Pages

Wednesday 31 January 2018

ARTERA buat rumah saya bersepah hingga tak nampak lantai rumah!- Asyraf Azeman

BERSEPAH!

Begitulah respons yang diterima daripada Puan Lisa, salah seorang penjaga kanak-kanak tadika.

 “Sejak tadika mengikuti program ARTERAToys learning system ini. Habis dilambakkan ARTERA itu di tengah-tengah ruang tamu. Sudah begitu, tidak pernah lagi saya nampak anak ini buat kerja sekolah. Apa yang dibekalkan dari tadika, suruh bina macam-macam model, rumah lah lori lah. Sudah tidak jadi orang anak saya ni. Dengan ayahnya sekali duduk jemaah bercinta dengan ARTERA”..
                                               
Mengapa jadi begitu?
Sayalah Mr.Artera

§  Ya memang ARTERA ialah program pembelajaran melalui bermain. Ini kerana ARTERA meraikan lumrah kanak-kanak iaitu bermain. Apa juga kerja mereka. Sudah tentu bukan bermesyuarat membincangkan kadar kenaikan sen minyak yang lebih kerap berbanding yang turun.

§  ARTERA mempunyai 124 biji komponen pelbagai warna, bentuk dan saiz. Jadi itu yang membuatkan kanak-kanak bangga dengan kekayaan mereka. Bila dah kaya, lambakkan lah harta. Kira satu-satu, susun cantik-cantik.

§  Berdasarkan buku manual yang dibekalkan di dalam set ARTERA, kanak-kanak boleh membina sehingga 20 model dalam satu-satu masa. Kalau berdasarkan imaginasi kanak-kanak sendiri, bukan setakat rumah dan lori malah istana pun mereka boleh persembahkan.

§  Program ARTERA berintegrasi dengan Kurikulum standard prasekolah kebangsaan. Apa maknanya? ARTERA bukan mainan, tetapi dibina khusus bagi memenuhi keperluan silibus prasekolah. Menjadi seolah-olah buku teks, kanak-kanak diberikan tugasan di rumah menggunakan set ARTERA untuk disiapkan dan akan dibincangkan bersama guru dan rakan di tadika.

§  Bagaikan roti yang boleh dimakan oleh setiap peringkat umur, set ARTERA boleh dimainkan oleh sesiapa sahaja. Seorang ayah boleh meluangkan masa berkualiti bersama anaknya untuk menyiapkan binaan model ARTERA. Seorang Ketua Kampung pun boleh bermain set ARTERA jika ia adalah seorang ayah kepada kanak-kanak tadika yang menyertai program ini.

Nampak? 

Mahu bercinta lagi seperti suami Puan Lisa? Usah tersenyum sendiri. Mari sertai kami berARTERA di FPPM Kolej UNITI Port Dickson.

“Habis tu, hendak main sahaja? Bila mahu baca buku pula?” kata Puan Lisa bertalu-talu.

 Belum habis lagi rupanya.

 Nanti ya puan. Kami sedang bangunkan ARTERA TODD.

APA TODD?! – Puan Lisa


0 comments:

Post a Comment