Pages

Monday 11 December 2017

Anak-Anak Taska Cahaya Tasneem Sertai Program Latihan Kebakaran Kolej UNITI Port Dickson


21 November 2017 – Satu program Latihan Kebakaran anjuran Hal Ehwal Pelajar Kolej UNITI telah diadakan bertempat di Dewan Za’ba, UNITI Village. Program yang melibatkan penyertaan semua staf dan pelajar Kolej UNITI ini turut disertai oleh guru dan anak-anak Taska Cahaya Tasneem Kolej UNITI Port Dickson.


Program ini diadakan bertujuan memberi pendedahan kepada warga Kolej UNITI Port Dickson tentang tindakan yang perlu diambil ketika berlaku kebakaran, mulai dari saat penggera kebakaran berbunyi serta kedah memadamkan api dengan bimbingan pihak Jabatan Bomba Dan Penyelamat.


Menariknya, anak-anak TCT turut hadir bersama dalam program latihan ini, malah sangat seronok dapat berkumpul dan mendengar taklimat daripada pihak Jabatan Bomba Dan Penyelamat. Anak-anak kecil ini juga boleh dan bersedia mengikut arahan guru untuk keluar melalui pintu kecemasan dengan bimbingan guru apabila penggera kebakaran dibunyikan.


Aktiviti demonstrasi memadam api juga menarik perhatian kanak-kanak yang terlibat. Selain dapat melihat demonstrasi cara memadamkan api oleh pihak Jabatan Bomba, si cilik ini juga berpeluang melihat guru mereka mensimulasikan kaedah memadam api. Pastinya tepukan gemuruh dan sorakan kecil anak-anak TCT memecah keheningan meraikan kejayaan guru mereka dapat memadam api kebakaran.


Selain itu, anak-anak TCT diberi peluang juga untuk menaiki lori bomba dan bergambar kenangan bersama. Sekembalinya dari program ini, keterujaan anak-anak kecil ini sangat terserlah apabila mereka petah berbicara tentang keseronokan menyertai program Latihan Kebakaran ini. Pastinya pengalaman selama satu jam bersama pihak Jabatan Bomba Dan Penyelamat dalam latihan kebakaran ini meninggalkan satu pengalaman pembelajaran yang menggembirakan dan bermakna pada anak-anak TCT.


Galeri Foto:












                                     

Disediakan Oleh,

Nur Akmar Binti Mohd Arif
Pensyarah,
Jabatan Pendidikan,
Fakulti Pendidikan Dan Pembangunan Manusia,
Kolej UNITI Port Dickson

0 comments:

Post a Comment