Pages

Friday 27 October 2017

Teach Like Finland: 33 Strategi Sederhana untuk Kelas Yang Menyenangkan- Timothy D. Walker

Beberapa minggu lalu, penulis berkesempatan membeli sebuah buku yang dijual oleh kedai buku Raudhatul Miftah (RAMI) di sebuah Seminar Politik Islam di IDCC Shah Alam.

Buku yang sudah tentu menarik dalam bidang pendidikan ialah 'Teach Like Finland' ditulis oleh seorang guru Amerika yang berhjrah ke Finland dan bertugas sebagai pendidik di sana. 

Beliau pada mulanya mengalami kejutan dengan perbezaaan stail pengajaran dan pembelajaran di Amerika dengan Negara Finland, akhirnya pendekatan Finland. Tetapi kenapa Finland?

Kerana Finland merupakan sebuah negara kecil yang pencapaian murid dan pelajarnya luar biasa diperingkat global melalui satu laporan PISA. Justeru itu, Finland dinobatkan sebagai negara yang mempunyai pendidikan terbaik di dunia.

Timothy D.Walker mendedahkan teknik P&P Finland yang boleh diadaptasi oleh kita melalui 33 Strategi Sederhana untuk Kelas Yang Menyenangkan tanpa bebanan dan tekanan.  
FOKUS: KESEJAHTERAAN MURID

Strategi 1- Jadual Istirehat Otak.


Secara umumnya, pelajar diberikan ruang waktu dalam satu jam untuk istirehat otak bagi membolehkan otak kembali fokus kepada subjek. Sbg contoh, 10 minit dalam 1 jam kelas diperuntukkan dengan memberikan pelajar melakukan aktiviti bebas seperti permainan matematik, perbualan santai dengan guru, senaman ringan atau apa-apa aktiviti yang bersesuaian. Tujuannya ialah untuk membedayakan kemahiran fokus dan penyerapan kefahaman terhadap subjek.

Strategi 2- Belajar Sambil Bergerak

Murid-murid diberikan ruang untuk aktiviti fizikal selain menjadi hiburan selain kelas. Ia membantu untuk menjaga diri mereka tetap aktif sepanjang hari. Apa sahaja aktiviti fizikal seperti olahraga yang akhirnya membuatkan mereka bersemangat dan sihat. Di Finland, sebagai contoh mereka menawarkan 'pembangkit semangat'  iaitu istirehat pendek agar murid/pelajar/siswa tidak terus duduk selama pelajaran, para pelajar boleh menyiapkan tugas dengan berdiri sehingga pelajar boleh bergerak-gerak dan belajar pada masa yang sama.

Mahukan strategi berikutnya??

Tungguuuu...entri bulan hadapan.

0 comments:

Post a Comment