Pages

Monday 19 February 2018

"Anak saya selalu buat saya sakit kepala! Dalam sehari dua mainan yang baru dibeli hancur dan diketepikan begitu sahaja walaupun mainan tersebut mahal. " Anda rasa, anda ada masa sakit kepala? Jom ikuti tips ini atasi karenah anak suka rosakkan barang.- Nur Filzahhanna Ramlee

"Anak saya selalu buat saya sakit kepala! Dalam sehari dua mainan yang baru dibeli hancur dan diketepikan begitu sahaja walaupun mainan tersebut mahal.


Bukan setakat itu sahaja, pantang saya hilang dari pandangan dia walaupun sekejap, habis rumah dikerjakan sampai macam kapal pecah! Semua benda nak dipunggahnya. " Mengeluh si ibu mengenangkan karenah anak. 


Ada tak jalan penyelesaian untuk saya? Admin, kongsikan tips di bawah ini untuk bantu ibu-ibu yang mengalami situasi serupa:-



  • Sentiasa selia


Diibaratkan seperti kucing dan tikus. Apabila kucing tertidur, tikus mula menari di depan kucing. Jadi kita sebagai ibu bapa perlu sentiasa mengawasi anak-anak kita dan menunggu sehingga anak-anak di tempat tidur. Seorang anak yang tidak diselia, pasti akan mencari pelbagai cara untuk menghiburkan dirinya sendiri. Oleh itu, penyeliaan adalah penting untuk menangkis tingkah laku yang suka merosakkan ni!


  • Akibat 


Hukum fizik ketiga Newton menyatakan bahawa setiap tindakan mempunyai reaksi yang sama dan bertentangan. Jadi, jika si anak menunjukkan tingkah laku yang merosakkan, kita perlu mencari hukuman yang bersesuaian untuk menyesuaikan diri anak dengan sikapnya. Sebagai contoh, si anak mengoyakkan kertas sehingga bertaburan di atas lantai, maka si anak perlu mengutip setiap sisa kertas di atas lantai sehingga betul-betul kemas di samping tiada lagi penawaran kertas pada hari berikutnya.



  • Aktiviti


Sebagai seorang kanak-kanak, ibu bapa saya tidak pernah menjadualkan kegiatan seharian saya dan adik beradik saya. Namun, bagi anak yang suka memusnahkan rumah ketika kita kurang pengawasan, maka ia adalah perlu jika kita mahu rumah kita masih dalam keadaan yang sama! Beberapa aktiviti hebat boleh kita masukkan di dalam jadual anak-anak termasuklah aktiviti bermain di luar mahupun di dalam rumah sahaja seperti melukis, mewarna ataupun aktiviti menyelesaikan masalah.


  • Kebosanan 


Anak yang bosan adalah anak yang suka merosakkan barang mahupun suasana. Bagi mengelakkan si anak kebosanan sehingga mereka mencari sesuatu untuk menghilangkan bosan mereka adalah melalui aktiviti berfaedah seperti contoh di atas.



  • Pemisahan 


Jika anda mempunyai anak berusia kurang dari tiga tahun, maka pintu keselamatan yang memisahkan bahagian rumah anda adalah cara yang terbaik untuk menetapkan sempadan untuk si kecil. Manakala bagi anak yang sudah lebih tiga tahun, mereka perlu ditegaskan tentang kawasan atau bahagian mana di dalam rumah yang mereka tidak dibenarkan bermain. Begitu juga dengan peralatan yang mereka mungkin akan main!


Anda rasa, saya ada masa sakit kepala?

Semoga tips di atas membantu anda mengawal anak-anak yang suka 'mengemas' rumah sehingga terbalik ini!



Disediakan oleh, 

Cik Nur Filzahhanna Ramlee,
Pensyarah Jabatan Pendidikan,
Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia,
Kolej UNITI Port Dickson

0 comments:

Post a Comment