Baru-baru ini penulis telah memberi tugasan kepada pelajar-pelajar yang mengambil subjek kenegaraan untuk melakukan 'role-playing' dalam memahami sejarah pendudukan Jepun dan penentangan orang Melayu ke atas penubuhan Malayan Union.
Kelas yang didominasi oleh pelajar lelaki memberi idea kepada penulis untuk menarik minat mereka terhadap subjek pembacaan sejarah yang sudah tentu 'agak membosankan' jika tidak kena gaya dan teknik pengajaran dan pembelajarannya.
Penulis juga percaya bahawa pelajar-pelajar lelaki ini akan lebih bersungguh-sungguh dalam pembelajaran jika P&P itu sesuai dengan kelakian mereka iaitu bermain sambil belajar. Tugasan bersifat 'role-playing' ini adalah sebagai inisiatif memperkasakan kecemerlangan pelajar lelaki dalam pendidikan supaya seiring dengan pelajar perempuan.
Ini juga bertepatan dengan agenda fakulti yang menjadi peneroka pendidikan berteraskan gender dengan jenamanya 'Helping Boys Nurturing Girls' di Malaysia. Daripada pemerhatian penulis, boleh dirumuskan pelajar lelaki dengan sifatnya yang agresif lebih gemar bermain daripada belajar.
Maka disebabkan itulah, penulis cuba mencipta suasana bermain tetapi pada masa yang sama mereka belajar dan dapat memahami intipati-intipati penting dalam pelajaran.
Akhirnya, lihatlah aksi-aksi pelajar ini,
|
2 comments:
waa..bestnyaa...ni last sem ka?
Mereka baru shj semester 2. Tugasan ini juga adalah untuk membina keyakinan dan kepercayaan diri pelajar2...
Post a Comment