Pages

Monday 12 February 2018

"BA-BA....TA-TA....BA-BA...TA-TA...." Wow! Seronoknya anak mama dah pandai bercakap. Ketahui perkembangan bahasa kanak-kanak dari 0 hingga12 bulan- Noor Badriah Zolkefree

Ihsan imej: Pinterest.com

Perkembangan bahasa kanak-kanak dapat dilihat daripada segi kemampuan menerima, memahami dan melahirkan semula. Melalui perkembangan bahasa yang semakin bertambah, kanak-kanak akan lebih cekap dalam perbualan.

Terdapat beberapa peringkat perkembangan bahasa kanak-kanak, antaranya ialah:

  • PERINGKAT MEMBEBEL (MENGAGAH) 0-6 BULAN.


Bayi akan membunyikan semua bunyi yang terdapat dalam semua bahasa dunia.Bunyi-bunyi yang dikeluarkan adalah bunyi-bunyi linguistik nurani. Ini kerana bayi sedang bermain-main dengan alat-alat ucapannya.

  • 6 BULAN KE SETAHUN.


Mengatur pertuturannya menurut pola sukukata yang lebih teratur. Ucapan sukukata ini telah mula mempunyai intonasi menurun mahupun menaik.



Oleh yang demikian, ibu bapa harus memainkan peranan dan sentiasa peka dalam memastikan perkembangan bahasa kanak-kanak berkembang mengikut peringkat umur mereka.

Ibu bapa perlu bercakap dengan anak-anak walaupun anak-anak tidak dapat membalasnya dengan kata-kata tetapi mereka dapat memahaminya cuma mereka akan balas dengan cara mereka seperti senyuman dan lain-lain. 



Disediakan oleh,


Cik Noor Badriah binti Zolkefree, 
Pensyarah Jabatan Pendidikan,
Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia,
Kolej UNITI Port Dickson.

0 comments:

Post a Comment