Penulis sedikit terkilan dengan
fenomena segelintir pelajar hari ini terutama apabila menyentuh tentang budi pekerti
ketika berurusan. Pernah suatu ketika di dalam kelas, pelajar mengeluarkan
kata-kata dengan nada kasar apabila perbuatannya yang kerap datang lewat ke
kelas ditegur.“Sukahati sayalah nak datang lewat, bapak saya yang bayar,”
sedikit keras suara pelajar lelaki terbabit apabila ditegur mengenai kekerapan kelewatannya
ke kelas.
Pernah juga perkataan mencarut dan kesat
seperti sial terkeluar dari pelajar perempuan yang manis bertudung dan berbaju
kurung memarahi temannya kerana mengusiknya di dalam kelas walaupun di hadapan
gurunya. Menceburi bidang pendidikan ini, penulis terasa sungguh berat amanah
yang digalas untuk mendidik remaja yang serba-serbi penuh ‘kejutan’ ini.
Penulis juga yakin, rakan-rakan
seangkatan di luar sana pernah berhadapan dengan situasi yang hampir sama.
Mungkin bukan dengan pelajar di dalam bilik kuliah, tetapi remaja yang sedang
meningkat umur ke alam dewasa di mana-manapun. Budi pekerti di kalangan remaja hari ini
semakin terhakis kerana merasakan diri sudah ‘dewasa’ untuk menentukan
perjalanan hidup sendiri.
Pantun orang lama-lama, ‘buah
cempedak di luar pagar, ambil galah tolong jolokkan, kami budak baru belajar,
kalau salah tolong tunjukkan’ sudah tidak lagi relevan kepada segelintir
mereka. Ibu bapa juga semakin hilang kawalan ke atas mereka lantaran sikap
negatif segelintir pelajar yang kononnya ‘tahu serba-serbi’ berkaitan hidup. Pantang
di tegur kesilapannya, cepat sahaja dia melenting! Justeru, bagaimana mahu
menghadapi golongan remaja bersikap negatif seperti ini?
Menurut sebuah jurnal pendidikan
Islam dan Bahasa Arab berjudul ‘ Pendekatan Islam dalam Menangani Masalah
Disiplin Tegar Dalam Kalangan Pelajar Sekolah: Suatu Kajian Kes’ oleh Khalim
Zainal dan Wan Zulkifli Wan Hassan (2009) menyatakan bahawa pemantapan pelajar
melalui pendekatan Islam iaitu solat dan
tazkirah agama mampu mengubah tingkahlaku pelajar bermasalah disiplin. Daripada
kajian kes yang dibuat, terdapat perubahan ketara kepada para pelajar yang
terlibat dengan masalah disiplin. Program yang dibuat untuk pelajar tegar
disiplin adalah seperti berikut,
Waktu (Isnin-Jumaat)
|
Pengisian
|
7:30- 10:30 pagi
|
-
Membaca Al-Qur’an
-
Menunaikan solat Dhuha
-
Tazkirah
|
1:30- 2:00 petang
|
Lapor diri kepada guru disiplin di bilik guru untuk berbincang dengan
guru disiplin.
|
(Sumber: Khalim Zainal dan Wan Zulkifli Wan Hassan. (2009). Pendekatan Islam dalam Menangani Masalah
Disiplin Tegar Dalam Kalangan Pelajar Sekolah: Suatu Kajian Kes. Dimuat
turun di http://journalarticle.ukm.my/766/1/6_0.pdf)
Penulis bersetuju dengan pendekatan
yang dibuat sebagai usaha pemantapan iman dan jati diri pelajar terbabit. Ini
bertepatan dengan pendekatan Rasulullah S.A.W iaitu menyempurnakan akhlak
manusia sepertimana maksud hadith sahih, ‘
sesungguhnya aku di utuskan adalah untuk menyempurnakan akhlak manusia.’
Pendekatan solat dan tazkirah agama
yang berterusan kepada para pelajar yang bermasalah disiplin seperti biadap
kepada guru adalah sebagai usaha mengembalikan mereka kepada fitrah kejadian
manusia yang asal kejadiannya adalah baik. Personaliti muslim yang positif akan
terbentuk daripada latihan-latihan melalui ibadat wajib dan sunat terutama
solat yang khusyuk. Ini selari dengan firman Allah S.W.T yang bermaksud, ‘sesungguhnya solat itu mencegah dari
perbuatan yang keji dan mungkar.’ Ia seterusnya dimantapkan lagi dengan
tazkirah-tazkirah agama sebagai peringatan kepada asal kejadian di dunia
sebagai khalifah Allah.
Hasil
kajian kes yang dibuat oleh dua orang pensyarah UKM tersebut juga menunjukkan
terdapat peningkatan dalam prestasi akademik pelajar terbabit melalui program
pemulihan tersebut. Dapatan ini menyokong falsafah dan intisari hukuman Islam
sebagai suatu proses pendidikan bukannya menghukum.
Kesimpulannya,
kita tidak boleh putus asa dalam mendepani pelajar yang lemah budi pekerti ini.
Jika mereka tidak dididik dari sekarang, mereka akan terus hanyut dan lemas
dalam dunia sendiri. Pendekatan-pendekatan bersifat Islami seperti menghidupkan
semula ruh solat dalam jiwa pelajar dan memberi tazkirah-tazkirah agama ringkas
sebelum memulakan kuliah sebenarnya berkesan supaya hati sentiasa bersih dan
beringat. Salam merdeka kepada semua remaja yang dikasihi. Wallahu’alam.
Oleh,
FARIDAH BINTI MOHD TAP
Pensyarah
Pengajian Umum,
Kolej UNITI,
Port Dickson.
0 comments:
Post a Comment