Pages

Tuesday 20 February 2018

Eh, betul ke ibu yang menyusu tidak boleh mengambil makanan yang pedas? - Syarfa' Husna Mohamad Semsudin


"Jangan makan pedas-pedas masa mengandung, nanti bila lahir, badan-badan baby ada bintik merah." Kata seorang kawan. 
Apabila sudah bersalin, masa menyusukan anak.
"Jangan makan pedas, nanti bayi sakit perut." Tambah lagi seorang kenalan. 
Eh, betul ke ibu yang menyusu tidak boleh mengambil makanan yang pedas? 
Yelah, takut tiba-tiba baby jadi panas dan rasa pedas pula bila menyusu badan dengan ibunya. 
*****

Haaaa, admin nak cerita sikit. 
Walaupun sesetengah artikel ada menyatakan ibu menyusu tidak boleh makan makanan pedas, namun beberapa pakar lain mempunyai pendapat yang berbeza.
Dr. Jennifer Wider, Penasihat Perubatan Persatuan Penyelidikan Kesihatan Masyarakat berkata, masih belum ada bukti ilmiah yang menyatakan makanan pedas akan memudaratkan atau memberi kesan buruk kepada ibu atau bayi yang menyusu. Menurut beliau, pola pemakanan ibu menyusu akan menentukan jenis pemakanan bagi bayi tersebut apabila besar nanti. 

Selain itu, ibu-ibu yang suka makan pelbagai jenis makanan termasuk makanan pedas juga boleh bantu meningkatkan deria rasa bayi mereka. Ini adalah salah satu cara untuk mengingatkan orang ramai bahawa susu ibu tidak dirumuskan secara langsung melalui saluran pencernaan tetapi daripada darah ibu itu sendiri.

Jadi, jika ibu bayi penggemar sayur-sayuran jenis cruciferous seperti lobak, brokoli, kobis dan taugeh yang kaya dengan asid folik, vitamin C, E dan K, nutrien itu akan ditarik kedalam susu ibu, tetapi komponen-komponen yang bergas tidak akan memberi kesan kepada bayi tersebut.

Selepas ibu membahagikan nutrien makanannya kepada beberapa bahagian seperti protin, lemak, karbohidrat, mineral dan air, ia akan dialihkan ke tempat lain dalam badan.  Sistem circulator badan kemudian membawa nutrien itu ke kelenjar susu bersama dengan rasa dan aromanya sekali.

Proses pengalihan nutrien ini juga berlaku semasa kehamilan. Walaupun bayi ketika itu berada di dalam rahim ibu, mereka masih menyerap apa yang ibunya makan melalui aliran darah dan cecair amniotik. Jadi, jika rutin diet ibu itu mengandungi makanan pedas semasa kehamilannya, kemungkinan besar bayi itu akan terbiasa dengan rasa yang kuat.

Bayi yang diberi susu ibu biasanya lebih mudah untuk diberi makan kerana mereka sudah melalui pengalaman merasakan pelbagai jenis rasa yang berbeza pada awal peringkat hidup mereka, sedangkan bayi yang hanya diberikan susu formula pula mempunyai rasa dan pengalaman yang tidak bervariasi.
Ibu yang menyusu secara tidak langsung telahpun mendedahkan bayi mereka kepada kepelbagaian rasa berbeza yang dapat dikendalikan dengan baik.
Jadi ibu-ibu, makanan pedas tidak salah. Tetapi berpada-padalah kalau tidak, anda sendiri yang berlari ke tandas....



Disediakan oleh, 

Puan Syarfa' Husna Mohamed Semsudin,
Pensyarah Jabatan Pendidikan,
Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia,
Kolej UNITI Port Dickson. 

0 comments:

Post a Comment