Pages

Monday 12 February 2018

Slot Bersama Ustazah Sara- "Mak saya yang suruh……."


Seperti biasa, saya sering bertanyakan soalan kepada pelajar baru yang mendaftar program Diploma Pendidikan Islam Sekolah Rendah (DPSIR) Kolej UNITI Port Dickson.

"Masuk belajar atas kehendak sendiri atau terpaksa kerana pilihan orang lain?" Tanyaku kepada pelajar.

Mengapa saya bertanyakan soalan demikian?

Supaya saya dapat fikirkan  cara untuk bangkitkan semangat belajar mereka.


***

Menuntut ilmu adalah jihad
Ini kisah Syahidah.

Salah seorang pelajar Diploma Pendidikan Islam Sekolah Rendah, Kolej UNITI Port Dickson.

Sekarang sudah di semester dua. Alhamdulillah. Syahidah pernah memaklumkan saya bahawa dia sangat meminati aktiviti lasak walaupun jika lihat pada penampilan,dia seorang yang sopan santun dan lemah lembut.


Pada mulanya kehadiran ke Kolej UNITI Port Dickson bukan atas kehendak sendiri.  

"Mak saya yang suruh ambil bidang pendidikan agama ni...." jawabnya. 


Namun, Alhamdulillah sehingga sekarang beliau masih terus berusaha menggali ilmu dan menunjukkan prestasi yang baik.


Semoga Syahidah terus bersemangat berusaha tanpa putus asa.

Jadilah seumpama Ainul Mardhiah sangat tegas sepanjang hidupnya tapi penuh dengan kelembutan dan kasih sayang.




Ustazah Nursara Yaacob merupakan Ketua Program bagi Diploma Pendidikan Islam Sekolah Rendah Kolej UNITI Port Dickson. 

0 comments:

Post a Comment