Pages

Monday 15 January 2018

Tinta Dekan: 'Basmi Jenayah Seksual Kanak-Kanak Tanggungjawab Bersama"- Puan Hidayah Tokiman





Ini FAKTA yang menakutkan!!!!


22 234 kes penderaan seksual kanak-kanak telah direkodkan sepanjang tahun 2010 hingga Mei 2017? (Statistik oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM)).




Pecahan statistik  merekodkan jenayah rogol adalah yang tertinggi iaitu 13 272 kes, diikuti oleh cabul 6014 kes, sumbang mahram 1796 dan perbuatan luar tabii 1152 kes.


Apa itu penderaan seksual ke atas kanak-kanak?



Menurut Akta Kanak-Kanak 2001; penderaan seksual “terjadi apabila seorang kanak-kanak teraniaya dari segi seks jika dia mengambil bahagian sama ada sebagai peserta atau pemerhati, dalam apa-apa aktiviti yang berunsur seks bagi apa-apa maksud/ eksploitasi seks bagi apa-apa maksud/ eksploitasi seks oleh mana-mana orang bagi memuaskan nafsu seks orang itu / orang lain”


Penderaan seksual memberi kesan besar kepada perkembangan kanak-kanak samada jantina lelaki dan perempuan.  Ia mempengaruhi perubahan besar dan traumatik dalam kehidupan mangsa penderaan ini. Antara kesan penderaan adalah:


1.     Rasa rendah diri dan tidak yakin yang kronik.
2.     Perasaan bersalah dan rasa diri tidak berharga.
3.     Menjadi seorang yang perahsia / mengalami kemurungan.
4.     Pertuturan tidak sepadan dengan umur.
5.     Kecenderungan kepada berlakunya gangguan personality.
6.     Cenderung menjadi ganas/ liar/ agresif.
7.     Berkecenderungan untuk menjadi seorang pelacur.


Demikian itu, menjadi tanggungjawab setiap individu, komuniti, masyarakat dan agensi berkaitan bersama menjaga kepentingan perkembangan kanak-kanak tanpa mendedahkan mereka kepada sebarang risiko mahupun bahaya.




Konsep “kepentingan perkembangan kanak-kanak” menjadi tanggungjawab setiap individu demi kesejahteraan dan kelangsungan hidup kanak-kanak dalam mendapat hak mereka.



Disediakan oleh:


Puan Hidayah Binti Tokiman,
Dekan,
Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia,

Kolej UNITI Port Dickson.

0 comments:

Post a Comment