Pages

Thursday 11 January 2018

Travelog Aku Seorang Mahasiswa Kolej UNITI Port Dickson (Bhgn 2): Mengapa Diploma Pendidikan Prasekolah?- Syaza Haziqah (DPS)


Antara hasil sepanjang aku belajar DPS di Kolej UNITI Port Dickson.

****

Entri yang lepas, aku berhadapan konflik apabila gagal mengawal perasaan ‘kecewa’ kerana belajar di Kolej UNITI Port Dickson. 

Tapi, aku silap.


Belajar di Kolej UNITI Port Dickson adalah sebahagian takdirku.  Siapa pula aku untuk tidak redha dengan aturan Tuhan Yang Maha Mulia yang tahu segala terbaik untukku?


Kali ini, aku ingin menceritakan mengapa aku memilih bidang pendidikan prasekolah untuk pengajian diploma selama tiga tahun ini.


Begini permulaan ceritaku.


Aku seringkali ditanya orang, “Kenapa guru?” “Kenapa mesti cikgu tadika?”

Sudahlah gaji tak seberapa.  Kerjanya pula penat melayan kanak-kanak.

Apalah sangat cikgu tadika ni dan bla blaa blaaa.

Begitulah seterusnya.

Jujurnya, ‘mama’ku yang tercinta yang menasihatkan agar aku mendaftar diri dalam bidang pendidikan pra sekolah.

Sebagai anak yang baik (ehem), aku percaya apa yang ‘mama’ lakukan adalah yang terbaik. ‘Mama’ lebih mengenali aku berbanding diriku sendiri. Aku ikut sahaja.

Tapi, (nanti dulu…)

Bukan sepenuhnya keputusan ‘mama’ku.

Yes!!!! Sejak kecil aku sudah berangan ingin bergelar seorang guru.

Jap, meh aku nak ‘throwback’ sikit kenapa aku cakap aku bercita-cita menjadi cikgu.


“Waktu kecil aku suka main cikgu-cikgu dengan sedara mara. Aku suka pergi kedai RM1.99 beli pen ‘marker’ banyak-banyak (sambil mendepakan tangan). Konon-konon macam cikgu la ni. Cita-cita nak jadi cikgu matematik di sekolah menengah.Guru sekolah rendah aku yang bernama Cikgu Izzah menjadi inspirasiku. Dialah idola matematik aku.”


Jadi, mungkin dari situ, “mama” merasakan bidang pendidikan pra sekolah yang ditawarkan oleh Kolej UNITI Port Dickson adalah yang cocok untukku. ‘Mama’ memintaku terima tawaran Kolej UNITI Port Dickson melalui ‘SMS’.


Kenapa tak mohon UPU dulu? Mesti korang nak tanya soalan ni kan… Jangan tipulah, semua yang masuk kolej mesti ditanya soalan ini.


Begini, bukan aku tak mohon UPU. Aku dah mohon. Cuma bila check online katanya permohonan ditolak kerana maklumat tidak lengkap.

Macam kena panah halilintar aku rasa. Sedih buka kepalang kot. Hmmm….(Apa nak buat, tak ada rezeki)

Semua permohonan UPU dulu adalah berkaitan dengan bidang akaun. Kahkah… Nampak tak lari dari cikgu dan akauntan? Dua dunia yang berbeza.

Sebelum itu, ‘mama’ tak percaya aku boleh teruskan dalam bidang akaun.

Banyak kali mama tanya,

 “Betul ke jaja (nama panggilan aku dekat rumah) nak ambil bidang akaun ni? 
“Jaja boleh bawa ke?”
“Jangan pandang gaji bila kerja, tapi jaja yakin jaja boleh bawa?”Bertalu mamaku tanya.

Jujur cakaplah, aku sendiri tak yakin yang aku boleh bawa bidang akaun ni. Mungkin sebab aku pandang gaji sebagai akauntan ni tinggi. Sebab tu aku nak terjun ke bidang ni.

Tapi Allah Maha Hebat dan Maha Mengetahui segalanya, bukan takdir aku untuk menceburi bidang akaun ini.

Jadi mama suruh aku ambil Kos Diploma Pendidikan Prasekolah di Kolej UNITI Port Dickson. 

