Pages

Monday 11 December 2017

Kenyataan Media: Amali Dalam Pendidikan Islam Bantu Murid Hayati Ajaran Islam


Rentetan daripada tindakan Pejabat Pendidikan Daerah Kuantan untuk mewajibkan murid-murid mendirikan solat secara berjemaah telah mengundang polemik apabila segelintir pertubuhan dan individu tidak senang mengenainya.

Justeru, Kementerian Pendidikan Malaysia dengan segera memuatnaik sebuah kenyataan media di laman web rasminya berjudul, 'Amali Dalam Pendidikan Islam Bantu Murid Hayati Ajaran Islam' bagi menjawab segala kekeliruan yang timbul.

Bagaimana pula reaksi Admin Blog Fakulti FPPM Kolej UNITI Port Dickson ini?

Sejujurnya, admin mengucapkan syabas kepada kepantasan tindakan KPM menjawab isu ini. Pada hemat admin, tindakan sekolah mewajibkan pelajar menunaikan solat jemaah sebelum pulang ke rumah merupakan satu pendekatan pendidikan yang berhikmah.

Pelajar bukan sahaja menunaikan solat, malah pelajar juga akan belajar pelbagai nilai-nilai yang ada didalam solat itu seperti ukhuwwah, hidup beragama sebagai paksi kehidupan seharian, ketepatan waktu dan semua sifat mahmudah yang lain.

Sewaktu Admin bersekolah rendah (Johor), menjadi kelaziman apabila azan berkumandang, para murid sekolah agama kerajaan dan ustaz/ah akan bersiap sedia pergi ke masjid (sebelah sekolah) untuk menunaikan solat berjemaah.  Begitu juga, pelajar sekolah menengah yang turut sama terletak berhadapan masjid. Pelajar diiringi guru dalam keadaan berbaris memasuki perkarangan masjid untuk mendirikan solat. Kemudian, apabila sekolah telah ada surau sendiri yang besar, pelajar akan menunaikan solat apabila tiba waktunya secara berjemaah.


Tindakan mewajibkan solat berjemaah merupakan penawar kerana masyarakat dunia dalam New Age Movement atau juga IR 4.0 kini beransur-ansur kembali kepada nilai-nilai murni dan keagamaan. Dalam keadaan dunia semakin tenat dengan pelbagai isu kemanusiaan dan alam yang menggusarkan banyak pihak, solat merupakan salah satu kunci penyelesaian kepada semua masalah yang timbul.



Nota:


Kolej UNITI Port Dickson, kami turut menawarkan Program Diploma Pendidikan Islam Sekolah Rendah (DPISR) sebagai peneraju kepada pendidikan Islam sekolah rendah pertama di Malaysia.

Berminat?

Hubungi Admin di ruangan komen @ WA di talian 013-611 5468.


0 comments:

Post a Comment