Pages

Tuesday 3 October 2017

Aktiviti Pelajar Dalam Bilik Kuliah: Simulasi Prinsip Pertolongan Cemas- Nur Akmar Mohd Arif

Pelajar Semester 6 bagi program Diploma Pendidikan Prasekolah Kolej UNITI Port Dickson mengadakan simulasi bagi memahami secara praktikall setiap prinsip pertolongan cemas iaitu TOTAPS, DRABC, RICE,CPR dan BALUTAN dengan pemantauan pensyarah sebagai sebahagian aktiviti berpusatkan pelajar di bilik kuliah.

Apakah itu pertolongan cemas?

Pertolongan cemas merupakan kaedah, perkara atau bantuan yang boleh dilakukan oleh seseorang yang berada di tempat kemalangan untuk merawat mangsa yang cedera atau sakit sementara menunggu ketibaan ambulans atau kakitangan paramedik.

Ia juga merupakan pertolongan pertama, sementara dan segera atau serta merta yang diberi kepada seseorang yang sedang sakit atau tiba-tiba jatuh sakit.

Kepentingan simulasi pertolongan cemas

Simulasi yang dijalankan adalah bagi memenuhi keperluan dalam subjek DPP3243: Keselamatan Kanak-Kanak dan Cara Perlindungan bagi meningkatkan pengetahuan dan kemahiran pelajar tentang pertolongan cemas.

Pembelajaran ini penting bagi memberi pendedahan kepada bakal pendidik ini tentang teknik dan prinsip pertolongan cemas yang betul untuk diaplikasikan ketika waktu kecemasan di tadika dengan menggunapakai pengetahuan yang dimiliki serta kemudahan yang ada di sekeliling dengan yakin.


Pelajar juga diberi pendedahan dalam teknik penggunaan patung bayi untuk memberi rawatan kecemasan CPR. Pastinya pembelajaran aktif ini juga memberi pengalaman yang menyeronokkan dan bermakna kepada bakal-bakal pendidik ini.


Disediakan oleh,

Cik Nur Akmar Binti Mohd Arif
Pensyarah,
Jabatan Pendidikan,
Fakulti Pendidikan Dan Pembangunan Manusia (FPPM),
Kolej UNITI Port Dickson


Galeri Foto:









0 comments:

Post a Comment