 “Mama tak mahulah jadi cikgu tadika, Aja mana pernah ada jiwa kesitu. Aja nak cikgu sekolah menengah”, aku  merungut dengan mama.

Mama pun memujukku, dengan sabar.

 “ Jaja, kalau Jaja jadi cikgu tadika. Jaja masih boleh jadi cikgu sekolah menengah. Tengok kawan mama, dulu dia ambil kos prasekolah tapi sekarang jadi cikgu pendidikan khas untuk sekolah menengah. Jaja jangan pandang gaji, tapi Jaja kena yakin. Mama yakin Jaja boleh jadi cikgu. Sambung belajar lepas habis diploma. Sambung belajar macam mama ayah buat dulu.” 


Aku akui, aku malu untuk duduk dalam ‘course’ ni ketika itu, tetapi kata-kata mama buat aku kuat.


Aku terima tawaran sambul belajar diploma di Kolej UNITI Port Dickson.


Alhamdulillah, aku kini di semester 4 pada 23.1.2018 ini (tak lama je lagi). Aku masih bertahan dalam jalan ini. Bila aku fikirkan semula, kata-kata ‘mama’ itulah sebenarnya buat aku kuat. Buat aku bertahan.

Ramai je yang perlekehkan bidang ini, tapi aku pekakkan telinga butakan mata. Peduli dengan kata-kata itu.

Jadi langkah dengan yakin, in shaa Allah kerana seorang perlekehkan kita, masih ramai yang menyokong kita dibelakang..(Ewah…gitu Jaja.)

Tiba-tiba aku teringat satu situasi.

Aku ikut ayah ke sekolah tempatnya mengajar. Aku ikut dia masuk ke kelas. Lalu air mataku mengalir serta merta.

Aku tertunduk dan istighfar.

Aku berkata dalam hati, “ Ya Allah, kau berkatilah hidup ayah aku ini Ya Allah.”

Sungguh bukan senang untuk didik anak istimewa tetapi dia la Engkau pilih ya Allah. Ayahku hebat dan tabah.

Ketika itu, anak muridnya seoarang autism menunjukkan hasil mewarnanya. Ayahku memuji hasil anak itu dengan penuh gembira. Memang ayahku memang pendidik yang tabah.

Melihat ayah buat aku semakin semangat meneruskan pengajian dalam pendidikan pra sekolah di Kolej UNITI Port Dickson ini. Ini yang aku pilih. Bukan lagi ‘mama’. Tapi ini adalah pilihanku sendiri.

Ini barang-barang wajib ada untuk aku hasilkan tugasan kursus yang menarik.

Aku berkeyakinan suatu hari nanti, aku bakal ajar anak yang akan menjadi pemuda dan pemudi harapan bangsa, agama dan negara.

Mengapa aku perlu malu?

Mengapa aku perlu takut dan tunduk dengan kata-kata yang menjatuhkan aku?

Segala langkah yang aku ambil ada hikmah dari-Nya.

Jadi, jangan kita takut dengan mereka yang menjatuhkan, ingat itu juga adalah ujian kasih sayang dari Allah.

Dia mahu lihat samaada kita akan terus melangkah dan yakin akan takdir dari-Nya, atau menoleh dan mengalah begitu saja. Jadilah pendidik kerana-Nya. Maka segala langkah kita kearah itu akan dibantu oleh-Nya . in shaa Allah!

Doakan aku kawan-kawan.

Aku tanam azam didalam hatiku, aku mahu jadi pendidik yang berjaya!

Aku mahu jadi pendidik seperti mama dan ayahku!

Aku mahu buktikan pada semua bahawa bidang ini, bukanlah bidang biasa-biasa tetapi luar biasa.

Bidang ini bukanlah perkara yang terburuk yang aku pilih. Doakan aku moga aku dapat buka cawangan tadika sendiri satu hari nanti! Tadika untuk kanak-kanak normal dan istimewa. In shaa Allah!

Aku sebahagian daripada Diploma Pendidikan Pra Sekolah 

Bersambung….

(Korang pun 'share'lah story kenapa pilih bidang pengajian korang skrg...sporting ahh sikit. Boleh bina semangat ingin berjaya bersama-sama...)

0 comments:

Post a Comment