Pages

Wednesday 31 January 2018

Kamu Kena Menurut Kehendak Saya untuk Lulus Praktikal.....- Asyraf Azeman


Ihsan imej: Pinterest.com

“Penat saya datang jauh-jauh, dengan melayan lukisan peta kamu  yang ke laut tu, buku log kosong sahaja yang kamu bagi dekat saya? Tidak mengapa, semua ini saya cuba untuk telan. Tetapi apabila kamu mula mengajar, kelas sudah macam hendak kiamat, ini memang keterlaluan. Saya  tidak boleh dan tidak dapat hendak hadam.” Marahku kepada Zila.

“Hati aku cukup-cukup tidak puas dan sakit. Suka hati engkaulah. Engkau yang praktikal, aku pensyarah cuma datang menyelia sahaja. Gaji aku tetap dibayar.” Marahku didalam hati.


“Sir, tolonglah marah saya, banyak perkara yang saya tidak tahu”. Begitulah jawapan Zila saat dimarah.

Zila sedang menitiskan air mata di hadapanku selepas selesai penyeliaan pertama. Dia benar-benar belajar.

“Adakah perlu aku terus marah? Tidak untung satu sen pun rasanya. Hati aku mula positif. Dia perlu disentuh.” Aku menenangkan diri.

Zila adalah seorang pelajar yang biasa-biasa. Aku sendiri pun ingat-ingat lupa pelajar ini dari kelas yang mana satu. Di dalam senarai pelajar gred A kursus-kursus yang aku ajar, macam tiada nama dia yang aku rekod. Tetapi kali ini aku betul-betul nampak yang dia ini boleh diurus.

Aku beri tahu, “kalau kamu boleh dan hendak dapat A daripada saya, ikut apa yang saya cakap”.


Ternyata Zila khusyuk mendengar satu-persatu apa yang aku khutbahkan percuma  kepadanya. Aku nampak pen di tangannya menari menulis sesuatu di atas buku log yang telah aku lanyak dengan pen merah penuh komen. Tersenyum kelat dia apabila aku doakan semoga berjaya.


Penyeliaan kedua, 180 darjah dunia aku terbalik. Tadika tempat Zila yang terakhir aku lawat, tetapi yang paling lama aku bertapa. Kelas meriah umpama berhari raya. Kanak-kanak gembira dengan aktiviti pembelajaran mereka. Buku log pula sudah seperti naskhah surat khabar penuh dengan tulisan.

“Kamu dah jumpa jalan!!!”, ringkas komen yang aku beri padanya.

Tidak lama selepas itu.

“Sir, terima kasih tau!” tiba-tiba aku disapa oleh suara.

“Eh, apa kamu buat di sini?” Ego nadaku bertanya menutup rasa terkejut.

“Pengurus hantar saya sebagai wakil daripada tadika untuk program ARTERA yang sir jalankan ni. Kenapa sir beri A pada saya? Saya sudah tidak terbayang pun A untuk praktikal ni. Tapi sekarang saya sudah jumpa dunia saya, mendidik kanak-kanak prasekolah ni”, panjang jawapan Zila.


“Ya”, jawabku ringkas.
 “Bukan saya yang beri, tapi kamu yang cari”. Tambahku lagi.


Hendak tahu apa yang Zila coretkan pada buku lognya ketika aku berkhutbah percuma? 

Cari jawapan itu di FPPM Kolej UNITI Port Dickson

Sekejap, ARTERA ITU APA PULA?

0 comments:

Post a Comment