Pages

Tuesday 27 February 2018

Jenis-jenis permainan alternatif yang boleh anda buat bersama anak-anak tangani ketagihan terhadap gajet- Nurshaqila Toha


“Abang, saya risau la tengok Hadi anak kita tu, makin hari makin tak boleh renggang dengan ipad dia tu... langsung tak mahu bermain di luar., berkawan pun tak mahu..” rintih Rose.

 “Ya lah sayang, abang pun mula rasa menyesal beri Ipad tu pada dia dulu, abang harap abang tahu apa yang abang boleh bantu anak kita." Sahut si suami dengan nada kesal.


Kebanyakan ibu bapa yang berkerja cenderung membeli masa anak-anak dengan memberi telefon pintar, permainan video, ipad dan pelbagai lagi tanpa menyedari kesan negatif terhadap perkembangan anak-anak mereka. 


Lebih menyedihkan lagi, ibu bapa sendiri tidak menyedari ketagihan anak-anak mereka terhadap gajet hingga telah terlewat untuk mengubahnya. Memahami cara anak bermain dapat membantu anda mencari jalan terbaik untuk menyediakan persekitaran yang sihat kepada anak-anak anda. 


Berikut merupakan jenis-jenis permainan alternatif yang boleh anda buat bersama anak-anak anda:



Permainan olok-olok/lakonan


-       Merupakan permainan yang popular dikalangan kanak-kanak terutamanya ketika usia 2-6 tahun. Mereka gemar meniru aktiviti yang terdapat di persekitaran mereka seperti gaya ibu bersiap untuk ke pejabat, ayah membasuh kereta, berkebun dan sebagainya. Kanak-kanak cenderung malakonkan semula situasi berdasarkan kefahaman mereka.

·        Permainan Aktif/ Luar


-   Bawa anak-anak anda untuk bermain di luar rumah secara aktif. Disamping dapat membantu perkembangan fizikal dan motor mereka, ia juga dapat meransang kanak-kanak dalam perkembangan sosial mereka. Beri mereka peluang untuk meneroka persekitaran meraka.


·        Permainan Pasif


-   Mendengar perkataan pasif sedikit sebanyak membawa kegusaran kepada ibu bapa, bertenang, pasif disini tidak lah bermaksud buruk. Permainan pasif bermaksud permainan yang menggunakan tenaga yang minimum atau bahan lain untuk member hiburan. Selalunya di lakukan di kawasan dalam rumah. Antara aktivitinya adalah membaca, mengutai manik dan aktiviti-aktiviti yang kuang pergerakkannya. Permainan pasif dapat membantu kanak-kanak untuk lebih fokus dan tekun dalam penyelesaian masalah.


·        Permainan Kognitif


-      Permainan yang tergolong dalam ketegori ini adalah permainan yang memerlukan kanak-kanak untuk menggunakan kecerdasan minda untuk menyelasaikan masalah. Sebagai contoh, permainan seperti teka silang kata, puzzle dan teka teki. Ibu bapa juga boleh menengahkan permainan ini sebagai aktiviti keluarga sewaktu hujung minggu atau selingan sebelum anak-anak bersedia untuk tidur.

·        Permainan Bebas

-    Permaian bebas adalah permainan yang tidak formal, secara spontan dan bersifat tidak berstruktur. Permainan ini boleh terhasil dari persekitaran dan interaksi kanak-kanak dengan rakan-rakan dan orang sekeliling.


Ambil dan luangkah lah sedikit masa untuk bermain bersama anak-anak anda kerana kenangan yang dikecapai anak-anak seusia ini akan dibawa dan dijadikan sebagai  memori di masa hadapan.


Disediakan oleh,

Cik Nurshaqila Toha
Pensyarah,
Jabatan Pendidikan,
Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia,
Kolej UNITI Port Dickson.

0 comments:

Post a Comment