November 2016

KESENGSARAAN ROHINGYA YANG DILUPAKAN- Faridah Mohd Tap

Penulis bersama teman-teman advokasi Solidariti Rakyat Rohingya.


Rohingya merupakan etnik yang paling dilupakan di rantau Asia ini. Namun, pembersihan etnik ke atas rakyat Rohingya yang dijalankan secara berkala selang beberapa tahun mendapat liputan hangat dan mendapat pelbagai kecamanan antarabangsa apabila buat sekian kalinya Junta kerajaan Myanmar melaksanakan misi pembersihan etnik ini. Malaysia juga tidak ketinggalan mendesak junta menghentikan misinya dan memberikan pengiktirafan kewarganegaan dan kemanusiaan kepada Rohingya.

Namun begitu, Kerajaan Junta seolah-olah tidak terkesan dengan tohmahan masyarakat dunia yang menentang kekejaman yang dilakukan mereka ke atas etnik Muslim Rohingya ini. Isu Rohingya ini reda seketika sampailah berlakunya satu tragedi yang menarik perhatian dunia sekali lagi. Rohingya dikejami lagi dalam misi pembersihan etnik berkala  oleh Junta Tentera Myanmar.

Empat tahun lepas, konflik yang berlaku di antara etnik muslim Rohingya dan Buddha di Arakan telah menarik perhatian dunia pada pertengahan 2012 apabila dikatakan seorang gadis Rakhine telah dirogol secara sadis oleh etnik Rohingya dan menyebabkan rusuhan berdarah terus berlaku hingga ke saat ini. Ia bermula dengan pembunuhan 10 orang Muslim di Taunggote,  daerah Tongu pada 3 Jun 2012 yang lalu dalam sebuah bas ketika sedang pulang dari majlis tabligh untuk kembali ke Rangoon oleh sekumpulan pengganas dan kumpulan rasis etnik Rakhine. Rentetan dari kes rogol tersebut, puak pengganas Rakhine Buddha telah menyerang semua penduduk Islam di Akyap, ibu negeri Arakan yang digambarkan sebagai terburuk sepanjang beberapa dekad yang lalu.

LATAR BELAKANG PENINDASAN ETNIK MUSLIM ROHINGYA

Menurut Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pada 2009, terdapat 25 peratus daripada populasi Arakan adalah etnik Rohingya. Arakan ini terletak di sebelah Barat Myanmar yang bersempadan dengan Bangladesh. Mereka adalah keturunan daripada para pedagang Arab, Turki, Parsi dan lain-lain yang telah berkahwin dengan penduduk setempat seperti Mughals, Pathan dan Bengali. Kini umat Islam Rohingya merupakan 1/3 daripada jumlah penduduk wilayah Arakan dan selebihnya adalah Buddha Arakanese.

Nasib Etnik Muslim Rohingya mula terumbang-ambing apabila mereka telah disisihkan daripada Arakan sejak pada tahun 1940-an lagi. Keadaan semakin buruk apabila Myanmar dipimpin oleh junta tentera pada tahun 1962. Kepimpinan Junta tidak mengiktiraf etnik Rohingya yang merupakan penduduk asal negeri Arakan tetapi dikatakan sebagai pendatang kerana perbezaan fizikal yang mirip kepada Bangladesh dan Arab.

Etnik ini kemudian terus ditindas apabila dasar fobia Islam (Islamphobia) disalurkan melalui penggubalan Undang-undang Kerakyatan Burma (Burma Citizenship Law) yang disahkan pada 1982. Undang-undang yang bersifat rasis agama dan penuh diskriminasi bukan sahaja menafikan kerakyatan, malah mereka seolah-olah melukut di tepi gantang di tanah air mereka sendiri sehingga menyebabkan ramai etnik Rohingya menjadi pelarian di beberapa negara jiran dan Asia Barat.
Di era 1990-an sahaja, terdapat 86, 900 daripada 94,000 pelarian di Malaysia adalah warga Myanmar di mana 25 peratus daripadanya adalah etnik Rohingya  dan selebihnya adalah etnik Chins dan lain-lain.(Arzura Idris, 2012)


