Pages

Tuesday 23 January 2018

TAKKAN AWAK NAK CAKAP ‘SAYA TAK TAHU’ BILA BUDAK 6 TAHUN TANYA BILA TARIKH MALAYSIA MERDEKA??

Ini kisah Ira (bukan nama sebenar). Usianya baru sahaja 18 tahun sewaktu beliau ditawarkan untuk menyambung pengajian di Kolej UNITI Port Dickson. Minat  mendalam beliau dalam bidang Diploma Pendidikan Pra Sekolah, menjadikan beliau sangat teruja dan gembira untuk melangkah ke dunia baru di Port Dickson.


Kemesraan dan keselesaan yang ditonjolkan oleh rakan-rakan seperjuangan dan keprihatinan yang tiada tolok bandingan oleh para pensyarah sepanjang sesi kuliah telah menambahkan rencah hidup gembira sepanjang pengajiannya dari satu semester ke satu semester yang lain.

Hal ini mengakibatkan setahun awal beliau di Kolej UNITI Port Dickson tidak begitu terasa lamanya. Beliau sangat gembira dan berbangga dengan markah cemerlang yang diperolehnya di sepanjang semester.


Menjadi rutin setiap kali tamat cuti semester, perasaan teruja untuk kembali ke Kolej UNITI Port Dickson datang bertalu-talu. Namun, keterujaannya pada kali ini merundum apabila beliau mendengar berita  dari rakan-rakan sekelas bahawa salah satu subjek yang ditawarkan pada semester tersebut ialah ‘PENGAJIAN MALAYSIA’.


Ira mula resah. Resah kerana beliau sememangnya sangat tidak berminat dan langsung tidak suka dengan subjek sejarah semenjak di bangku sekolah lagi. Kerunsingan Ira juga semakin memuncak apabila beliau mengenang kembali bagaimana tidak bermaknanya sijil SPM beliau akibat markah corot dalam matapelajaran sejarah yang tertera di atas kertas berwarna putih tersebut.


Ira menjadi bertambah tidak keruan apabila dalam kelas pertama Pengajian Malaysia, Puan Maria dengan tegas sambil tersenyum sinis mengatakan Pengajian Malaysia adalah subjek wajib yang ditetapkan MQA dan tiada seorang pelajar pun yang akan bergraduat sekiranya tidak lulus subjek ini.
Walaubagaimanapun, minggu demi minggu telah merubah persepsi Ira tentang subjek berkenaan. Subjek Pengajian Malaysia yang difikirkannya membosankan dan susah selama ini adalah tidak tepat sama sekali.


Ira mula merubah cara berfikir dalam mendalami subjek ini. Sifat Ira yang pasif selama ini dan menjadikan pembelajarannya di kelas semata-mata hanya untuk lulus dalam peperiksaan telah diketepikan selepas Puan Maria berjaya menguasai mindanya untuk mengadakan transisi pandangan berbeza supaya merubah niat belajar beliau untuk mendapat ilmu bermanfaat sebagai pedoman hidup.


TAKKAN AWAK NAK CAKAP ‘SAYA TAK TAHU’ BILA BUDAK 6 TAHUN  TANYA TARIKH KEMERDEKAAN NEGARA?? AWAK TAK RASA SEGAN???


Itu antara kata-kata Puan Maria yang banyak menyedarkannya  untuk  mengenali negara dengan lebih mendalam. Puan Maria juga merupakan seorang pensyarah yang banyak memberikan inspirasi dan kesegaran dari sudut kaedah pengajarannya semasa dalam bilik kuliah. Hal ini seterusnya telah menjadikan subjek Pengajian Malaysia menjadi salah satu subjek kegemaran Ira.


Ira berubah menjadi sangat  fokus serta berminat untuk mengetahui dengan lebih mendalam tentang ilmu-ilmu sejarah yang tidak diperolehi beliau sepanjang persekolahannya selama ini. Akhirnya Ira telah lulus cemerlang dalam subjek ini dan beliau sangat gembira dan tidak menyangka akan beroleh keputusan sebaik itu.

0 comments:

Post a Comment