Pages

Thursday 25 January 2018

MENGAPA PELAJAR SERING TERTEKAN?- Hidayah Tokiman

Ihsan Imej: Pinterest.com
“Satu reaksi yang tidak spesifik oleh diri seseorang disebabkan oleh sesuatu bebanan yang menimpanya.” 

Ia adalah definisi tekanan. 

Tekanan yang berpanjangan dan gagal mengurusnya akan bertukar menjadi satu keadaan melampau hingga individu mampu bertindak di luar kawalan. 

Mengapakah pelajar sekolah dan institusi pengajian tinggi selalu dilanda tekanan? 

Terdapat tiga punca yang mendorong situasi penggalak kepada tekanan antaranya adalah :

1. Konflik ibu bapa – anak :

Ibu bapa yang mengawal anak dengan arahan dan peraturan tanpa rasional hingga menyebabkan anak trauma misalnya meletakkan harapan dan kejayaan yang tidak mampu diukur terhadap pencapaian anak-anak. 

Selain itu konflik ibu bapa misalnya penceraian yang menyebabkan anak-anak tidak mendapat perhatian dan menyebabkan kurangnya kasih sayang sehingga anak-anak terabai dan mengalami tekanan perasaan.


2. Gangguan persekitaran :

Gagal beradaptasi dengan perubahan; pelajar tidak mampu menyesuaikan diri dengan persekitaran misalnya bertukar ke sekolah baru. Seterusnya pencapaian akademik dan kokurikulum yang tidak seimbang. 

Situasi yang berlaku, pelajar hanya aktif aktiviti di luar kelas dan tidak minat dengan akademik. Keadaan ini harus ditangani segera kerana ia akan menjadi tekanan kepada pelajar.


3. Masalah diri :

Pelajar cenderung berfikiran negatif, tidak yakin dengan kemampuan diri, pasif dan merasa diri teruk dan lemah. Tekanan ini akan muncul secara senyap yang lama-kelamaan akan mengunadang kepada masalah lain.

Demikian, kita sebagai pihak dewasa diharap dapat membantu meringankan tekanan yang dihadapi oleh para pelajar dan kanak-kanak. Sentiasalah berfikiran rasional di dalam membuat keputusan. 

Belajarlah untuk bijak mengawal emosi bersesuaian dengan situasi dan keadaan. Segeralah berjumpa dengan guru kaunseling atau pihak professional seperti kaunselor di IPT bagi mendapatkan bantuan. 

Akhirnya, latihlah diri untuk mengurus masa dengan bijak dan hanya dengan pemikiran yang positif sahaja mampu mengurangkan tekanan yang dihadapi.



Disediakan oleh:


Puan Hidayah Binti Tokiman,
Dekan, 
Fakulti Pendidikan dan Pengajian Umum,
Kolej UNITI Port Dickson.

0 comments:

Post a Comment