 Antara bentuk pembersihan etnik Roghinya ini adalah:-

Penafian kerakyatan, sijil kelahiran dan sijil perkahwinan mereka.
Perampasan tanah-tanah milik mereka bagi meneruskan projek pembinaan saluran paip gas dan minyak yang merentasi Wilayah Arakan.
Menjadi mangsa perhambaan moden sebagi buruh paksa tanpa dibayar gaji di tapak pembinaan jalan raya, kereta api dan bangunan berek tentera.
Sekatan makanan sehingga menyebabkan mereka hidup dalam keadaan kebuluran.
Penyembelihan beramai-ramai sepertimana pada tahun 1942 dengan kematian lebih daripada 100, 000 akibat dibunuh.
Menghalau serta merta seramai lebih 300, 000 di kalangan mereka ke Bangladesh pada tahun 1978. Malangnya Kerajaan Bangladesh enggan untuk menyediakan makanan dan keperluan lain menyebabkan ramai yang mati akibat kebuluran dan penyakit.
Pada tahun 1991, seramai 268,000 dari etnik ini melarikan diri kerana Myanmar tidak lagi selamat untuk didiami akibat pembersihan entik berkala oleh tentera Myanmar.

Sehingga tahun 2012, kerja-kerja pembersihan etnik Rohingya di Myanmar telah mencatatkan kehancuran jiwa dan prasarana yang besar. Sejumlah 43 kampung penduduk telah diserang dengan 5,915 rumah dibakar, 555 orang mati dibakar, 300 orang cedera parah, 34 masjid dibakar, 4 universiti dan 24 sekolah rosak, 300 penduduk telah ditangkap, 90 ribu orang menjadi pelarian, 500 ribu menderita kelaparan kerana tidak boleh meneruskan aktiviti pertanian, dan 20 ribu orang mendiami pinggiran sungai dan hutan untuk menyelamatkan diri. Fakta terkini belum diperolehi oleh penulis.

KEMPEN ‘CITIZENSHIP FOR ROHINGYA’, ‘INGAT BOLA INGAT ROHINGYA’

Ekoran dari pembersihan etnik yang tidak berperikemanusiaan ke atas etnik Rohingya berdekad lamanya, Abim komited membela nasib etnik Muslim Rohingya dengan melancarkan kempen ‘Citizenship For Rohingya’ dan kempen ‘Ingat Bola Ingat Rohingya’ bagi menyebarkan kezaliman junta ke atas rakyat Rohingya di peringkat kebangsaan dan antarabangsa. Menurut Exco penerangannya, Saudara Adli Zakuan Zairakithnaini, advokasi massa isu Rohingya ini agak turun-naik dan bermusim.

"Kita mesti faham isu Rohingya, dan buat penerangan, bengkel di kampus-kampus. Rohingya ini adalah etnik tersendiri, dan orang asal di negeri Arakan. Mereka asalnya adalah rakyat Burma." Ujar beliau dalam sebuah forum ‘Rohingya: The Way Forward’ pada 24 November lalu juga menampilkan wakil aktivis Rohingya, Encik Halimi dan Mr. Sawmee di Dewan Pembangunan Belia, Sekretariat Abim Pusat, Gombak.

Penulis bersama pelajar DPS dalam kempen 'Citizenship for Rohingya pada tahun 2012 lalu.
Justeru itu, Abim mendesak agar Kerajaan Myanmar bertindak lebih adil dengan mengiktiraf kerakyatan etnik Rohingya dengan jaminan hak asasi yang terpelihara selaras dengan Artikel 15 Deklarasi Hak Asasi Kemanusiaan PBB. Pelbagai NGO di Malaysia juga mendesak agar penerima hadiah nobel Aung San Suu Kyi memainkan peranan yang aktif dan agresif dalam keamanan sejagat negaranya. Penerima nobel itu sehingga kini bagaimanapun lebih berdiam diri dan bersifat memilih apabila menyentuh isu Rohingya.





Disediakan oleh,


FARIDAH BINTI MOHD TAP
Pensyarah Jabatan Pengajian Umum,
Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia,
Kolej UNITI, Port Dickson, Negeri Sembilan.

0 comments:

Post a Comment