Pengajaran berasaskan projek adalah salah satu pendekatan mengajar yang menarik untuk dilakukan bersama kanak-kanak. Ia juga lebih dikenali dengan PROJECT APPROACH dalam bahasa Inggeris.
Kaedah PROJEK ialah penyiasatan secara mendalam berkaitan dengan topik dunia sebenar agar dapat menarik perhatian murid mengenai topik yang ingin diajar. Melalui pendekatan ini, murid-murid dapat mengaitkan pengalaman luar sekolah dengan aktiviti. Ia juga dapat membantu murid-murid bersedia untuk menjalankan kajian dalam bidang sains dan sains sosial. Hal ini kerana kebanyakan projek tersebut adalah berbentuk sains.
Namun demikian, sekiranya dalam pengajaran kepada kanak-kanak 4 hingga 6 tahun, pelbagai bentuk projek boleh dipelbagaikan. Pendekatan ini mestilah mempunyai langkah-langkah atau urutan dalam melaksanakannya. Pendekatan ini juga perlu diakhiri dengan penilaian kanak-kanak terhadap apa yang telah mereka lakukan.
Dalam melaksanakan pendekatan ini, beberapa langkah sebelum perlu dilakukan iaitu :-
1. Guru perlulah perkenalkan projek yang ingin dilaksanakan.
2. Guru perlulah menggalakkan kanak-kanak memberi idea dan
cadangan mereka.
Langkah semasa projek dilakukan ialah :-
• Galakkan sumbangsaran idea dan membina kesepakatan antara kanak-kanak
• Melaksanakan projek
• Setiap kanak-kanak memainkan peranan dalam melaksanakan projek dan pembahagian tugas perlu dilaksanakan
• Terdapat skop dan urutan pelaksanaan projek
• Menyediakan graf tempoh masa
• Menjalankan proses inkuiri, penyelidikan dan pengumpulan data.
• Mempersembahkan projek
• Penambahan berterusan dan penilaian berterusan
• Pengintegrasian teknologi amat digalakkan
Langkah yang perlu diambil selepas projek dilaksanakan :-
• Menghargai pencapaian dalam melaksanakan projek
• Membuat penilaian terhadap beberapa aspek iaitu kekuatan, kelemahan, kemahiran-kemahiran yang telah dipelajari, pemarkahan oleh guru, penilaian kendiri pelajar dan analisis skor markah yang diperolehi.
• Maklum balas daripada rakan-rakan terhadap projek yang dilaksanakan
• Menilai kualiti projek
• Mencatatkan bukti-bukti kejayaan menyempurnakan projek.
Antara aktiviti yang boleh dilaksanakan dalam pendekatan ini :-
• Menanam pokok seperti pokok cili, pokok bendi dan lain-lain.
• Memasak sandwich
• Menghias cup cake
• Membuat bingkai (frame) gambar
• Eksperimen sains (meneroka alam)
Disediakan oleh,
Syarfa’ Husna Binti Mohamad Semsudin
Pensyarah,
Jabatan Pendidikan,
Fakulti Pendidikan Dan Pembangunan Manusia,
Kolej Uniti Port Dickson
0 comments:
Post a Comment