Pages

Monday 30 October 2017

Remaja Cenderung Pilih Artis Sebagai Kerjaya- Faridah Mohd Tap

Satu kajian telah dilakukan oleh Adecco Malaysia mendapati kanak-kanak Malaysia berumur tujuh hingga 14 tahun cenderung memilih menjadi artis daripada kerjaya doktor apabila dewasa kelak. Keputusan yang diperoleh ini sungguh mengejutkan masyarakat terutama ibu bapa dan guru-guru. Mengapa perkara ini bertukar secara drastik daripada tahun sebelum ini?

Lihat sahaja jaringan dunia tanpa sempadan yang semakin canggih sekarang ini. Kanak-kanak usia seawal dua tahun sudah tahu menggunakan gajet untuk bermain game, malah lebih bijak daripada orang dewasa apabila mengendalikan teknologi yang kecil molek ini. Selain daripada pendedahan menerusi dunia maya, mereka juga cepat terpengaruh dengan apa yang dilihat di kaca televisyen. Sekarang ini, lebih banyak program realiti yang melibatkan kanak-kanak. Masalah ini menjadi semakin parah apabila ada di antara mereka sanggup mengabaikan nasihat ibu bapa semata-mata ingin mengejar dunia glamor yang tidak tahu kemana penghujungnya.

Banyak faktor yang mendorong kepada perubahan mendadak ini. Antaranya, kecenderungan golongan muda yang bersekolah telah hilang minat kepada subjek-subjek berat seperti sains dan matematik. Ini pernah dilaporkan oleh akhbar Berita Harian dimana Kementerian Pengajian Tinggi pada tahun 2012 yang ketika itu diterajui oleh Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin terpaksa menghantar semula 13 ribu graduan mengajar Sains dan Matematik bagi mengikuti latihan semula untuk subjek lain seperti sejarah dan pendidikan jasmani akibat lambakan graduan.

Mereka memiliki persepsi negatif terhadap dua subjek penting ini yang membebankan untuk difahami dan mendapat keputusan yang baik dalam peperiksaan. Golongan muda lebih gemar sesuatu yang menyeronokkan dan relaks untuk dipelajari. Ia bersesuaian dengan fitrah mereka yang suka meniru dan bergembira dalam dunia penuh fantasi.

Dalam laporan lain, hanya 29 peratus pelajar mengikuti aliran sains di sekolah. Keadaan ini akan menyebabkan sasaran 100 ribu graduan sains ke institusi pengajian tinggi (IPT) tidak dapat dicapai. Menurut Prof Dr Halimaton Hamdan, ahli Majlis Penyelidikan Sains Kebangsaan mengatakan hanya 35 ribu  pelajar pelajar kini berdaftar dalam aliran sains setahun. Keadaan ini jika tidak ditangani bersungguh-sungguh, akan menyebabkan kerugian besar kepada Negara terutama dalam usaha mencapai status Negara maju berpendapatan tinggi menjelang 2020.


Ingin tahu perbincangan lanjutan?

Dapatkan senaskah 'Bangkitlah Remaja Islam'( RM16 SM/RM18 SS) di pasaran MPH atau terus ke Booktique Telaga Biru hari ini juga. 

0 comments:

Post a Comment