Pages

Wednesday 7 February 2018

KERJA 'BIASA-BIASA' PUN BOLEH BERJAYA JIKA COCOK DENGAN PERSONALITI SESEORANG- Noor Badriah Zolkefree

Ada orang buat kerjaya yang tidak sesuai dengan personaliti dirinya. Kerana itu, kita boleh lihat mereka tidak atau kurang menyerlah kerana tidak ada 'passion' dalam diri melakukan kerja yang digalas. 

Lain pula, ada orang begitu 'passionate' buat sesuatu kerja yang diberikan kerana sesuai dengan personalitinya. Yang menariknya, mereka berjaya kerana kerjaya itu cocok dengannya.


Dalam institusi pendidikan termasuklah sekolah, terdapat kaunselor yang akan membantu pelajar untuk mengenalpasti personaliti yang kemudiaanya disesuaikan dengan kerjaya yang bersesuaian. Ia dipanggil bimbingan kerjaya.


Bidang yang mengkaji personaliti dan memberikan perkhidmatan rundingan dan nasihat ini dipanggil sebagai psikologi kaunseling. Ia boleh membantu bagaimana memahami diri sendiri agar kita mudah untuk memilih bidang kerjaya yang sesuai dengan diri kita.

Mengapa pakar psikologi kaunseling diperlukan dalam pemilihan kerjaya:

1) Setiap individu adalah berbeza dari segi sosioekonomi, aras motivasi dan sahsiah
2) Berbeza dari segi pergaulan dan penampilan
3) Berbeza dari segi minat dan kemampuan

Bagi memudahkan dan mencari jalan penyelesaian, individu akan merujuk kepada pakar psikologi kaunseling untuk memudahkan proses pemilihan kerjaya yang cocok dengan personalitinya. Kerana itu, untuk profesion perguruan dan kerjaya melalui Suruhanya Perkhidmatan Awam terdapat satu bahagian penilaian bagi mengenal personaliti seseorang pemohon samaada berkelayakan atau tidak. 


Pakar bidang psikologi kaunseling membantu individu tersebut dengan melalui proses-proses berikut sebelum memohon kerjaya yang sesuai:

1) Membuat sesi kaunseling
2) Membuat beberapa ujian psikologi seperti ujian personaliti dan ujian kerjaya
3) Perbincangan mencari jalan penyelesaian

Oleh itu, setiap individu perlu mengenal pasti apa yang diminati dan memahami diri agar mudah untuk membuat keputusan dalam pemilihan kerjaya.

Dengan berjumpa pakar psikologi kaunseling maka anda akan nampak dengan lebih jelas dalam membuat pemilihan kerjaya yang tepat. 


Disediakan oleh,

Cik Noor Badriah binti Zolkefree,
Pensyarah Jabatan Pendidikan,
Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia, 
Kolej UNITI Port Dickson.

0 comments:

Post a Comment