Pages

Wednesday 3 January 2018

SIRI TRAVELOG: "AKU SEORANG MAHASISWA KOLEJ UNITI PORT DICKSON" (Bahagian1)- Syaza Haziqah

Rasa marah dan kecewa itu hanya sementara...



29.03.2016.

Tarikh aku mendaftar diri di Kolej UNITI Port Dickson.

Tarikh keramat ini aku digelar sebagai Mahasiswa di sebuah IPTS.

Seperti kebanyakkan kawan-kawan sebayaku, kami begitu teruja memasuki IPT kerana ia menjadi lambang kemegahan bagi semua pelajar lepasan SPM.

Selepas keputusan SPM diumumkan, aku mula berangan-angan sambung belajar dalam bidang yang aku suka di tempat yang megah.

Aku membayangkan tempat belajarku pasti selesa, cantik, gah dan hebat.

Tetapi angan-anganku mati. Aku seolah-olah terperanjat dengan apa yang kulihat.

Kolej UNITI Port Dickson bukanlah satu kolej yang se gah yang dibayangkan tetapi sekadar biasa-biasa sahaja.


Aku bersedih.

“Mengapa aku dicampakkan disini?” Tangisku setiap hari.

Aku sering menanyakan soalan itu pada diri seolah-olah mempersoalkan takdir dari-Nya.

Allahu.

Dua minggu awal menjejaki Kolej Uniti Port Dickson, air mata tidak henti mengalir.
Tiap-tiap malam mata ini mengeluarkan tangisan.

Tangis kerana rindu akan keluarga, rindu mama dan ayah. Almaklumlah aku tidak pernah berjauhan dari mama ayah.

“Sampai bila aku akan menangisi nasib diri?” Monologku didalam hati.

Maka, suatu hari aku memaksa diri untuk turun ke surau mencari niat dan cita-cita yang telah aku tanam sebelum memasuki Kolej UNITI Port Dickson.

Sebelum memasuki Kolej UNITI Port Dickson, ayah telah membawa aku melihat Kolej UNITI Port Dickson ini terlebih dahulu.

Kolej ini berdekatan dengan rumah nenek.

Reaksi pertama kali tengok kolej ini adalah sedih sebab tidak gah langsung kolej ini.

Sudahlah berada di hujung kampung dan agak jauh dari pekan mahupun bandar.

Dalam hati, aku memberontak tidak suka.

Balik rumah termenung mengenang nasib diri.

Beberapa hari kemudian, hati tergerak nak buat sedikit pembacaan tentang Kolej UNITI Port Dickson ini melalui google.

Terbit rasa bahagia sedikit sebab kolej ini kolej yang agak Islamik.

Jadi aku berdoa setiap hari kepada Allah agar dipertemukan dengan seorang insan yang akan mengajar diriku makna Islam dan Al-Quran.

Alhamdulillah, Allah Maha Mendengar akan doa hamba-Nya.

Disini, aku belajar akan powernya kuasa doa itu. Allah dengar akan doa aku sebagai hambaNya yang lemah.

Pada hari pertama aku masuk ke Kolej UNITI Port Dickson, rakan serumah telah mengajakku ke surau untuk menunaikan solat maghrib disana.

Aku ikutkan sahaja.

Seusai solat maghrib, aku melaksanakan solat hajat.

Habis sahaja solat hajat, aku menangis kerana rindu akan mama dan terkenangkan dosa-dosa yang lalu. Lalu, Allah gerakkan hati untuk pandang kekanan. 


Terus diri ini terlihat  seorang hamba Allah yang memakai telekung berwarna merah.

Tanpa segan silu, aku  menarik dia,

“ Boleh saya pinjam akak sekejap?”, aku memulakan bicara walaupun tanpa mengenali dia.

Akak tersebut kehairanan melihat aku kerana menangis teresak-esak.

Tanpa berselindung, aku menceritakan kepada akak tersebut siapa diriku dan mengapa aku menangis.

Punyalah hebat kuasa Allah, aku bercerita segalanya kepada akak itu seolah-olah kami sudah mengenali untuk tempoh yang lama.

Dialah orang pertama di Kolej UNITI Port Dickson yang aku percaya dan tahu dilema aku.

