Penglibatan boleh ditakrifkan sebagai usaha bersama-sama atau saling bantu membantu antara dua pihak atau
beberapa pihak. Penglibatan ibu bapa dalam pendidikan awal kanak-kanak
dapat meneguhkan pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak serta membantu
kejayaannya.
Ibubapa turut serta lawatan sambil belajar Taska Cahaya Tasnee di Pusat Ikan Hiasan |
Jom
ikuti lima hikmah penglibatan ibu bapa dalam aktiviti tadika dan taska:
- Kegembiraan kepada kanak-kanak
Pastinya kanak-kanak akan berasa
gembira akan kehadiran dan penglibatan ibu bapa dalam apa sahaja aktiviti yang
dianjurkan oleh pihak tadika dan taska. Kanak-kanak akan rasa dihargai dan
selamat sepanjang penglibatan mereka dalam aktiviti tadika/taska kerana
kehadiran orang yang mereka percaya dan sayangi
di sisi mereka selain guru. Menurut Harlow & Zimmmerman, kanak-kanak
memerlukan sentuhan dan perdampingan orang dewasa. Jadi, kehadiran ibu bapa
dalam aktiviti tadika/taska dapat meningkatkan kepercayaan dan keyakinan diri
mereka untuk meneroka dalam persekitaran yang selamat.
- Mengeratkan hubungan ibu bapa,
guru dan kanak-kanak
Penglibatan ibu bapa dalam aktiviti
tadika/taska pastinya dapat mengeratkan hubungan kekeluaragaan antara ibu bapa,
anak-anak dan guru. Secara tidak langsung, program yang dianjurkan oleh pihak
tadika/taska memberi peluang kepada ibu bapa untuk mengetahui dan memahami perkembangan
anak mereka di tadika/taska selain dapat beramah mesra dan mengenali pendidik
anak mereka dengan lebih rapat. Melalui program tadika, ibu bapa dapat melihat
sendiri pergaulan anak mereka dengan rakan sebaya dan serta menilai kualiti
pengurusan pihak tadika/taska terhadap keperluan kanak-kanak sepanjang aktiviti
dijalankan.
- Menambah pengetahuan dan
kemahiran
Penglibatan ibu bapa secara tidak
langsung memberi peluang ibu bapa dan guru saling berbincang dan berkongsi
pendapat mengenai perkembangan anak-anak di tadika dan taska. Ibu bapa dan guru
boleh bertukar pandangan yang membina bagi membantu dalam meningkatkan pencapaian
kanak-kanak dan seterusnya penambahbaikan kualiti pengurusan tadika/taska.
- Mempromosi tadika/taska
Program yang dijalankan oleh pihak
tadika secara tidak langsung dapat menarik perhatian masyarakat apabila
dihebahkan di laman sosial baik melalui media cetak, media elektronik atau pun
‘mouth to mouth’ melalui peranan ibu bapa Sokongan dan kehadiran ibu bapa
terhadap program yang dianjurkan juga dapat memberi pengaruh besar dan daya
tarikan kepada pihak luar untuk mengetahui latar belakang tadika/taska serta
secara tidak langsung merupakan strategi dalam mempromosikan tadika/taska
tersebut.
- Motivasi kepada staf tadika/taska
Sokongan ibu bapa dalam aktiviti
tadika/taska dapat meningkatkan keyakinan dan kepercayaan dalam kalangan guru
terhadap terhadap ibu bapa serta pembangunan tadika/taska itu sendiri. Guru
akan lebih bermotivasi dan seronok dalam mengendalikan kanak-kanak sepanjang
berlangsungnya program, juga lebih berkreativiti dalam mengadakan program yang
lebih menarik di masa akan datang!
Disediakan oleh,
Cik Nur Akmar binti Mohd Arif,
Pensyarah,
Jabatan Pendidikan,
Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia,
Kolej UNITI Port Dickson.
0 comments:
Post a Comment