Pages

Tuesday 23 January 2018

Siri Jelajah Bahasa Kebangsaan- KESALAHAN PENGGUNAAN HUKUM D-M (Noor Hafiza Zamri)

Aspek kesalahan umum yang mana kerap kali dilakukan oleh kebanyakan penutur bahasa Melayu ingin diketengahkan dalam ruangan jelajah bahasa Melayu kali ini. Bentuk-bentuk kesalahan seumpama ini sememangnya menjadi kebiasaan oleh penutur-penutur bahasa Melayu tetapi salah dari segi tatabahasa. Kesalahan-kesalahan ini dapat kita tinjau dari beberapa sudut, misalnya kesalahan dari sudut hukum D-M.

Apa itu hukum D-M? 


Hukum D-M ialah peraturan menyusun kata nama majmuk dan ayat yang mendahulukan unsur yang diterangkan (diringkaskan sebagai D) dan mengemudiankan kata sifat yang menerangkan (diringkaskan sebagai M). Istilah Hukum D-M ini diperkenalkan oleh Prof. St. Takdir Alisjahbana di dalam bukunya, bertajuk Tatabahasa Baru Melayu Indonesia.


Kesalahan yang biasa berlaku, khususnya dalam kalangan penutur-penutur yang bertutur keinggerisan. Hal ini disebabkan oleh kekeliruan antara susunan kata nama majmuk dalam bahasa Melayu dengan kata nama majmuk dalam bahasa Inggeris. Sebilangan kesalahan yang sering berlaku adalah seperti berikut :

Kesalahan
Padanan bahasa Inggeris
Pembetulan
dalam lain perkataan
in other words
dengan kata lain
lain-lain perkara
other matters
perkara-perkara lain
Alif Restoran
Alif Restaurant
Restoran Alif
Dunlop tayar
Dunlop tyre
tayar Dunlop
goreng pisang
 Fried banana
pisang goreng
cili sos
chilli sauce
sos cili
Rosli Klinik
Rosli Clinic
Klinik Rosli
PD Kedai Pajak Gadai
PD Pawn Shop
Kedai Pajak Gadai PD


0 comments:

Post a Comment