Aku menyatakan betapa aku merindui ibubapaku.

 “Akak lagi jauh dik, akak duduk Sabah”. Katanya ringkas sambil tersenyum.

Tergamam aku dibuatnya, macam manalah dia boleh setabah dan sekuat ini.

Aku  tidak mengenali diri dia, siapa dia, nama dan kursus yang diambil, tetapi hati ini kuat mengatakan bahawa “ aku sudah ketemu dengan orang yang aku cari. Terima kasih Allah”.

Hari demi hari aku berjumpa dengannya di surau perempuan Uniti Village. Kami membina ukhhuwwah.

Banyak ilmu yang aku peroleh dari dia. Dia ambil kursus Diploma Pengajian Islam di Kolej UNITI Port Dickson ini.

Sekali lagi, aku kagum akan kuasa doa kerana dipertemukan dengan orang yang benar.

“Akak, saya sedihlah kenapa Kolej UNITI Port Dickson ni tak macam kolej lain?
“Belajar dalam kabin dan biasa-biasa je. Tak kelihatan macam kolej atau universiti pun.” Aku mengeluh kepadanya.

Akak itu tersenyum lalu dia menjawab,

Syaza, kita kena bersyukur kerana punya tempat untuk belajar. Tak kisahlah tempat itu hebat atau tidak, kita tetap kena bersyukur. Kita datang sini dengan niat nak belajar kan? Jadi kenapa kita perlu merungut hanya kerana kolej ini tidak seperti univerisiti lain.”
Dia menjawab sambil senyum dan berkata lagi.


 “Cuba syaza bayangkan, anak-anak sekolah pondok yang belajar Al-Quran atap mereka bocor. Tidur pun dalam keadaan yang tidak selesa seperti kita yang punya katil. Kita harus bersyukur dengan nikmat yang Allah beri. Jangan pandang mereka yang diatas kita, maka susah untuk kita mengucap syukur kepada-Nya. Tetapi pandanglah mereka yang dibawah kita, sesungguhnya kita akan rasa kitalah manusia yang paling beruntung”. Mendengar jawapan akak ini buat aku termenung jauh.


Hari pertama Allah dah tunjukkan dekat diri ini bahawa Dia menyayangiku. Dia menggerakkan hati ini untuk menjejak kaki ke surau.

Mencari makna disebalik niat yang sering disebut oleh mama, ayah dan sanak-saudaraku apabila diri ini sudah masuk ke kolej dan bergelar mahasiswa.

Aku bersyukur ke hadrat Illahi kerana menjawab segala pertanyaan dan keinginan diri yang hina ini.

‘Adakah aku sedia bergelar Mahasiswa?’ persoalan ini hanya diri kita boleh jawab sekiranya niat yang kita bawa ke Kolej itu adalah benar dan kerana-Nya.

Ingatlah, walau dimana kita belajar kita harus perbaiki niat kita dan ikhlas hati untuk menuntut ilmu. Tidak kisahlah dimana sekali pun kita belajar, agama jangan sesekali dilupakan. Biarlah seimbang dunia dan akhirat.

Lalu bermulalah pengembaraanku sebagai mahasiswa Kolej UNITI Port Dickson dengan semangat dan azam baru.




Bersambung….

2 comments:

Unknown said...

Merungut tu hanya sekejap sahaja, sama lah mcm adah! Kenapa poli org lain semua besar? Kamsis dorang lawa2? Kenapa aku punya poli kecik, kamsis mcm tempat hantu tinggal dan sebelah bangunan lagi tempat2 org indon yg kerja kilang. Buruk mcm mana pun, janji kita dapat menimba ilmu dan dapat belajar. Mcm mana org yg tak dapat sambung langsung? Kita patut bersyukur dapat tempat untuk belajar. Mmg lah mula2 kita akan merungut sbb apa yg kita impikan tak sama langsung! Belajar lah bersungguh-sungguh. 😊

Blog Rasmi FPPM, Kolej UNITI. said...

Terima kasih Nur Syuhadah atas kata semangat kepada Syaza.. Jangan lupa ikuti pengembaraan beliau pada jumaat berikutnya...


Stay tuned :)

Post a Comment