Pages

Monday 8 January 2018

Slot Ceritera: 'Selagi ada kanak-kanak selagi itu ada prospek kerjaya'- Noor Yasmin Mohd Yatim

Dr. Bustamam di hadapan kedai pengusaha lulusan awal kanak-kanak.


Pendidikan awal kanak-kanak di Malaysia sudah mendapat tempat di dalam masyarakat. Pendedahan yang berterusan dan kesedaran tentang pentingnya pendidikan seawal usia telah dilakukan oleh banyak pihak.

Syabas dan tahniah diucapkan kepada semua pihak yang terlibat, dari pihak kerajaan, swasta, individu berpengaruh, badan-badan oraganisasi sosial dan banyak lagi.

Pendidikan awal kanak-kanak memberikan peluang kerjaya yang sangat luas kepada graduan. Ini kerana pasaran kanak-kanak berada di mana-mana dan bayi dilahirkn setiap jam di Malaysia. Ini membuktikan peratusan kanak-kanak di Malayia adalah ramai dan berterusan.

 Graduan tidak perlu risau mengenai prospek kerjaya kerana bidang ini menjanjikan peluang kerjaya yang sangat luas dari pelbagai sudut.

Kerjaya di dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak bukan hanya akan berakhir sebagai guru atau pengasuh sahaja.

 Graduan pendidikan awal kanak-kanak seharusnya lebih berbangga kerana peluang kerjaya tidak akan surut dan susut walaupun ekonomi merudum. Selain menjadi pengasuh dan guru, graduan juga boleh menceburkan diri dalam bidang nyanyian kanak-kanak, penulisan buku, penerbitan buku, penulisan skrip drama kanak-kanak, bekerja di taman tema seperti Legoland, Universal Studio, Kidzania, Maps, pengiklanan, penghasilan produk permainan dan kraf.

Selain menjadi pengusaha taska dan tadika, graduan juga boleh menjadi usahawan dalam pelbagai bidang perniagaan seperti menjadi konsultan, pengasuh peribadi dan membuka pusat permainan. Malah, sektor pelancongan, perubatan, hiasan dalaman juga memerlukan sentuhan pendidikan awal kanak-kanak dan pelbagai lagi.

Gabungan perniagaan dan pendidikan, dalam bahasa Inggeris di sebut ‘edutainment’ juga semakin menjadi trend di Malaysia. Tidak salah sekiranya graduan mencuba di dalam bidang ini.


Pokoknya, graduan haruslah lebih kreatif dan berdaya saing, kerana yang bulat tidak datang bergolek, yang pipih tidak datang melayang. Semuanya memerlukan usaha, semangat ingin mencuba dan mencabar diri untuk melakukan sesuatu yang baru.

Tambahan pula, graduan juga boleh mencuba nasib untuk bekerja di luar negara kerana silibus pendidkan awal kanak-kanak adalah setanding antarabangsa dan pendidikan awal kanak-kanak adalah bersifat global!


Maka, usah risau dan ‘stress’ untuk memilih dan meneruskan pengajian di dalam bidang ini. Anda telah membuat pilihan yang bijak. Bukan hanya anda akan aplikasikan kepada anak orang lain, tetapi juga untuk keluarga anda sendiri.


Secara tidak langsung, lahirlah generasi yang lebih baik dan hebat kerana masyarakat yang hebat lahirnya dari institusi kekeluargaan yang utuh.


Saranan saya kepada para graduan adalah untuk terus mendokong dan menyokong segala yang berkaitan bidang pendidikan awal kanak-kanak di Malaysia mahupun antarabangsa. Selamat maju jaya dan teruskan menuntut ilmu, kerana menuntut ilmu itu jalan ke syurga.



Disediakan oleh,

Noor Yasmin Binti Mohd Yatim

  • Pengusaha Taska Citra Alam, 2014 hingga kini.
  • Pengusaha Busy Kids Centre, 2017 hingga kini.
  • Graduan Diploma Pendidkan Awal kanak-kanak, Kolej Islam Antarabangsa
  • Sarjana Muda Pendidkan Awal kanak-kanak, Management & Science University
  • Sedang melanjutkan pelajaran Sarjana  Pendidikan Awal Kanak-kanak, Open University Malaysia. 


0 comments:

Post a Comment