Pages

Sunday 21 January 2018

SIRI TRAVELOG; AKU MAHASISWA KOLEJ UNITI PORT DICKSON- 'ASSIGNMENT KENE REJECT'- Syaza Haziqah (DPS)

Sebelum aku sambung kisah aku sebagai mahasiswa di Kolej UNITI Port Dickson, ayuh kita selawat ke atas junjungan besar kita Nabi Muhammad S.A.W. Moga kita menjadi ummat Nabi Muhammad yang Berjaya dunia akhirat untuk membantu agama Allah. In shaa Allah.


Banggunan belajar boleh dilihat dari asrama penginapan 
Okay, lifestyle sebagai student kolej ni, kita takkan lari dari macam-macam konflik. Buat assignment atau projek-projek untuk tugasan yang diberi pensyarah. Konflik besar yang aku rasa bagi impak pada diri aku adalah ketika aku sem 3.


Impak dia sampai aku menangis tiga hari berturut-turut. Ini bukan cerita tipu. Memang real!

Orang cuti midsem bahagia, aku pula cuti tenggelam dalam dilema dan sedih. Ini semua gara-gara  assignment aku ditolak. Aduh!!! Sakitnya tu disini (sambil penumbuk tangan didada). Inilah first time rasa sedih assignment ditolak. Termenung tiga hari balik rumah.


Aku sambung semula cerita patah hati aku. Sakitnya tugasan kena tolak ni lebih perit dari putus cinta (hohoho).

Sakit sebab selama belajar di Kolej UNITI Port Dickson tak pernah ditolak dengan rasa sedih macam ni. Ni la satu-satunya masalah yang aku rahsiakan dari mama ayah aku sebab aku takut mereka sedih dan kecewa dengan aku. (tapi sekarang dah bagitahu fuhh lega…Anak solehah sangat aku ni, huuu.)


Tugasan kena ‘reject’ buat aku dan kawan-kawan bergaduh sesama sendiri. Ni paling sakit sebab kami tak pernah bergaduh sampai macam ni sekali. Wallahi kawan-kawan rumah aku ibarat tulang belakang aku. Mereka sentiasa menyokong aku walaupun aku jatuh tersungkur macam mana pun.


Tapi Allah itu Maha Hebat, Dia mahu uji persahabatan kami ini. Alhamdulillah kami sedar akan kesilapan kami. Aku rasa serba-salah pada kawan-kawan sekiranya markah tugasan rendah. Namun begitu, kami tetap berbaik semula kerana dah macam famili.  Macam peribahasa orang Melayu tu, ‘air dicincang tak akan putus’. (Ewaahh..)

Siapa yang pernah emosi tugasan kena “reject”?

Sakit kan?

Ok, apa yang kami buat untuk pastikan kami dapat peluang kedua?

Aku dan kawan-kawan pergi memohon maaf kepada pensyarah. Ini ‘trick’ ya kawan-kawan. Boleh cuba.

Minta maaf dan janji buat lebih baik bagi memikat semula hati pensyarah itu. Lagipun, Mamaku pernah berpesan

“mohon maaf dekat guru kita kalau kita ada buat salah atau buat dia kecil hati. Jangan kita sombong dengan guru kita walaupun kita dah habis belajar. Dimana kita bertemu dengan dia, tegurlah dia. Dia tak jemu mencurahkan ilmu kepada kita walaupun time tu kita nakal, tak dengar cakap tapi dia bersabar mendidik kita”.

Kata-kata itulah aku pegang sehingga hari ini.

Selain itu,  jangan nak rapat dengan pensyarah semata-mata nak markah lebih atau nak dapat perhatian lebih. Jangan sekali-sekali niat begini (sambil geleng kepala). Berdendam lagi tak boleh.


Ikhlaskan hati dalam perhubungan bersama pensyarah kita. Kerana mereka ibarat ibubapa kita di tempat kita belajar. Jangan sombong dengan mereka, sentiasalah mendoakan mereka. Itulah yang aku pegang sehingga kini. In shaa Allah.Ini aku sangat-sangat syorkan korang buat. Berkat.


Bila dah kena reject assignment tu, jangan pula biarkan konflik menguasai diri, sebab akhirnya memudaratkan diri kita semula. Silap-silap boleh gagal subjek. Fuhhh…Ini paling ‘scary’ dan ‘worst’ dalam dunia mahasiswa.


Setiap masalah yang kita hadapi pasti ada jalan penyelesaian. Kalau disimpan dan dipendam ia mampu memakan hati. Jika ada masalah dengan pensyarah jumpa dengan pensyarah. Jika ada masalah dengan kawan cepat-cepat minta maaf. Kalau malu Whatsapp kan ada hihihi. Tapi sebaiknya kalau dengan pensyarah tu ‘face to face’ lah. ‘Act like a Woman, Be like a gentleman’ giteww. In shaa Allah pensyarah akan bagi peluang kedua.

Anggap sahaja ujian sewaktu belajar itu lumrah kehidupan mahasiswa. Kalau dalam drama pun ada waktu ‘up and down’ untuk jadikan plot cerita menarik inikah pula ceritera kehidupan mahasiswa. Baru real!!!


Daripada ujian yang diberi pada kitalah kita dapat mengambil pengajaran. Mana yang benar dijadikan tauladan dan mana yang salah dijadikan pengajaran.

Pesan akak yang dah menjengah semester empat ni di Kolej UNITI Port Dickson, sentiasalah kuat dalam menempuh dunia mahasiswa. Ni baru ujian kecil belum lagi yang lebih besar. Moga hati kita sentiasa kuat dalam menempuh ujian mahasiswa.


Sentiasalah meminta kata-kata semangat dari ibubapa, pensyarah dan sahabat sahabat yang kita percayai. Paling penting, jangan sesekali kita tinggalkan solat. Sesibuk mana pun kita dengan assignment solat jangan diabaikan.

Surau Perempuan Uniti Village, Kolej UNITI Port Dickson

Jika something wrong terjadi dalam hidup kita, check semula solat kita. Kerana disitulah segalanya bermula. ‘Hayya ‘AlalFallah’ Marilah menuju kejayaan!. In shaa Allah.


Syaza Haziqah
Diploma Pendidikan Pra Sekolah
Semester 4
Kolej UNITI Port Dickson

2 comments:

Unknown said...

Assalamualaikum, boleh saya tahu berapa yuran di Kolej UNITI?
Sekian, terima kasih.

Unknown said...

kak, mahal x kos perbelanjaan di Uniti. kemudian duit PTPTN selalu ada baki x utk saya berbelanja setiap sem

Post a Comment