Pages

Wednesday 17 January 2018

Kaedah dan Teknik Pembelajaran Berkesan untuk Remaja- Asyraf Azeman

Ihsan imej: pinterest.com
Alam remaja seringkali dikaitkan dengan jiwa yang 'rebellious'. Ini merupakan antara cabaran bergelar remaja yang mengalami situasi kritikal dalam penentuan 'stail' dan pembawaan dirinya dalam masyarakat.


Istilah remaja merujuk kepada individu sekitar umur 13 tahun hingga 25 tahun. Mereka sedang mempersiapkan diri menuju kematangan. Dengan perkataan lain, mereka ini adalah 'budak baru nak up'. '


Kenapa tempoh remaja sangat kritikal?

"Remaja sedang mengalami perubahan secara biologi secara drastik yang mempengaruhi emosi dan fizikal diri mereka. Mereka diapit oleh dua zaman iaitu zaman sebagai seorang kanak-kanak dan zaman menuju kedewasaan. Tempoh peralihan dalam zaman remaja inilah mereka cenderung mengalami situasi 'storm and stress' yang agak kompleks. Tempoh ini kritikal kerana mereka sedang berusaha membentuk identiti diri dalam menyerlahkan keterlibatannya dalam masyarakat." Jelas Asyraf Azeman, selaku pensyarah bidang kauseling Kolej UNITI Port Dickson.


"Justeru, seorang pendidik perlu memahami ciri-ciri remaja untuk menyesuaikan dengan pendekatan pengajaran agar pembelajaran untuk mereka berkesan. Ini kerana setiap pelajar adalah unik. Pembelajaran akan berkesan apabila memahami gaya belajar pelajar." Tambah beliau lagi.



Mahu tahu apa yang perlu ada untuk menjadi pensyarah yang disayangi remaja?

Ihsan imej: Pinterest.com
1. Bina Hubungan Hati:

Selain daripada menyesuaikan gaya pembelajaran anak didik, pensyarah juga perlu berkemahiran untuk menyentuh hati pelajar. Apabila telah terbina hubungan hati antara pendidik dan anak didik, maka timbul kepercayaan yang akan mendorong remaja ini berubah dengan lebih positif.


2. Bersikap Jujur:

Selain hubungan hati, pensyarah juga perlu berlaku jujur dengan pelajar iaitu bersikap neutral, terbuka dan spontan kerana perwatakan itu menjadikan hubungan pensyarah dan anak didiknya lebih rapat.

3. Bersikap Mesra

Remaja menyukai sekiranya mereka dianggap sebagai kawan. Justeru, pendidik remaja perlu juga mengamalkan sikap mesra agar golongan remaja tidak terasa jurang. Namun, kemesraan itu mestilah tidak melangkaui batas hubungan formal sebagai pensyarah dan pelajar.


Kesimpulannya, bukan soal pendekatan dan teknik pembelajaran dan pengajaran pensyarah yang salah tetapi ia tentang bagaimana kita menyesuaikan teknik dan gaya pembelajaran mengikut anak didik kita yang rencam supaya pembelajaran berjalan dengan efektif.




0 comments:

Post a Comment